Förändring

För att slippa hålla på att ständigt bleka fler slingor och fixa utväxten i håret valde jag att genomgå en förändring.

Det tämligen ljusa håret krävde korrigering varannan månad eftersom utväxten är mörk och också bjuder på en del grå strån...
Det tämligen ljusa håret krävde korrigering varannan månad eftersom utväxten är mörk och också bjuder på en del grå strån…

Denna bild kallas annars ”kalufsie”. Hittade på det en gång då min bloggvän Intefangördetdet hade fotograferat sig själv så att bara kalufsen syntes. Eller en del av den. Efter det har vi fått se många ”kalufsies” som alltså är likt en selfie, men inte så att man ser ansiktet.

Kalufsie nummer två. För att slippa problemet med utväxten valde jag att göra såhär. Eller helt slipper jag ju inte problemet, men det blir mindre tydligt.
Kalufsie nummer två. För att slippa problemet med utväxten valde jag att göra såhär. Eller helt slipper jag ju inte problemet, men det blir mindre tydligt.
Och bakifrån ser det ut så här.
Och bakifrån ser det ut så här.

48 reaktioner på ”Förändring

  1. Been there done that. Har nu en 8 cm utväxt m mitt råttfärgade (the gråsprängd edition) och så ljusare nertill. Med lite god vilja (och fantasi) skulle det kunna kallas en ombre. Tycker det var fina kalufsiesar (älska det ordet i plural) som jag fick se här.

  2. Tur att jag slipper sådana problem blond av naturen, bara skägget är grått. Håret behöver klippas omkring 3 ggr per år. Tyvärr brås jag inte på pappa, för då hade det räckt med polerduk.
    Svante

  3. Tycker du har otroligt fint hår. Å precis som ögamotöga trodde jag också att ditt hår var kortare.
    Hoppas du är nöjd med den nya färgen. Annars är det ju bara att satsa på ”naturel” eller färga utväxten själv förstås.

    1. Tack! Ja, håret är långt över ryggen, lite kortare mot axlarna.
      Jag kanske skulle våga mig på att färga utväxten – men det är länge sedan jag gjorde något själv åt mitt hår 🙂

  4. Tycker faktiskt det här ser snyggare ut än det ”fuskblonda” slingorna – det ser inte färgat ut nu utan mer naturligt tycker jag.
    Själv har jag relativt ljust hår, dock inte blond, och de gånget jag har tonat håret (har aldrig färgat mitt) har jag alltid valt mörkare nyanser. Medans många som har sånt där vackert brunt som jag vill ha blonderar det mer eller mindre…

    1. Tack – kul att så många gillar min förändring 🙂
      Ja, ofta är det ju konstigt nog så att vi inte är nöjda med vår naturliga färg. I alla fall inte nu när grått börjar smyga sig fram 😀

      1. Jag tror att håret blir aningen ljusare efter varje tvätt, och tanken är att jag ska hitta en färg som gör att jag inte behöver fixa utväxten så jätteofta 🙂

      2. Jag själv gör jag slingor för grundfärgen är råttfärgad. Jag gör den själv och har gjort sen mer än 20 år efter ett missöde hos frisören.
        Men Gud vad jag längtar att mitt hår blir grått sen vitt. Jag tror att luggen är snart där. 🙂

  5. Trelivgt med förändring säkert! Och ja, det där med slingor blir dyrt i längden…! Hittills klarar jag mig med att göra hela håret var 6e mån, men det lär skall ändra… Inte mycket grått för mig ännu, lär ju skall gå i arv det där och det tog länge innan mina föräldrar blev gråa. Dock har jag blivit så mörk i håret, vilket jag inte gillar.

  6. Alltså- vilka kalufsies!!!!! UNDERBART!!! ( hur gör du för att få upp och länka till någon annan- ville göra det när jag skrev om kalufsierna och dess uppkomst och länka till dig- men jag vet banne mig inte hur man gör……)
    Snygg frissa och färg!
    kul med förändring!

    1. Kalufsie-ordet och kalufsierna i sig är snart världsberömda 😀
      När du är inne i mitt inlägg ”Förändring” finns det ett adressfält som du kopierar.
      Det ser ut så här: https://debutsky.wordpress.com/2017/01/07/forandring/
      Sedan skriver du t.ex. Caritas blogg i ditt inlägg, målar/aktiverar de orden och trycker på länksymbolen i vyn där du skriver dina inlägg.
      I fältet som dyker upp klistrar du in länken till den sida, det inlägg eller whatever du vill länka till 🙂

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

