Vi behöver fler kramar

Motivet är en del av ett vykort som jag köpte i Borgå i dag.
Motivet är en del av ett vykort som jag köpte i Borgå i dag.

En dag som den här, då Donald Trump svär presidenteden, är man lite extra fundersam. Vart är världen på väg? Men eftersom han inte vet att jag finns, och även om han visste vem jag är, skulle han inte lyssna på mig – så är det onödigt att ta bekymmer för allt han kommer att hitta på.

I Gambia är det också oroligt. Hade bekanta där, tror att en del av dem skickades hem, och vänner som var på väg dit på semesterresa kunde inte åka iväg just nu.

Jag tycker världen behöver mera kärlek, tolerans och förståelse. Och kramar. Som singel blir det ju inte så många sådana, men jag har för vana med några vänner att alltid kramas då vi ses. Den fysiska beröringen med en annan människa lär vara viktig, den får lyckohormoner att utsöndras.

Så jag tycker vi ska kramas mera!

33 reaktioner på ”Vi behöver fler kramar

  1. Världen behöver mer kramar och kärlek. Men man vet aldrig om Trumph, han kanske gör en tvärvändning nu, och blir ”seriös” med sitt handlande? Gambia blir nog väldigt sorligt, oavsett om en avgår och en annan kommer in. Gambia är Gambia på något sätt. 😊
    Trevlig Fredag. 😍

  2. Det är lite läskigt det där med kroppskontakter idag. Det finns de, som kallar sådant, för sexuella trakasserier. Skulle man sedan vara snäll mot barn, blir man betraktad, som Pedofil. Så det gäller att hålla behörigt avstånd till andra människor.
    Svante

  3. Saker vi tyvärr inte kan ändra på (Trump, Gambia, lavin i Italien, Syrien med mera) är det liksom inte värt att lägga energi på. Tänk om man ändå kunde påverka utveckligen i världen med kramar… Tycker det har blivit alltmer poppis – åtminstone i Stockholm – att kramas. Speciellt killar kramas betydligt oftare – mitt på gatan till och med – än de gjorde för 10-15 år sedan. Bra där tycker jag.

    Sedan är vi människor ju lite olika. Jag gillar att kramas, men jag känner många – inklusive maken – som ogillar det. Alltså han gillar inte kramas offentligt menar jag, men så är han ju också engelsman;-)

    1. Just det, kramar ska kännas bra, inte som något måste – alla gillar inte den formen av spontan kroppskontakt.
      Och jag tänker som du. Vi kan inte påverka det Trump gör, det som sker i Gambia, eller om naturkatastrofer händer…
      Man får bara acceptera läget och göra det bästa man kan av sitt eget liv och försöka påverka positivt i sin egen omgivning.

  4. Håller med dig. Fler kramar åt folk.
    En manlig granne och jag kramas alltid när vi träffas. Är fullt medveten om vad andra grannar tror om oss men jag struntar faktiskt i dem. Vi har inget förhållande och det kommer inte att bli mera än en kram när vi träffas ute. Jag gillar honom mycket och han mig och då känns det bra att kramas.
    Men Svante har en poäng med det han skrev. Det är inte lätt idag.

  5. Mitt inlägg i morgon handlar just om kramar, för det är Kramens dag i morgon!
    Man har tjatat på radion hela dagen igår och ”förkramats”, kan ju bli lite fånigt också. Nej, alla gillar inte kroppsberöring. Alla gillar inte massage. Nej, så är det bara.
    Jag gillar.
    Fredagskram ❤

    1. Precis – du har rätt – alla gillar inte.
      Men jag gillar också massage och kramar.
      Och tänk att det råkade sig igen – jag kände inte till Kramens dag, inte heller Tulpanens dag – och ändå råkade jag köpa tulpaner dagen innan 🙂
      Lördagskram ❤

  6. Det goda har segrat över ondskan,en ondska som består av globalism och fake news(CNN).
    Jag såg givetvis Trumps installationstal och jag blev rörd till tårar.Patriotism var det genomgående temat.Varför är det så provocerande att en ledare vill ta tillbaka jobben och göra sitt land even greater than ever before?

    1. Alla har rätt till sin åsikt och även till sina känslor.
      Jag är inte imponerad av Trump, och det har inte bara med hans förlegade kvinnosyn att göra. Han har sagt så många tokiga saker och verkar inte vidare påläst.
      Men du har rätt i att det finns massor av fake news. Källkritik är oerhört viktig i dag.

  7. Kramar värmer. Men jag reagerar på, ibland när man ser något program, t.ex. när folk åker hem till någon och ska fixa hos dem. Ofta kramas de när de träffas. Men de känner ju inte varandra? För mig är det konstigt, där är ett handslag normalt, tycker jag, kramen kan komma som tack senare kanske.

Kommentera

