Jag har vänner, ett socialt liv!

Tillåt mig ironisera lite. Jag måste få skämta bort de dumheter som ett par, tre personer envisas med att skriva om mig. Det vill säga, de påstår att jag inte har några vänner, inget socialt liv och att jag är ensam.
Jag undrar varifrån folk får sina idéer om människor de inte känner särskilt bra? Kommentarerna säger ju mer om människan/surkarten som skriver dem, än de säger om mig.

Tyckte att Kristallina hade en så bra kommentar kring det (och många andra kloka saker skrevs också i sammanhanget). Man är väl inte ensam bara för att man är singel? Ensamhet i tvåsamheten är ju mycket värre.

Jag tycker också att den som skriver att man inte har något socialt liv om man bloggar är en riktig stofil! En person som lever i en förgången tid.

Varje dag ger jag i snitt en timme åt min blogg. Ibland blir det kanske två timmar, men inte två timmar på raken. Det beror på hur många inlägg jag skriver och hur många kommentarer jag får.

Huvudsaken är ju att jag tycker bloggandet är kul!

Men till saken. Jag har ett socialt liv, jag har massor av vänner som bryr sig och jag bryr mig om dem. I dag hade jag en väldigt givande stund med en av dem. En del riktigt djupa diskussioner och förtroenden.

En fikastund med en fin vän är underbar vardagslyx.
En fikastund med en fin vän är underbar vardagslyx.

44 reaktioner på ”Jag har vänner, ett socialt liv!

  1. Förstår inte varför folk skriver sånt här och annat till dig, det ska man absolut inte göra till någon. Och jag tycker att du är en jätte härlig person ❤

    1. Jag får väldigt få elaka kommentarer, kanske en av hundra. Jag gör IP-spårning på dem så gott jag kan, men publicerar dem för att inte bli beskylld för att sortera bland kommentarerna.
      Jag tror att de som är sura och elaka har problem själva och måste projicera ilskan på någon annan.
      Kram!

  2. HEJ!
    Jag är singel sedan 5,5 år och trivs utmärkt med det. Umgås inte med någon och älskar att vara själv. Min blogg är mitt ansikte utåt och jag skulle vilja kalla mig för en socialt begåvad ensamvarg.

    1. Härligt att få den här responsen, tack fina du!
      Vi är alla olika och tänk om vi fick vara det, med uppmuntran av andra.
      Jag läser mycket av det du postar på FB, hinner inte alltid kommentera allas bloggar, men är då och då inne hos dig.
      Kramar!

  3. Äh, knepiga människor. Mitt sociala liv började blomstra efter att jag startade med blogg 2005. Numera umgås jag mest med bloggvänner IRL 😊
    Jag tycker att ditt liv verkar enormt innehållsrikt

    1. Du har helt rätt. Jag har fått ett nytt liv efter skilsmässan, vill inte jämföra om det är bättre eller sämre 🙂
      Det är annorlunda och det är bra.
      Och såväl bloggar som FB och annan social media har gett mycket innehåll i mångas liv.

  4. Tänk att människor alltid har större problem med sin nästa än sig själva, och inte mår riktigt bra förrän man gjort någon ledsen. Tillslut blir de alldeles ensamma själva, och då är inte det bra heller.
    Svante

    1. Så är det. Men om vi andra är kloka nog att se det där, och att förstå att de som klankar på andra har största problemen själva, då är vi ju en bit på väg.
      Men man ska ju självklart inte tåla vad som helst.

      1. Idag tror jag toleransnivån är för hög man finner sig i för mycket. Vissa anser ju sig ostraffat kunna säga, skriva, och göra precis vad som helst mot andra.
        Svante

  5. Det finns studier som visar att singlar har ett mer socialt liv än de som lever i tvåsamhet. De var mer aktiva på fritiden, fler hobbyer, fler vänner. En väninna säger inför sin flytt att de inte kommer att söka nya vänner, de har ju varann. Jag blir alldeles förskräckt.

