Veckans ord – OVAN!

Det här ordet har jag grubblat över, eller närmare bestämt hur jag ska illustrera det.
OVAN – att något finns ovanför mig. Eller att man är OVAN att göra något specifikt.

Först hade jag tänkt att denna bild från Täby Centrum i Stockholm skulle få gå in som vacker vägg, men sedan började jag se saker i bilden.

En vacker vägg i Täby centrum där jag ser olika saker som tangerar veckans ord.
En vacker vägg i Täby centrum där jag ser olika saker som tangerar veckans ord.

Maten som syns på bilden är jag ganska ovan vid att äta. Ris gillar jag egentligen inte alls och jag antar att här är många starkt kryddade rätter. Jag vågar testa nytt då det går att göra i små portioner, så att jag inte blir tvungen att kasta bort allt för att jag inte gillar det.

Bilden är tagen från ovan, inte av mig, men av den som gjort väggreklamen.

Allt fler har kommit med i utmaningen med Veckans ord. Listan på orden och länkar till bloggarna hittas HÄR.

 

45 reaktioner på ”Veckans ord – OVAN!

  1. Det ordet är inte lätt. Uppringdes för flera år sedan av Medi-Helis ”penninginsamlare”, och fick veta att det fanns brevslutarmärken, ”På svenska?” ”Jo” ”Vad står det på dem” ”Hjälp från ovan” ”Det vill jag inte ha”, sa jag med ett skratt. Den finskspråkiga personen som gjorde sitt allra bästa (som jag ju förstås uppmuntrade) uttalade ordet ‘oovaan’. När jag förklarade skillnaden mellan ‘ååvan’ och ‘oovaan’ för henne skrattade hon så hon höll på att ramla av stolen, tror jag. Tackade mig för förklaringen och för ett skratt som hon skulle leva länge på! Skönt med folk som kan skratta åt sig själva! Hon talar säkert ännu bättre svenska idag…

    1. Hahaa, det där var en rolig händelse 🙂
      Inte vill man ha hjälp av någon som är ovan, speciellt inte om ens tillstånd är så allvarligt att man behöver läkarhelikopter 🙂
      Fint att du förklarade och att hon kunde skratta åt sig själv 🙂

  2. Vilken smart lösning av ”Ovan” – i dubbel bemärkelse faktiskt! Å Sawadees vägg är läcker, speciellt om man gillar thaimat och kryddor. Å visst, där finns både starka och milda rätter med jasminris. Ja, man kan till och med äta sushi där. Men om du inte gillar ris så är det kört;-)

  3. Jag hade också mina funderingar, skulle jag vara ovan eller motivet. Men okej när det var rött så hade jag inget rött på mig när jag fotade så då skall alltså motivet vara ovan. Du körde ovan från sidan, gillar din tolkning.

    1. Tack! Det är kul att det stundvis är verkliga utmaningar som man får grunna över.
      Ibland känns uppgiften lätt, ibland måste man fundera.
      Att sedan kolla alla andras bilder via Sannas hemsida är jätteroligt 🙂

  4. Carita måste säga att även du har gjort en perfekt tolkning av Ovan !!! nog är det ovan alltid 🙂 och det fast du står vid sidan härligt perspektiv på allt 🙂
    Kram och tack för att du är med

  5. Brukar köpa råris klar på 10 minuter och är gott. Lägger jag till grönsaksbuljong i koket (det gör jag med allt som ska kokas för övrigt) Lägger i en hel lök delat, inte hackat, och 1-2 vitlök helt. Ger smak och jag gillar att äta de också, eller kan man slänga om man inte gillar att äta de. Och allt är klart på 10 minuter. Perfekt. Ibland lägger jag i en morot uppskuren. 🙂 Och starkt är mitt livselixir som jag just nu inte kan äta. 😦
    Kram!

  6. Vilken läcker vägg! Perfekt tolkning! Det är alltid roligt att prova nya spännande recept, sen blir det inte alltid lika gott, men det är en annan historia 🙂

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

