Jag drömmer mycket…

Bilden är tagen från gården till Vackerbacka, ett av julhemmen, och får fungera som symbolisk bild i sammanhanget.
Bilden är tagen från gården till Vackerbacka, ett av julhemmen, och får fungera som symbolisk bild i sammanhanget.

… och ofta. Sällan mardrömmar, men de kommer de också.
Ofta är mina drömmar helt konstiga. Jag minns dem tydligt på morgonen men när jag vill berätta om drömmarna för någon, märker jag hur knäppt allt låter 🙂

I natt rörde jag mig i ett stort hus, som ett slott, men ändå inte. Där fanns en märklig våning, eller ett rum, varifrån det gick breda, slitna trätrappor upp till en annan avsats. Vid trappan fanns massor av färggranna fåglar…
Jag fattar noll 🙂
Och så var där en person med i drömmen, men allt kan man ju inte berätta här, för som sagt… varifrån kommer alla tokigheter? Från mitt undermedvetna? 😀
Skulle vara kul att få hjälp med drömtolkning.

 

30 reaktioner på ”Jag drömmer mycket…

  1. Jag drömmer också mycket. Och konstigt. Ibland när jag vaknar brukar jag tänka för mig själv att hjärnan nog haft långtråkigt eftersom den verkligen verkade ha rotat i arkiven…
    Gott slut och Gott Nytt År!

  2. Man ska vara försiktig med drömtolkning tycker jag. Jag har lärt mig 2 saker från en samtalsterapi för många år sen För det första att vi bara drömmer om oss själva. Andra personer i drömmen är projektioner För det andra att känslan under drömmen är viktig.

    1. Det ligger säkert mycket i det här – har inte ens tänkt på det att vi faktiskt alltid SJÄLVA är med i drömmarna 🙂 Intressant, tack för den inputen!
      Och det där med projektioner och känslan under drömmen, också intressant!

  3. Du kommer åtminstone ihåg dina drömmar!!! Jag drömmer också mycket, men när jag ska berätta har jag glömt allt. Min man och jag brukar skratta åt våra ”nattliga vandringar”. Han tror att vi har så tråkigt att vi behöver lite nattlig underhållning. Nu tycker inte jag att vi har tråkigt direkt, men…;-)

    1. Känner många som inte minns det de drömt, eller säger att de inte drömmer alls.
      Nattliga vandringar är ju trevliga 🙂 … så länge det inte handlar om återkommande mardrömmar, för sådana lider ju folk också av.

  4. Jag drömmer också mycket och en del drömmar lever kvar långt in på dagen, medan andra försvinner så fort jag vaknar. Visst vore det intressant att få sina drömmar analyserade. Vid 76 års ålder börjar jag inse att lite analys och terapi in hade varit helt fel. Det vore intressant att få veta varför man formats till den man är, men nu är det väl ändå för sent att göra något åt sina tillkortakommanden. Jag får nog fortsätta leva med dem. Nu går vi mot ett nytt år och det tycker jag alltid känns löftesrikt. Nu tar vi nya tag!
    Gott slut och Gott Nytt År!
    Kram, Ingrid

    1. Det är aldrig för sent för nånting, Ingrid! Bara att våga tuta och köra, så länge det känns bra för en själv!
      En viss portion analys och terapi är nog heller inte fel.
      Och jag tror att om man genast skriver ner eller berättar sin dröm, då lever den ju kvar – annars suddas minnet ut rätt fort.
      Kram, gott slut och gott nytt år!

  5. Drömmar är kanske ett hopkok av allt som rört sig i hjärnan på oss när vi är vakna, en blandning av vad vi hört, sett, läst eller tänkt. Det är vad jag tror ..

  6. Men jag tror på var och ens egen begåvning. Eller rättare; så behöver det inte till så särdeles mycket begåvning heller, för om man funderar lite över vad det är hjärnan håller på att städa ut, så brukar pusselbitarna falla på plats. Var och en har sin egen omformare s.a.s.
    Men det finns faktiskt drömmar som kittlar fantasin väldigt mycket och huvudbry uppstår. Eller hur? En gång OBS t-r-o-r jag, att jag hade en rejäl sanndröm. Glömmer den inte och den föll in efter ett antal år. En lång kedja av händelser. En triangel, där jag flög från det ena hörnet till det andra och möttes där jag började. Idag kan jag inte riktigt komma ihåg, men det blev ett avslutat kapitel, och jag fick ro. Därav glömt.
    Men det finns ju de som påstår sig kunna tyda drömmar. Du får kontakta en sådan. Det kan vara rätt så kul. Själv spådde jag i kort en gång i världen och det var också ett intressant nöje 😀
    🙂

    1. Säkert har drömmar med det undermedvetna att göra, något eller någon man tänkt på – för det hade jag gjort innan den här drömmen 🙂
      Och sanndrömmar finns nog också, man ser det ju sedan med facit på hand – mest kul om de är roliga förstås, mardrömmar vill man inte att ska slå in.
      Tack för dina synpunkter!

  7. Drömmar handlar om tankesortering tror jag och om att halvt omedvetet ställa frågor till sig själv som drömmarna svarar orakel-likt på, nämligen rätt otydligt, men ändå vägledande på något sätt. Drömmar ska nog inte tolkas bokstavligt utan tjänar nog mer som känslovägledande. Men underliga är de allt, drömmarna 🙂

      1. Ja det är intressant. Jag känner att jag har stöd av drömmarna även om jag inte alltid kommer ihåg dem i detalj. Men jag får svar på något vis på knepigheter jag inte löst under vaken tid.

      2. Ibland har jag varit jättearg på någon i en dröm och sagt en massa ”sanningens ord” – och då har det varit skönt att ha fått det ur sig, utan att såra någon på riktigt 🙂

  8. Jag drömmer väldigt sällan men om jag gör det kommer jag ihåg allting.
    Drömde hemska mardrömmar när mina barn var 5 och 2 år gamla. Vi hade flyttat till Nigeria och jag var så rädd om dem att jag drömde varje natt att jag fick rädda dem från alla möjliga faror.
    När min man hade dött drömde jag 2 veckor senare att han stod i dörren till sovrummet, tittade på mig och sa: ”Nu är det dags att du går upp i vikt igen” Det var sant och jag försökte verkligen att göra det.
    Det är kanske ändå det som vi tänker mest intensivt på. Hjärnan kanske behöver ”lätta på trycket” så att säga.

  9. Fantasin får fri spel och plockar lite från alla håll. Tankar, saker man såg, saker man vill, någon sa nåt, m.m sen knyter man ihop det till nåt tokigt. ❤️

  10. Det låter nästan som att du varit hemma hos mig.Jag har en trappa och några uppstoppade fåglar som hänger från innertaket i trapphuset.
    Gott Nytt År!

  11. Ja, tänk om man kom ihåg alla drömmar. De flesta har nog vissa återkommande drömmar som man nog kan gissa betydelsen av. Du får skaffa en bok om drömtydning. I natt vaknade jag fullkomligt skräckslagen, lyssnade på en lite väl mordisk deckare.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