    1. Ja, jag tror att det är så – att man som singel drivs till att vara aktiv, om man då inte av fri vilja vill vara för sig själv.
      Jag trivs med mig själv, och tror det är viktigt att man gör det.
      Men i tvåsamheten med maken drogs jag allt mer till just det, att vi oftast var på tumis. Vi hade vänner, men jag såg honom som viktigast av allt i mitt liv.
      Sedan stack han, då han hittade en som han tyckte var bättre 😉

  6. Den är korkad, som skriver så till dig, den projicerar sin avundsjuka på dig, så sträck på dig, fining ❤
    Jag har väl aldrig haft så mycket att göra socialt sen jag blev ensam för 5 år sedan, helt ofrivilligt.
    Det var bara att ta tag i situationen och jag är jätteglad över att jag redan hunnit börja min blogg, 6 år tidigare.
    Jag kallar mig självgående, jag är inte ensamstående 😀
    Fredagskram ❤

    1. O ja, min vän Geddfish. Vi vet vad bloggar betyder. Den som aldrig skrivit själv och fått respons kan ju inte heller känna till de fina sidorna.
      Självgående – inte ensamstående, fina ord av en fin person som du ❤ Kram!

    1. Tack snälla Ima7 för att du skrev det, så behövde jag inte själv lyfta min svans och säga att jag det finns personer som gillar både mig och min blogg och de jobb jag gör.
      En stor kram till dig!

  7. Förstår inte att många verkar tycka att ett singelliv är lika med att man känner sig ensam. Skulle säga att det kan vara precis tvärtom. Själv tycker jag absolut inte att du framstår som ensam. Du om någon har ett rikt socialt liv – du är ju ute jämt;-)

    Varför tar du inte bort dessa kommentarer, både på bloggen och på FB. Har inte FB, så jag vet inte om man kan ta bort kommentarer där. Du har ju faktiskt kommentarsgranskningen på här – så publicera inte kommentarerna. Då slutar personerna nog med att ”tracka” dig md smörja.

    1. Du har uppfattat allt rätt – jag känner mig inte alls ensam och jag kan umgås med människor alla dagar och kvällar om jag vill, men jag uppskattar lugnet och ron här hemma, då jag kan se på tv, läsa, blogga osv. utan att någon lägger sig i det.
      Jo, man kan ta bort kommentarer, men på FB gör jag det sällan. Personer skriver ju i sina egna namn och det avslöjar mer om dem själv och deras illamående om så många som möjligt får se vad de skrivit.
      Av 100 kommentarer till bloggen är endast en, om ens det, elaka. Därför låter jag dem gå ut. Det märkliga är att de alltid handlar om samma sak, mänskan som skriver (för jag tror det är bara en person) använder alltid avatar (inget riktigt ansikte), e-postadresser man inte får svar från, han/hon kan inte hänvisa till någon blogg som han/hon upprätthåller. Jag ser ju också IP-adressen varifrån kommentarerna kommer och har kunnat spåra några ganska långt.
      Det här med öppenhet har sitt pris, jag har därför hittills valt att också publicera de elaka/sura kommentarerna.

  8. Många kloka kommentarer här och jag håller med! Alla har ju olika orsaker till varför de bloggar. Och om jag känner dig rätt, så gör du som jag gör, väljer och vrakar ur ditt liv det som du vil låta världen veta! Ha en trevlig helg!

    1. Precis Johanna – inte kan jag skriva precis allt här. Jag kan inte ens nämna alla jobb jag har eftersom jag är underleverantör och glad för varje ny kontakt jag lyckas skapa.
      Ha en riktigt skön helg du också!

    1. Det är så sant! Jag har fått så många uppmuntrande kommentarer här och åter insett att jag inte ska ödsla energi på en eller två surkarter.
      Jag vill visa empati och glädjas med andra!

  9. Hej dig! Fortsätt göra det du tycker är kul! Det är nog viktigast för att en ska må bra i längden. Jag har också ett socialt liv, men älskar att skriva och att blogga och följa andra bloggare. Det både berikar och inspirerar. Kram!

    1. Berikar och inspirerar! Precis rätta ord.
      Oj, så många nya bekanta jag fått här, många har jag kontakt med via olika spel, via Facebook, via vykort osv.
      Man hittar likasinnade, får ta del av andra vardagsglädje och -bekymmer, så jag slutar inte skriva för att en eller två tycker jag ska göra det.

Kommentera

