Lovisavy med färgade hus

Sjukhuset i blått och gult, stadens socialtjänster längst borta. Där var bibba förr, nu även frivilliga brandkårens festlokal i andra våningen. Östra Tullgatan sedd från stadsdelen Garnison i lätt vinterskrud.
Sjukhuset i blått och gult, stadens socialtjänster längst borta. Där var bibba förr, nu även frivilliga brandkårens festlokal i andra våningen. Östra Tullgatan sedd från stadsdelen Garnison i lätt vinterskrud.

Då jag var barn låg faktiskt BB i de blå huset, jag var väl en av de sista som föddes där i början av 1960-talet. Innan förlossningarna flyttade till Borgå, och nu får barnen inte ens födas där längre. Det är Helsingfors på åtta mils avstånd västerut som gäller, eller Kotka som ligger fyra mil österut.

my-disktrasa

Har haft redaktionsmöte i dag, efter det ett pressinfo, sedan två kilometers promenad som inkluderade olika ärenden. Sedan hem för att skriva artiklar och så lottade jag ut disktrasan med Muminmotiv, närmare bestämt Lilla My.

Så kul att många kom med under fredag och lördag förra veckan.
Och grattis Tore, du vann! Kontaktar dig personligen 🙂

11 reaktioner på ”Lovisavy med färgade hus

  1. Lovisa har åtminstone ett sjukhus, vilket ä förvånande med tanke på att orten bara har cirka 6 000 invånare. Om jag tänker på Norrland till exempel finns närmaste sjukhus upp till 200 kilometer bort…

  2. Grattis Tore!!!! Och det är så fint när hus är målade i olika färger så i raken. Man blir så mycket gladare då. 😀

  3. Hej Carita,

    Jag kom hem till senaste veckoslut, just från övre våningen i den blåa delen. -Men det jag ville berätta, var att BB i Lovisa stängdes i vecka 44 år 1969.( Om jag inte kommer fel ihåg så var stängningsdatumet ons 29.10.1969). Jag hade nämligen remiss till Kvinnokliniken avd 10 och skulle tas in to 30.10.1969. Gick på kontroll i Hfors hela väntetiden, så det var på förhand bestämt datum när jag skulle in. Hela väntetiden var litet problematisk…….. Sonen föddes 1.11.1969 kl 21.30 (riktiga allhelgonadagen). Den dagen var det ett himla snöoväder och Holmströms buss lär ha åkt ner i diket på väg till Hesa på grund av vädret.

    Kramisar

    1. Vad roligt att du kommenterade här! Tack Birgitta!
      Många skriver ju på Facebook och kom där fram till att BB stängdes 1969.
      Man lär sig mycket via FB och bloggar 🙂
      Tack för din historia alltså och hoppas du kryat på dig!
      Kramar!

  4. Så vackert med milt färgade hus i en rad, särskilt mot snön kan jag tro. Lilla mys temperament och livsinställning skulle man ha.

  5. Det är så tråkigt med alla nedstängda BB avdelningar och sjukhus för den delen. Vi har drygt 12 mil till BB här i Kiruna ….. 🤐
    Men väldigt vackra hus, det blå tilltalar mig.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

