Fotokurs

… har jag varit på i dag med en del av mina Nya Östis-kolleger.
Den var väldigt givande. Man kan aldrig få för många råd om vad det gäller att tänka på, de gånger man har tid att göra inställningar i kameran.
Sedan gäller det ju också att ha ett automatiskt läge där, ett förhandsinställt favoritsådant, som går att använda i lägen då det är bråttom. Jag vill ju helst aldrig använda blixt.

Sätt fokus på det du vill framhäva, låt det övriga vara suddigt bakom.
Sätt fokus på det du vill framhäva, låt det övriga vara suddigt bakom.

Annat jag håller på att lära mig är att jag är bra som jag är, min arbetsinsats är bra som den är.
I morse kändes det som att ”hej, du har bara ett möte och en fotokurs i dag”… som om det inte var nog. Tills jag kom ihåg att jag hade jobbat tre timmar på lördag och åtta på söndag. Klart att måndagen fick bli en lugnare dag.
Hela förmiddagen gick ändå åt till förberedelser för kommande jobb, via mejl och telefon.

En fortsatt glad måndag!

25 reaktioner på ”Fotokurs

  1. Så kul! 😀 Skulle också vilja gå en fotokurs, men kanske skulle först börja med att köpa en ordentlig kamera, och sedan få mer tid. 🙂

    1. Bortförklaring. Man behöver ingen dyr kamera, och tid har man alltid till att fota. Det gör du redan med din mobil. Köper man en mindre kamera kan man ha det med dig hela tiden. Köper man en tung best då har man liggande hemma för det är alltför tungt.

      1. Jag tar helst bilder med systemkameran till mina tidningsartiklar. Kursen riktade sig också till journalister som måste iväg utan att ha pressfotograf med sig 🙂
        I många lägen har man tid att säga, sätt dig där, stå så där, gör så där – åt den man ska fotografera.
        Men ibland är stunden snabbt förbi och då kör jag auto-läge för att inte bli utan bilder.

      2. JAg kör nästan autoläge då jag tycker att ofta inte finns tid att ändra inställningarna eller så får man köra med nåt safe inställning.
        Men kommentaren var egentligen till ögamotöga men jag kanske skrev på fel ställe ( vilket händer då och då)
        Kram!

  2. Fotokurser är inspirerande och jag tar alltid med mig något. Men ack så lätt det är att halka tillbaka slentrianmässigt i gamla tankar… Lycka till! Du kanske är bättre på att använda dig av dina nya kunskaper…

    1. Ja du, det är lätt att halka tillbaka till automatiska inställningar 🙂
      Men jag tänker varje dag, i alla lägen då jag fotograferar (för jag använder kameran alla dagar), hur jag kan göra saker annorlunda / bättre.

      1. Jag kör mest på P-läge… Men det jag inte tänker på är att göra bilden ”spännande”, blir mer klassiska… Ibland är det det jag vill ha, men fotona vinner ibland på att tas ur andra vinklar, eller annat fokus i bilden osv.

      2. Mest har jag också P-läge. Men då jag hinner fundera, då det inte är en situation som fort går förbi, brukar jag pröva annat.
        Andra vinklar och annat fokus är precis som du säger viktigt.

      3. Träning ger färdighet… Jag ger upp litet för fort oftast. Vissa perioder kan jag ta mig tid att laborera mer med inställningar… Kanske jag får en kick av ditt inlägg!

  3. Kameran och fotandet ingår ju i ditt jobb. Då är det faktiskt viktigt att lära sig olika knep. Å du har ju en systemkamera dessutom som har tusentals olika inställningar. Så japp, en kurs då och då är absolut bra!

    Det är ju det som är så roligt med att vara freelance – man kan ta det aningen lugnare när andra är så illa tvungna att jobba för fullt!

    1. Ja, frilansjobbet är fritt samtidigt som man hänger där med känslan av osäkerhet.
      Har ändå inte ångrat valet.
      Och därför vill jag se varje möte med en ny människa, varje kurs – som en stor möjlighet 🙂

  4. Just det där du beskriver om att ” jaha, bara en fotokurs på en hel dag” det har jag hört i åratal. det skiter jag fullständigt i om folk tycker. de som har åsikter om de- har ingen aning om hur många kvällar, helger, nätter man jobbat- så NJUT du av att du VÄLJER att gå på en fotokurs! Det är ju helt underbart!
    Tänk vilken nytta du har av det!
    SKIT I FOLK! Vi vet ju redan innan att många har alldeles för lite att göra och är alldeles för bittra på sina egna liv.
    Nej, du är inne på helt rätt spår!
    Kram och energi till dig!

    1. Egentligen hade ingen sagt det där till mig, det var mest Jante eller Luther eller nån som satte sig på min axel och pep det där i mitt öra 🙂
      Jag övar på att inte vara sträng mot mig själv, att berömma mig osv. För jag vet ju att jag är bra som jag är, och minsann – vi jobbar otroligt hårt då det behövs.
      Kramar och positiva energier till dig också!

Kommentera

