Säsongens första!

Utan hetvägg som vanligt, och med mandelmassa om jag får välja.
I Finland finns också syltalternativet, troligen även i Sverige? Och en massa fyllningar däremellan, sådana som choklad osv.

Lilla My vill också ha fastlagsbulle :-)
Lilla My vill också ha fastlagsbulle 🙂

Är en vän av ordning och reda. Rensar här hemma och donerade en kasse med grejer till lokala loppmarknaden i dag. Fler saker gick lyckligtvis ut ur mitt hem än det nya som kom in. Köpte EN förvaringslåda för två euro, den till höger på bilden.

Är egentligen inte alls en vän av rosa, men det får gå an då jag fick de bruna nyanserna att passa ihop.
Är egentligen inte alls en vän av rosa, men det får gå an då jag fick de bruna nyanserna att passa ihop.

Dagen började annars vid 7.30-tiden då jag knäppte på lokalradion och hörde min egen röst 🙂 Visste förstås att programmet hade gjorts, men inte när det skulle sändas.

Här finns länken till webbgrejen. På arkivbilden har jag fortfarande ljust hår. Trivs inte så bra med min färg nu, den blev för mörk. Korrigering görs på tisdag nästa vecka, då lär det bli något mittemellan ljust och mörkt 🙂

24 reaktioner på ”Säsongens första!

  1. Jag är inne på min tredje semla men har helt glömt att ta en bilder det brukar jag göra.. 🙂

    Jag har tre påsar stående i hallen som ska till second hand.. brukar rensa lite då och då och nu är julen bortstädad för denna gången då sanerade jag bort en del julsaker….

    Klickade på din länk men jag har inte kopplat in högtalarna ännu har glömt det..
    Såg att ni har euro hade faktiskt glömt bort det.. Vi tackade ju nej och har kvar våra kronor vet inte vilket som är bäst har inget att jämföra med..
    Ha en fin dag…

  2. Jag har inte än börjat fastlagsbulle säsongen,är mera för Runebergstårtan,borde kanske baka några..
    Fint att kunna göra sej av med saker,mitt går i vågor,ena dagen hamster andra dagen slängare.
    Fin ny låda,har själv några i mörkare brun,lite pirrig med det pink innuti,men den syns ju inte sedan.
    Fin grej om Nya Östis ❤ bra tidning.

  3. Var in till Ljusdal idag, men jag tror inte de börjat med Semlor här ännu, jag såg i alla fall inga. Fick för många, som barn, medan min Farfar Konditorn levde, så nu skulle jag aldrig komma på idén att köpa någon, även om de fanns några.
    Svante

  4. Ja, semlor har sålts här sedan Annandag Jul. Har inte ätit någon än, men är ärligt talat inte så förtjust i semlor heller.
    Läste reportaget och förvånas en aning! Här är det mig vetande mycket vanligt att jobba med freelansare. Med tanke på att de tryckta mediers upplagor sjunker och många tidningar läggs ner (i Sverige) så är Nya Östis väg den enda rätta att gå – tycker jag då. Inga omkostnader som lokalhyra, utrustning och löner med mera.
    Här betalas det timlön – rekommenderad lön/t är drygt 1 000 kronor. Ni får arvode per kolumn, vilket jag antar är lika med en spalt. Nya Östis har fem spalter, och enligt FB får ni 60 Euro/spalt. Det är otroligt bra betalt, för inte tar det väl en timme att skriva en spalt…

    PS. Är arbetsskadad som du ser;-) DS.

    1. Tusen tack för dina synpunkter! Väldigt intressant att få den här jämförelsen.
      En kolumn i Nya Östis är uppifrån ner 2 spalter bred i en tidning som i regel är uppbyggd efter fem spalter.
      100 euro i timmen får troligen ingen av oss. Men alla trivs och är hittills nöjda med arvodena 🙂
      Och lite arbetsskadad får man vara, tycker dina synpunkter är kloka – NÖ:s väg har under snart två år visat sig vara lyckad.

  5. Semeltårta är vanligt också. Jag har ingen ätit ännu i år, det har sålts sedan före jul och det känns lite avigt tycker jag. men någon blir det väl före det tar slut för säsongen. 🙂 Semla med varm mjölk och lite kanel.

  6. Här har jag inte sett semlor än men har inte heller letat. De kommer tidigare och tidigare. Ska kolla nästa gång jag handlar.
    Härligt att det går bra för NÖ. Här kämpar alla lokaltidningar för sin överlevnad och många har gett upp kampen.

    1. Jag tror man måste börja jobba med lokaltidningar enligt nya koncept. Ett av dem är såsom vi gör på NÖ.
      Men det finns säkert andra sätt också.
      Man ska ändå inte ge saker gratis på webben. Högst smakprov, är min åsikt.

  7. Ingen semla före fettisdagen men då tänker jag äta en traditionell semla med mandelmassa (fast jag brukar pilla bort lite mandelmassa för jag tycker det är för mkt) och så varm mjölk till förstås

  8. Var det någon djupare mening med att sätta bullen på DEN tallriken, tycker att någon ser lite ilsket precis åt bullens håll… Det där med arvoden och frilansande och så vidare är ju typiskt. Även i min bransch talade (talar?) man om ”icke utbildade” som inte fyller kraven, tar andras jobb… Typiskt fackföreningsuttalande, man måste ju värna om de sina. Och jag gillar NÖ! Trots att jag bor utanför ”täckningsområdet”. Brukar räkna antalet fd elever som figurerar där, i varje nummer. Det blir ganska många…

    1. Jo, det fanns en mening med Lilla My som sneglade och också ville ha en bulle 😀
      Arvodesfrågan blev mycket intressant och debatterades ju flitigt på NÖ:s FB-sida.
      Och fackföreningar, ja… deras uppgift att värna om arbetstagarna.
      Kul att du gillar NÖ. Jag tycker det är så märkligt att det anses att vi ”tar andras jobb, snedvrider konkurrens” osv.
      Vem som helst kan ju göra det vi gör, om de så vill. Vi är många som trivs med våra jobb på NÖ.
      Att folk prenumererar och köper tidningen säger ju att det är de här man vill ha.
      Jag vill inte sitta på en hög häst och diktera vad folk ska läsa, sätta en s.k. agenda. Jag skriver det jag tror folk vill läsa.
      Jo, visst är det många elever, nuvarande och äldre, som syns på sidorna 😀

  9. Jag har också ätit årets första och givetvis ska det vara den gamla vanliga med mandelmassa och vispgrädde, förtärd på en djup tallrik med varm mjölk och kanel förstås.
    Kram, Ingrid

Kommentera

