Lovisabilder, kyrka och slott

En halv timmes promenad med kameran resulterade i tretton bilder. Jag visar tre nu och de övriga i olika avsnitt inom kort.

Det var Antonia, som bor i en stor stad i Sverige, som sa att hon tycker att hon fotograferat allt som kan fotograferas där. Jag som älskar hennes bilder svarade att hur tror du det känns då jag bor i lilla Lovisa – jag har väl verkligen fotograferat allt 😀

Det har jag förmodligen inte gjort, men jag kom också på att jag kan fotografera byggnader och platser från nya vinklar.

Lovisa kyrka har jag fotograferat många gånger, men inte exakt från denna vinkel.
Lovisa kyrka har jag fotograferat många gånger, men inte exakt från denna vinkel.
Vad håller dom på med?
Vad håller dom på med?

Och så gjorde jag lite annat som Antonia brukar göra, fotografera andra människor, sådana man inte ens känner. Jag vågade ändå inte gå jättenära 🙂 Killen höll på att filma någon som satt på kyrktrappan.

Granne med kyrkan ligger Bonga slott. Det är privatägt och där finns bland annat Riitta Nelimarkkas konstverk utställda.
Granne med kyrkan ligger Bonga slott. Det är privatägt och där finns bland annat Riitta Nelimarkkas konstverk utställda.

17 reaktioner på ”Lovisabilder, kyrka och slott

  1. Det finns ALLTID något att fotografera- och just som du säger-något man fotat tusen gånger kan man plötsligt få syn på ur en annan vinkel och då blir det plötsligt som ett helt nytt motiv!
    kram på dig och godfortsättning
    <3<3<3<3<

  2. Ser ut att vara en ganska stor kyrka med tanke på ortens litenhet. Precis som här i Norberg. ”Svante” tycker inte att Stockholms slott är vackert. Jag är benägen att hålla med.

    1. Jag har aldrig tänkt på att slottet i Stockholm inte är vackert 🙂 Det är ju stort jämfört med vårt lilla Bonga.
      Men kul vilka reflektioner mina inlägg väcker!
      Ja, nog är vår kyrka stor med tanke på stadens storlek, men då den byggdes tänkte man säkert mycket annorlunda 🙂

  3. I Stockholm där Antonia bor finns det alltid något nytt att fota. Hur många nya kvarter/stadsdelar som växer fram där. Även i småstäder/på landsbygden – tänker bland annat på dig och Gerd – finns hur många motiv som helst. Det är bara att titta upp och ner eller som du gör välja en annan vinkel. Sedan kan man ”återanvända” motiven genom att zooma in på detaljer och vips så har man en helt ny bild.

  4. Fotografera okända människor gör jag titt som tätt… men i skymundan! Ibland upptäcker de det, men då försöker jag se oskyldig ut… 🙂

    God fortsättning på 2017!

    1. Det är en utmaning för mig som bor i en liten stad.
      Ser ibland situationer där jag önskar föreviga människor, men man måste ju vara försiktig med integritetsfrågor o sånt.
      Samtidigt är det ju helt fritt fram att ta bilder på offentliga platser 🙂
      Gott nytt 2017!

  5. Tänkte på byn där jag bor. Ca. 100 invånare och alla känner alla. Skulle aldrig våga att fota någon här 😀 Annars vågar jag det endast om folk står med ryggen mot kameran.
    Bilden med killen som filmar är en intressant bild. Just för att man inte ser riktigt vad eller vem det är som sitter på trappan.

    1. Jag förstår dig mycket väl 🙂 Hundra invånare, det är inte mycket det – men säkert en fin plats att bo på!
      I och med att jag jobbat som journalist på lokal nivå i nästan trettio år är det många som känner mig och kanske inte vet var bilderna landar. Därför brukar jag i de flesta fall säga om det är tidningen som gäller, och be om lov att ta foton till bloggen.

Kommentera

