Några bilder från Täby

Gjorde en snabbvisit till mina vänner i Täby, Stockholm, i måndags. Hann vara där ungefär fem timmar.
Arbetet hade jag på båten, så det var fritid jag tillbringade i Grindtorp och i Täby centrum.

Solen försöker tränga sig fram bakom molnen över Grindtorp.
Solen försöker tränga sig fram bakom molnen över Grindtorp.

Det var snöyra då jag anlände, men sedan klarnade det upp. I de här trakterna bodde jag 1998, närmare bestämt på Marknadsvägen som ligger ett stycke härifrån. Här har hänt massor sedan dess, det bara byggs och byggs, mest bostäder. Men affärscentret Täby Centrum har också vuxit kolossalt.
Grindtorpskyrkan, den gula till vänster, har ändå tack och lov fått stå kvar.

I Täby centrum var det måndagslugnt.
I Täby centrum var det måndagslugnt.

Så här lugnt har det sällan varit då jag besökt TC. Var där förra gången strax före jul och då var det rusning minsann. Här har man faktiskt lagt in en heltäckningsmatta. De lär bli allt mer pop igen, hörde jag av en inredningsarkitekt som jag intervjuade förra veckan. Undrar hur den här städas då det är slaskväder ute, då kunderna drar in vatten och sand.

Nu har också TC fått Fridays. Gillar deras mat, men hade inte den här gången tid att äta här.
Nu har också TC fått Fridays. Gillar deras mat, men hade inte den här gången tid att äta här.
Ja, som sagt – lite lugnare än i julas :-D
Ja, som sagt – lite lugnare än i julas 😀

Fick syn på en del riktigt snygga och roliga väggar här, dem publicerar jag senare.
Nu är det korrekturläsning på Nya Östis som gäller och sedan fortsätter översättningsjobbet.

17 reaktioner på ”Några bilder från Täby

    1. Finns några bilder under December 2016 också om du vill titta. Då fotograferade jag bland annat nya bostadshus och nya kommunhuset.
      Kul att höra att du också bott där, samtidigt som jag 🙂

  1. Du var nog där mitt på dagen och då är det lugnt i Täby Centrum en måndag. Ja, på tisdagar och onsdagar också. Sedan tilltar antalet besökare. Från torsdag till och med söndag är det betydligt mera folk, men det blir ändå aldrig trångt i det fina, luftiga centrumet.

    Heltäckningsmattorna är mest till för att dämpa ljudet för folk som vill slå sig ner på sofforna/fåtöljerna där. Bra tycker jag. Å smutsiga blir mattorna inte heller. För under vinterhalvåret läggs ”sugmattor” innanför alla entréer. De byts ut dagligen. Så tills man kommit fram till ”oaserna” har vattnet och gruset hamnat på andra ställen. Dessutom är det många städare som går sina rundor en gång i timmen för att hålla rent och fint.

    Ja, jag är där ganska ofta som du förstår.

    PS. Du lyckades iaf med att få med personer på alla dina Täbybilder. Gör om det med Lovisa du;-) DS.

    1. Såg du inte min bild från cafeterian i Lovisa i går 😀 Där var ju femton personer minst! När finansministern kom på besök 🙂
      Kul att få veta det där om ”sugmattorna”. Tycker också fåtöljerna är snygga och det är ju alltid rent och snyggt i TC.

  2. Hela Stockholmsområdet verkar svälla ut åt alla håll, med bostäder och gallerior. Antar att det är välbehövligt, då alla tycks vilja bo som packade sillar i tre storstäder. Heltäckningsmatta i ett köpcentrum verkar inte så genomtänkt, men det fungerar säkert ljuddämpande när det är mycket folk i rörelse. Ser ju lite lyxigt ut också.

  3. Fina bilder från insidan av köpcentret. Kul läsa era tankar om hur det är där och hur det sköts. Funderade också på hur mattorna hålls rena, men fick ju svaret lite längre upp i kommentarsfälten. 🙂

      1. Ja, det är det.
        Just nu har jag så mycket jobb att bloggarna blir lite åsidosatta 😦 … men jag läser så många jag hinner varje dag och räknar med att ha mer tid för dem åter efter 19 februari.

Kommentera

