Blankettskräck

Ja, det lider jag av – i alla fall då blanketterna kommer från Skatteverket.
Nu lägger jag all min oro i bokförarens händer, för jag begriper mig till exempel inte på blankett 62 ”Specifikation av reserveringar, upp- och nedskrivningar samt avskrivningar av förslitning underkastade anläggningstillgångar 2016”.

Det är inte mycket jag begriper av de här papperen, men kanske jag lär mig så småningom.
Det är inte mycket jag begriper av de här papperen, men kanske jag lär mig så småningom.

I dag har jag åter lärt mig något nytt. Inte blivit expert på det, men fått läsa mig in lite på väggolvsbrunnar, även linjära brunnar kallade.

Och i kväll är det innebandy som gäller. Tor åker till Sibbo för att ta mått av ”lokalkonkurrenten” där. Sibbo är nästan grannkommun med Lovisa, vi har Borgå emellan oss. Dusterna brukar vara tuffa mellan Ådalens IF och Tor. Första matchen i höstas vann vi.

14 reaktioner på ”Blankettskräck

  1. Då har vi samma fobi du och jag! Skattedeklarationer är en ren mardröm och jag lämnar också över detta till någon som förstår vad det står där.
    Håller tummarna för att Tor vinner!

      1. Jag misstänker att ni i Finland har ett krångligare deklarationsförfarande än vi i Sverige. Jag skötte bokföring, och deklarationer åt pappas firma innan han pensionerade sig, och det var inte speciellt svårt.
        Svante

      2. Det är nog bara du som är fiffig och som förstår byråkratspråk, jag blir snurrig i skallen och vet inte alls vad jag ska fylla i och vad jag kan lämna bort.
        Fattar inte ens alla ord där.

  2. Att läsa är bra, att läsa rätt är bättre…
    Läste först balettskräck 😳 Kan vara för att jag inte är drabbad av blankettskräcken, även om vissa är på synnerligen tillkrånglad byråkratsvenska…

  3. Hjälp, inget för mig heller. Ändå brottas jag med tyska och svenska blanketter, kopior och listor varenda år. Suck….
    Håller också tummarna för Tor, självklart!

  4. Jag har haft revisors- och ekonomijobb under många år av mitt yrkesliv. Så jag är den som hade hektiska veckor under våren för att hjälpa företag. Numer är jag revisor i Rädda Barnen och det är inte så betungande

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

