Glad måndag! 02-01-2017

Tog på annandag jul del av en intervju i radion med tv- och radioprofilen Kaj Kunnas. Hans kloka ord om hur livet känns efter hjärninfarkten, som han blev återställd från, försöker jag minnas varje dag.
Vi har så mycket att vara tacksamma över. Sådant vi mer eller mindre tar för givet. Allt det där vanliga med att de flesta av oss har tak över huvudet, en säng att sova i, lite mat på bordet, vänner som bryr sig. Men också att vi kan gå ut från våra hem utan rädsla för krypskyttar. Bomberna faller inte ännu över oss, vi behöver inte fly våra hem.

Vi kan också alltid välja att se det positiva. Ibland går det lätt att agera så, ibland behövs en kraftansträngning. Men om vi blir förbannade eller om vi känner avundsjuka, riktas känslorna sist och slutligen mest mot oss själva. För den du är avundsjuk på lider ju inte av det…

Många kloka ord sa den gode Kaj.
Jag önskar er alla en fin start på årets första vecka!

En del av en tavla som hänger på väggen hos min vän Inga i Täby i Sverige.
En del av en tavla som hänger på väggen hos min vän Inga i Täby i Sverige.

12 reaktioner på ”Glad måndag! 02-01-2017

  1. Låter som det var en intressant intervju! Jadu, vi har verkligen mycket att vara tacksamma för- bra ibland att tänka till!
    Ha en fin start på veckan OCH det nya året!
    Detta kommer att bli vårt år!
    kram

    1. Ja, om vi har fokus på rätt saker och tror på oss själva, om vi satsar på det som är bra för oss, då blir det helt klart vårt år!
      Varje dag gläds jag över små saker, och berömmer mig själv.
      Om vi dessutom för det mesta lyckas umgås med likasinnade personer (väljer bort de negativa energierna), då blir allt jättebra!
      Vi duger som vi är och ska inte vara för stränga mot oss själva.
      Kramar till dig!

  2. Kloka och tänkvärda ord Carita. Nästan oavsett hur vi har det så kan vi hitta det som är positivt. Det gäller ofta att lära sig att acceptera läget och sluta utgå från att tex hälsa är något självklart. En av min sjukgymnaster säger ofta att vi ska vara snälla mot oss själva 🙂
    Kram till dig!

    1. Ja, det var bra sagt av din sjukgymnast, många av oss är för stränga mot sig själva, inte nöjda med något, hittar en massa fel hos sig själva osv.
      Om vi ser det positiva, är glada över det vi har och accepterar läget blir mycket enklare.
      Kramar!

    1. Så har jag också lärt mig göra med tiden. Jag har små böner också, men annars en hel massa sätt att tänka vad jag kan vara tacksam för.
      Och så har jag lärt mig acceptera att saker och ting är som de är.
      Kram!

  3. Vi har mycket att vara tacksamma för – men glömmer det så lätt. Jag glömmer det lätt i alla fall. Tre bra grejor att notera varje dag. Ha en fin fortsatt måndag.

  4. Många kloka ord även bland kommentarerna!
    Jag fick en glad måndag bara för att jag och min granne åkte till stan, hade trevligt och för att jag fick mitt spindelljus! 😀

Kommentera

