Befriande hos Skavlan

Jag gillar Skavlan och hans program, och de flesta av gästerna är ju jäkla intressanta – alla på olika sätt.

I dag var det befriande att höra komikern Henrik Schyffert tala bland annat om sängvätning.

Det fick mig att tänka på den nedsättande kommentar jag fick om det här inlägget. Jag tyckte själv jag hade glimten i ögat där. Men trollet som inte ger sig till känna och vars kommentarer (två stycken) jag strukit häcklade mig i stil med ”stackars Carita som inte kan bajsa… du må väl förstå att folk skrattar bakom din rygg och undrar när du ska visa bilder på bajset”.

Kommentaren kan ju låta lite skojig här, men den var lång och innehöll sådant som var mindre snällt och som inte kan skrivas ut här.

Skavlan och några av hans gäster i kväll.
Skavlan och några av hans gäster i kväll.

Själv tycker jag att just den här formen av öppenhet behövs. Jag är inte komiker, men jag tycker man ska kunna skämta om vissa ”problem”, i lättsam men ändå respektfull ton. Då blir de lättare att hantera.

Så därför tycker jag att det är mest synd om den, eller dem, som inte kan förstå det roliga och befriande i inlägg eller program som de jag nyss nämnt.

Låt oss tala mer om sådant som många tycker är tabu och pinsamt 🙂

29 reaktioner på ”Befriande hos Skavlan

  1. Det finns oerhört mycket som det är viktigt att prata om – framförallt sånt som många upplever som tabu tex självmord, depritioner mm. Sånt som är pinsamt är viktigt att prata om av andra orsaker men gemensamt för både tabun och pinsamheter är att visa att det är många drabbade – ingen är ensam, ingen människa är en ö.
    Vad gäller ditt troll så verkar ju vederbörande ha skitsvårt för att sköta sig själv och skita i andra…
    Hoppas du får en skitbra helg 😉

    1. Tack – gillar din humor 🙂
      Vi ska försöka skita i trollet, men samtidigt visa att skit-troll finns.
      Det är ju just det jag upptäckt då jag varit öppen på min blogg, att de avundsjuka eller de som mår dåligt skriver nedlåtande till mig.
      Sedan får jag stöd av väldigt många både här och ute på stan, fastän någon påstår att ”alla skrattar bakom min rygg” …
      Kram!

  2. Såg inte programmet så jag kan inte yttra mig. Men jag ser inget direkt samband mellan ditt inlägg och sängvätning. Men som sagt – jag såg inte programmet.

    Vad jag däremot inte kan förstå att du kan ”hänga upp dig på” en eller två idioter som skriver sådana löjliga kommentarer. Strunt i honom – för den texten tyder på att det är en han som skrivit den!

    Du och jag är nog helt olika personligheter som ser/känner saker på helt olika sätt. Kul – egentligen:-)

    1. Tycker också det är kul att vi är olika 🙂
      Det som du kallar ”hänga upp sig på” ser jag mer som att synliggöra kränkningsproblemet i en liten stad.
      I en storstad har du lätt för att rycka på axlarna då någon skriver något elakt, du går bara vidare för du vet ändå inte vem hen är.
      I en liten stad vet du att personen som skriver skit om dig finns i din bekantskapskrets (vilket hen skrev i senaste meddelandet).
      Hen känner mig och jag hen – men jag har ändå inte ännu fått reda på vem hen är.
      Så det är den här problematiken jag vill lyfta fram.

  3. Kommentarer av sådan karaktär säger mer om den som skriver det än om dig. Jag kan säga att jag hade haft samma problem som du om vi haft avloppsproblem. Mina morgonrutiner kräver nämligen också ett par toalettbesök. 😉 Kram och en härlig lördag på dig.

    1. Kul att höra att jag inte är ensam om mina aktiva toa-morgnar 😀
      Man ska ju se det positivt, bra att allt funkar, tänk om man hade förstoppning!
      Och angående trollet, visst säger de där elaka kommentarerna allt om den som skriver dem…
      Lördagskram till dig Fru Månsson!

  4. Jag tycker också vi behöver prata mer om de saker du nämner. Enormt befriande när någon gör det. Så heja Schyffert! Och heja dig!

    Det är sorgligt med en del människor som måste klanka på andra istället för att använda sin energi till sånt som är positivt pch bra. De här ”trollen” är ju bra sorgliga. Stig fram i ljuset och säg vad du vill säga istället och stå för det. Allt annat är så jäkla fegt.

    1. Sorgligt och tragiskt är det, ja.
      Man mår själv bättre av att uppmuntra andra. Är man arg, avundsjuk eller bitter kan man tala om känslorna med någon som förstår.
      Man måste inte skriva ut allt på webben, anonymt dessutom. Då är man bara feg, som du säger.
      Kram och heja oss!

  5. Personligen skulle jag låta trollens kommentarer vara kvar. Att ta bort kommentarerna är bara stimulerande för troll. Låt dumheterna tas fram i ljuset

    1. Jag har funderat fram och tillbaka. Skulle egentligen vilja visa kommentaren, så att alla såg hur elak den här.
      Men där nämns flera människor i vår stad vid namn, och jag tror att de skulle känna igen sig även om jag skrev XXX eller Anonym i stället för namnet.
      Då kan de i sin tur anklaga mig för något slags hets.
      Skulle bara jag var omnämnd kunde jag publicera kommentarerna.

  6. Sängvätning kan vara nog så pinsamt och jättesvårt att tackla och varje gång jag hör det diskuteras tänker jag på min farbror, som inte alls var sängvätare i vanliga fall, men kissade i sängen på sin bröllopsnatt. Det är mamma som har berättat det och både hon och farbror har varit borta i många, många år, så jag tar mig friheten att skvallra.
    Kram, Ingrid

    1. Det kan ju hända vem som helst, att man kissar i sängen – men väldigt få pratar om det tror jag.
      Och klart att den som sånt drabbar inte hojtar ut det på torget. Alltid bra ändå om man hittar någon man kan prata med om sånt som känns jobbigt.
      Kram Ingrid!

    1. Du har så rätt… jag vill inte ens säga elaka saker om trollen, eftersom det är DE som har problemen… men inte kan man sluta förvåna sig över hur elaka folk kan vara anonymt på nätet…

      1. Håller verkligen med även om jag aldrig har råkat ut för det. Eller kanske två gånger, när någon rackade ner min svenska och en som tyckte att mina hattar var de fulaste hon hade sett i hela sitt liv. Sen gav jag tal på svar. Mer var ju inte sen.
        Du kan också blocka de från kommentarsfältet.

      2. Ja men himmel ändå, så elakt att racka ner på någons språk. Jag tycker du klarar dig bra, jag förstår allt du skriver.
        Modigt av dig att bara köra på!
        Jo, jag kan blocka i kommentarsfältet, men egentligen är jag av olika orsaker även nyfiken på allt det elaka som skrivs.
        Jag har ju kommentarsgranskning och det räcker just nu.
        Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

