Älska dig själv!

Den här skylten hade passat bra att lägga ut på en söndag. Lyckligtvis har jag några andra på lager för det ändamålet – just i dag känner jag att jag vill sätta ut den här skylten.

Skylten fanns på ett av borden under utbildningsmässan i idrottshallen i tisdags.
Skylten fanns på ett av borden under utbildningsmässan i idrottshallen i tisdags.

Texten är på finska och betyder ”Älska dig själv”.

Det kan låta egoistiskt men jag tror att det är viktigt att man tycker om sig själv, på ett sunt sätt förstås.

För mig har det tagit tid att hitta till den punkten i livet, skilsmässan var ett överraskande och hårt slag för snart tre år sedan. Den är alltid en del av mitt liv, och känner jag för att tala om den eller skriva om den så gör jag det.

Just på det sättet har jag kommit över den. På vägen från maj 2014 till dags dato har jag lärt mig massor, fått nya vänner, insett mitt värde.
I dag tycker jag om mig själv, och inser att de som skriver elakt om mig, nedvärderar och säger att människor skrattar bakom min rygg – det är de personerna som mår sämst.

20 reaktioner på ”Älska dig själv!

    1. Tack Camilla! Det är mycket vi inte förstår… men oftast är det så att de som gör illa åt andra, som är avundsjuka, arga, missunnsamma, och som måste skriva elaka kommentarer, DE mår dåligt – det säger ju förnuftet hos en person som är i harmoni med sig själv.
      Kramar till dig – allt ordnar sig!

  1. Om man inte älskar sig själv så kommer ingen annan heller att göra det läste jag någonstanns. Det ligger mycket i de orden. Det går nog också att vända på, att det är först när man älskar sig själv som man kan älska någon annan. Kärlek föder kärlek.
    Och varken du eller jag pratar om de som är egenkära för det är INTE samma sak som att älska sig själv…

    1. Du skriver precis det jag tänker ❤
      Kärlek föder kärlek och jag skulle inte komma på tanken att skriva något elakt till någon på en blogg.
      Jag vill uppmuntra, och mina vänner känner mitt riktiga jag. Nättrollet gör det inte.
      Kram Laila!

  2. Det är väldigt viktigt att älska sig själv, annars är det lätt att döma ut andra negativt. Och det är varken kul för en själv eller andra. 😍

    1. Klart att vem som helst kan bli arg någon gång. Man kan ha lust att vräka ur sig ”några sanningens ord”.
      Men så göra man ju bara inte på FB-väggar och andras bloggar.
      Tack för vänskapen ❤

  3. Jo, man ska absolut älska sig själv! För att man är närmast sig själv, vilket låter egoistiskt kanske, men det är ingen som är närmare mig själv en jag. Så är det bara när man tänker efter…

  4. Fint inlägg och vad glad man blir över den attityd du har nu du är verkligen en toppentjej 🙂

    Vad mer jo jag klantade till mig och slängde mitt inlägg om gasklockorna får se om jag gör om den sen.. Men klockorna är K märkta och försvinner inte tack och lov.. En av dom ska bli konsertsal..
    Ha en riktigt fin helg nu 🙂

    1. Vad skönt att höra att gasklockorna är K-märkta – jag har alltid beundrat dem då jag åkt förbi dem.
      Fint också att en ska bli konsertsal!
      Jag tänker fortsätta ha en positiv livssyn och jag tycker inte att jag kopierar någon särskild person. Det finns ju massor av oss i Blogglandia som skriver om att vi ska sprida kärlek och leenden, vara vänliga osv.
      Ha en fin helg Nicki, kram!

  5. Jag kan inte säga att jag alltid älskar mig själv utan får ibland vara nöjd med att stå ut med mig. Ändå är jag övertygad om att jag har förmågan att älska andra. Upplever att jag har fått kämpa med att tycka att jag och det jag känner är viktigt. Trots att jag vet att vissa påhopp har sin grund i den personens dåliga mående, så är det ju aldrig roligt att utsättas för det. Tyvärr så tar mina känslor av att tycka synd om dem över när jag kanske egentligen borde bli arg.

    Tycker det är jättebra att du kunnat skriva om det du varit med om. Förutom att det hjälper en själv så kan det vara andra människor till hjälp.

    Ha det gott!

    1. Jag reagerar lite lika som du. Jag blir ledsen för påhoppet men aldrig rosenrasande. Och det slutar med att jag tycker synd om den som är elak mot mig, eftersom jag vet att den personen mår dåligt.
      Känns fint att du uppmuntrar min öppenhet, för det gör inte alla 🙂
      Men det har visat sig så många gånger att man dels får stöd av andra, dels inser att man inte är ensam.
      Kram till dig!

  6. Jätteviktigt att älska dig själv, ta hand om sig. Mina skilsmässor bär jag med mig, den jag valde själv gör ont när jag tänker på vad det gjorde ,ot barnen, den jag inte valde har fortfarande, många öppna sår. Inte stora, men de finns där. Därför måste jag försöka vara snäll mot mig själv.

    1. Ja, inte är det lätt att vara den som lämnar heller – jag vet ju att det inte var något enkelt beslut för min make då för snart tre år sedan.
      Vi talade mycket om det i parterapin – som jag är väldigt tacksam för att vi gick.
      Alla har vi våra bördor att bära.
      Vi ska fortsätta vara snälla mot varandra och med oss själva.

Kommentera

