Nu ska jag bara vara

När huvet har varit fullt av tankar och åtaganden de senaste dagarna behöver jag nu ta det lugnt. De flesta artiklarna är klara, och i morgon får jag gå på massage.

Jag gillar inte måsten, men de finns dessvärre. Det handlar om att tjäna sitt levebröd eftersom jag tyvärr inte ännu kan leva helt utan pengar. Men jag vet att jag klarar mig med lägre inkomster än förr. Jag är inte den enda som ”har det knapert”.

Jag försöker styra mina åtaganden, göra sådant jag tycker känns bra och värdefullt, umgås med människor som tycker om mig. Då känner jag att jag investerar i mitt återstående liv.

Det gäller att acceptera läget. Leva i nuet. Att inte ta bekymmer över sådant som jag inte kan ändra eller påverka. Att andas lugnt och djupt.

Ett dunkelt rum, levande ljus, inga höga volymer, inga hemska program på tv. Tack för lugnet.
Ett dunkelt rum, levande ljus, inga höga volymer, inga hemska program på tv. Tack för lugnet.

Jag känner lycka för varje ny dag. För det mesta har jag förmånen att möta nya människor. Den här veckan kan jag redan räkna till två personer som jag aldrig mött förr.

Jag skulle vilja resa mer, men just nu har jag inte råd. Då blir en tur över till Stockholm en höjdpunkt. Vill jag se Afrika eller USA får jag tillsvidare nöja mig med att läsa böcker och tidningar, och se på tv.

Men det är mer än vad många andra i världen kan drömma om i dagens hårda värld.

26 reaktioner på ”Nu ska jag bara vara

  1. Åh, jag vill också resa – kikade på resor häromkvällen – Madrid, Barcelona .. en dotter vill att vi åker ihop till Berlin. 🙂 Jaja, man får se vad det blir – måste spara lite först. 🙂

  2. Du glömde sibiriska järnvägen : )) Men i världsläget nu så lockar den resan inte. Bäst att se hur världen ser ut framöver.

  3. Nej, det går nog ingen nöd på dig heller:-)
    Dessutom kan man ju alltid följa resebloggar, då kan man åka snålskjuts och slipper därmed bland annat jetlag;-)

    1. Jag är också en grubblare! Och vill inte vara det…
      Ibland säger jag ”Som Gubben Gud vill, om Gubben Gud vill”.
      Det är ungefär som ditt ”det som sker det sker”.
      Vi kan inte ha, och ska inte ha, kontroll över allt 🙂

  4. Jag tror detär viktigt att kunna känna glädje och tacksamhet över det man har och på det sättet känna en riktig inre lycka. Inte alla förunnat som kanske bara vill ha mer hela tiden. Och du, norra USA serb PERCIS ut som södra Finland med sjöar och björkstammar, det är därför så många nordbor immigrerade hit! 😉

    1. Vad mycket man lär sig via vänners bloggar! Jag har aldrig varit i USA, vill nog dit en dag, men får ju uppleva det via din blogg.
      Man får öva sig på att känna tacksamhet, det är egentligen inte så svårt om man ser till allt som händer i dagens värld…
      Kram!

  5. Tittar in till dig, Bloggvärlden är ju så stor. Någonting har surrat i min hjärna till ditt namn, och det gick upp ett lyse i dag då jag var inne hos Lollo i hennes tankerum. Och jag fann orsaken till surret – det är ju du 🙂 om jag kan säga så och det kunde jag ju!
    Det blir nog lite fler besök här än bara vårt gemensamma Ord Fotografi! Roligt!
    Ha en fin bara dag!

    1. Tack! Jag återgår nog också till din blogg eftersom vi tycks ha mycket gemensamt 🙂
      Visst är det så att många av oss känner igen varandra från andras bloggar!
      Kram och ha en skön tisdagskväll!

  6. Hej Carita är det så här du jobbar Ge alltid 100%på jobbet Måndag 12% Tisdag 23% Onsdag 40% Torsdag 20% Fredag 5% Summa !00% Ha en bra dag erkki

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

