Soliga vinterdagar

Torget i vinterskrud i Lovisa. Jag gillar de här små gångarna som plogats upp i olika riktningar.
Torget i vinterskrud i Lovisa. Jag gillar de här små gångarna som plogats upp i olika riktningar. Ibland är här torgdagar med försäljning, det är inte alltid så tomt som i dag.

… men mest har jag suttit inne, då jag haft så mycket att skriva.
Jag vet inte om jag här på min blogg introducerat Nya Östis webbsajt. Du som vill veta mer om sådant som hänt på lokalt plan i Lovisa kan gå in där. Där finns en artikel som berättar mer om vad vi vill med sajten, den ska alltså inte ersätta papperstidningen. Vi vill inte ge bort grejer gratis, vi vill att folk ska prenumerera på papperet.

Då ni som läser min blogg ibland frågat vad jag jobbar med är Bloglovisa en sak. Men bara en liten bäck av många små, som bildar en lite större å. Med bara ett uppdrag skulle jag inte klara min ekonomi 🙂
Också på den här sajten finns massor att läsa om Lovisa, också på finska.

Bastion Ungern i vintersolen.
Bastion Ungern i vintersolen.

Och så fick jag mitt andra postcrossingkort i dag. Det första kom förra veckan från USA, i  dag fick jag ett från Indien! Jättekul!

Elephant on work står det bak på det här kortet som jag fick av en ung studerande kille.
Elephant on work står det bak på det här kortet som jag fick av en ung studerande kille.

 

10 reaktioner på ”Soliga vinterdagar

  1. Vilka härliga bilder från ett soligt Lovisa. Så såg det ut hos oss igår och i tisdags. Nu är det tyvärr grått igen.

    Kollade dina länkar. I Finland, eller rättare sagt i Lovisa gör man tvärtemot än vad man gör här. Alla tidningar har en webbplats som är uppdaterad med senaste nytt. Lokaltidningar likaså, trots att de är gratis. Mig vetande finns det inga lokaltidningar i pappersformat som man måste prenumera på. Däremot har stora tidningar såsom DN och Aftonbladet så kallade ”plus-tjänster” med specialartiklar på sina webbplatser. Dessa tjänster kostar mellan 59 och 99 kronor i månaden.

    Himla kul att höra att det går så bra för Nya Östis.

    En annan sak som slog mig med Nya Östis sajt att fotografen får en byline, men inte artikelskribenten. Så gör man inte heller i Sverige.

    1. Artiklarna ska vara rätt korta på webben, för att människor inte ska nöja sig med dem.
      Nu gjorde vi några undantag med lite längre texter för att sajten är ny. Namnen finns i samband med artiklarna i papperstidningen.

      De som läser webben ska bli lockade att köpa lösnummer eller prenumerera på papperet.
      Vi tror på vår modell, vi får fler prenumeranter varje dag genom att vara totalt lokala.
      Mycket kul att du kollade vår sida och kom med kommentarer – tack!

    1. Mitt hjärta har slagit för dem sedan jag började jobba på en lokaltidning 1987 – och jag tror det är framtidens melodi att vara superlokal.
      Vem annan än lokaltidningen skriver om det som är dig närmast?

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

