Lovisabyggnader, gymnasiet

Här studerade jag några år tills jag blev student 1982.
Förr hette skolan Lovisa svenska samlyceum, nu Lovisa gymnasium.
Allmänt info om skolan, som grundades 1909, finns här.

Då promenaden gjordes i går hade vi ingen snö, i dag har vi fått kanske tio centimeter eller mer. Min telefon visar att det är -8 grader, och kallare har utlovats för onsdag-torsdag, sedan eventuellt mildare igen.

En ståtlig byggnad, tycker jag.
En ståtlig byggnad, tycker jag.
Perspektvbild av fasaden mot öst.
Perspektvbild av fasaden mot öst.

28 reaktioner på ”Lovisabyggnader, gymnasiet

  1. Undrar ni är inblandade i samma snöfall, som vi har, och har haft under dagen 20 cm, och -6,7 grader nu. Mitt på dagen var det -16 grader.SMHI påstår att det ska snöa till 11:00 imorgon. Det verkar som om de inte vet att det inte är skottår i år. Det blir nog inga promenader i morgon för att få motion.
    Svante

    1. Här har det också kommit cirka 15 cm och graderna är -8.
      Så vi är väl inblandade 🙂
      Vill inte ha -16 men kan ju inte bestämma, hotas med -11 minst i morgon – nå, det klarar man väl.

      1. Enligt SMHI:s radar ska det ha slutat snöa här, men det snöar så ordentligt att det är svårt att se huset på andra sidan vägen. På torsdag hotar de med -26 grader här, och under -30 i norra Norrland.
        Svante

      2. Hoppas jag hinner skotta färdigt till kylan kommer, så jag kan hålla mig inne. Skulle jag behöva skotta då också, är det ingen risk att man blir svettig.
        Svante

  2. Verkligen en stårlig byggnad!
    Här har det varit som lägst tre minusgrader. Nu är det nollgradigt och har börjat snöa. Torsdag och fredag hotas med åtta minusgrader – burrrrrrr.

  3. Jättefin byggnad är det måste ha varit mysigt att vara elev där.. Vi har -7 just nu och snön vräker ner.. Låter konstigt eftersom jul och nyår vr +8 förvirrande vintrar nuförtiden.. ha en fin kväll..

  4. Huset byggdes 1909, flygeln som inte syns på bilden kom sisådär 1948. Men färgsättningen är från – tja, när var det? 1990-talet, tror jag. Då hade vi fasadrenovering, och hela skolan inpackad. Trivdes där som lärare i 38 år, 1976 – 2014… Carita, du skulle nog ha kunnat fota ”mitt hörn”, ovanför ingången på andra sidan… 🙂

Kommentera

