Jag tänker inte låta mig kuvas

Jag har alltid velat vara mig själv och jag vill stå för det jag tror på. Hit hör den riktigt lokala journalistiken. Det som jag nu ganska långt jobbar med.
Nog för att jag gör annat också, men ungefär hälften av min arbetstid ger jag till ultralokala Nya Östis.

Nu känns det också skönt att jag får skriva om mitt jobb, här på min privata blogg. Hur jag trivs med det jag gör. Det har nämligen inte alltid varit självklart. Det fanns tider då jag blev ombedd att skriva om jobbet på en jobb-blogg och om det privata livet på min privata blogg. Jag fick INTE blanda ihop dessa. Inte ens fastän jag enbart ville skriva i positiv ton om mitt dåtida jobb.

Det är klart att jag förstår att det var personer som inte gillade min privata blogg, som kallade den hatblogg, som såg till att jag skulle kuvas.

En av mina artiklar i dagens Nya Östis.
En av mina artiklar i dagens Nya Östis.

Jag önskar innerligt att den tiden är förbi nu.
Låt mig bara få vara ifred. Låt mig skriva det jag vill. I synnerhet på min privata blogg, som jag vill att ska vara ett uppmuntrande forum.

Låt mig också få vara en refererande, saklig journalist i nyhetssammanhang. Och låt mig få skriva om marthor som handarbetar utan att förlöjliga mig för det jag gör.

För alla som följt min blogg i åratal, ni som sett vad jag skrivit på Facebook, ni som läst mina artiklar i olika tidningar – ni som på riktigt känner mig.

Ni vet vem jag är. Ni vet vilka värden står mitt hjärta nära ❤
Det vet jag själv också. Och jag tänker inte låta mig kuvas.

18 reaktioner på ”Jag tänker inte låta mig kuvas

  1. Bra rutet! Dessutom, jag har sagt det förut och jag säger det igen: det är INGEN som är tvingad att läsa din blogg.
    Må gott, gör det du mår bra av och skriv om det du känner för! Kramar vännen 💕

  2. Alltid känsligt ämne – jobb – privat.
    Men så skönt nu, du har tagit stora kliv. Och som jag känner dig är du fortfarande den varma Carita, fast med mer skinn på näsan ❤
    Heja heja 😀 Kram!

    1. Tack snälla du ❤
      Jag fäller någon tår fortfarande då och då, men inte för att jag känner mig övergiven, och jag skäms inte för tårarna.
      Det är liksom mer att jag känner mig missförstådd.
      Men mycket mer skinn på näsan har det kommit.
      Kraaaam ❤

  3. Bloggen är din. Alltså kan du skriva på den precis vad du vill. Det säger sig självt att man inte skriver illa om företaget som betalar ut ens lön varje månad. Om tidningen vill ha en egen blogg som du ska hålla i – bra! Däremot att be dig att ha typ två bloggar – jobb och privat – är löjligt! Tror inte att en arbetsgivare kan kräva det. Men allt det där slipper du ju nu. Du är din egen arbetgivare och kan skriva precis vad du vill.

    Sedan kan man gilla en blogg eller inte. Det är väl upp till var och en. Gillar man bloggen, så återvänder man. Tycker man inte om en blogg, är det ju bara att sluta läsa/kommentera. Svårare än så här är det inte.

    Vad jag däremot fortfarande inte fattar (ja, jag är trög, jag vet) är hur man kan betrakta din blogg som en hatblogg? Hat mot vaddå, mot vem? Du är nog precis raka motsatsen till vad jag skulle kalla en hatblogg…

    PS. Om man (som jag då) är ärlig och skriver exakt det jag tycker om innehållet i ett inlägg så är det ju samma sak. Om man inte gillar mina åsikter, är det ju bara att säga upp bekantskapen. Svårare än så här är inte det heller. DS.

    1. Tycker lika. Gillar man inte en blogg, då läser man den inte.
      Och du som följt mig länge vet att min blogg inte är en hatblogg.
      Jag hade en f.d. chef som läste alla mina inlägg från maj 2014 och månader framöver, och hen ansåg inte heller att jag skrev nåt hatiskt.
      Men klart att det inte alltid kändes bra för precis alla då jag skrev hur ledsen jag var efter skilsmässan.
      Dom tiderna är ju ändå förbi nu.
      Tack för att du alltid är så rakryggad BP. Du och jag tycker inte alltid lika, men jag uppskattar din rejäla stil!

  4. Bra skrivet, tycker absolut att du skall fortsätta i din stil, du har ju profilerat dig, ingen lätt sak i nutid👍Ännu ett stort tack när jag märkte personligen hur snabbt och lätt man får en lokal reporter att reagera på nånting man tycker borde bli publicerat😍

    1. Och tack till dig för tipset! Klart vi rycker ut så fort vi kan, ärendet var ju av stort allmänt intresse.
      Jag börjar nu bara bli så trött på dem som klankar på mig, hur väl jag än vill, hur mycket jag än jobbar av hela ❤ för det jag tror på…
      Men… stödet jag får övervinner ändå surkarternas påhopp!

  5. Att känna sig missförstådd är en jäkligt jobbig känsla. Inser att jag sluppit den ett tag nu. Eller så är jag bättre på att gå vidare med nån sorts acceptans över att inte alltid få människor att förstå. Och det är inte mitt ansvar hur andra tolkar mig. Det är en insikt.

    1. Du har rätt. Jag har också blivit bättre på att acceptera läget och försöker inse att jag kan inte vara omtyckt av alla. Hur trevligt jag än vill bemöta alla och hur snäll jag än vill vara. Det finns alltid någon som ser att de kan utnyttja mig.
      Och kloka ord det där att det inte är mitt ansvar hur andra tolkar mig.
      Kram!

  6. Visst har du rätt! Du kan skriva eller göra vad som helst. Det kommer alltid att finnas någon eller några som inte gillar det. Ingen människa i världen är omtyckt av alla.
    Sedan finns det människor som nästa sjukligt vrider och vänder på alla ord och meningar. De tolkar allt precis som dem vill ha det. Som om de är konspirationsteoretiker i ett litet format.
    Kram på dig!

    1. Ja, man får väl lära sig att låta vissa saker/påståenden och sånt bara rinna av en. Då man känner att det man säger/gör är rätt.
      Jag strävar till att vara saklig och uppmuntrande på min blogg, kanske kan jag hjälpa nån annan som haft det svårt, som mobbats osv.
      Men allt är ju inte svartvitt.
      Kramar till dig!

Kommentera

