Planering är a och o

Jag har en bordskalender där jag skriver upp allt.
Gör listor och bockar av det jag fått fixat.
Har jag inga listor blir jag stressad, jag behöver liksom skriva ner allt och se saker visuellt framför mig.

Men så är jag tyvärr lite tidsoptimist. Inte så att jag försenar mig till träffar och möten. Nej, jag hör till den punktliga sorten.
Men jag har svårt att säga nej-tack till jobb och tror att jag ska hinna med allt och lite till. Där måste det bli en ändring …

Fick tre kort inför Alla hjärtans dag.
Fick tre kort inför Alla hjärtans dag. Tack ❤

… insåg alltså att jag måste ta det lite lugnare. För en dryg vecka sedan skulle jag köpa kort och skicka dem inför Alla hjärtans dag. Men det glömde jag bort! Och i dag fick jag tre kort… Snopet att inte ha skickat några själv 😦

Har jobbat sju timmar i dag, det får räcka. Fyra artiklar blev klara. Resten av jobben kan vänta till tisdag och onsdag.

De här fina ljusen köpte jag på supporterresan till Kuopio i lördags.
Nu flyttar jag bort från arbetsrummet och tar det lugnt resten av kvällen.

ljus

26 reaktioner på ”Planering är a och o

  1. Har faktiskt också en bordskalender där jag skriver in möten, läkarbesök och mässor jag tänker besöka med mera. Blir nog aldrig vän med kalendern i mobilen…

    Det är inte så lätt att tacka nej till jobb när man är egenföretagare. För det kanske kommer tider då man inte får in uppgifter och måste leva på det man fakturerat tidigare. En ganska så svår balansgång tycker jag.

    PS. Gillar ljuset med den ”kloka” ugglan. DS.

    1. Alla har vi våra sätt att notera viktiga händelser, men för är också papperet överlägset.
      Och jo, balansgång är det som företagare, men jag är ändå nöjd med beslutet jag tog i somras 🙂

  2. Jag är listornas drottning! Som ska bockas av när det är gjort. 🙂 Hur skulle man klara sig i livet utan listor, va?
    Jag skickar inga kort. Alla hjärtans dag är ingen stor sak här.
    Vackra ljus!

  3. Mysigt med riktiga kort, annars händer det mesta på nätet nu. Och det är lätt att glömma när man har mycket omkring sig. Fick också ett kort inlägg brevlådan, från min man som är i Tyskland.

  4. Hmmm… jag gillar också kalender i pappersform. Bordskalender har jag inte men en bokningsbok och en A5 kalender privat. Listor försöker jag att göra, men är dålig på den. Blir mer att jag skriver in i efterhand. Nu började skriva i almanackan dagbok också. Bara för att upptäcka att jag har inte så mycket att skriva om. Blir inte heller varje dag.
    Och alla hjärtans kort har jag aldrig fått under alla mina år. Säger en hel del om mig.

    1. Vykort kan vi ju skicka när som helst – den som inte får några är ju inte någon sämre människa 🙂
      Kul att du skriver lite anteckningar om dina dagar, det behöver inte vara sida upp och sida ner varje dag.
      Kram!

  5. Förut var jag en som alltid följde min almanacka dagligen. Idag har jag inget jobb att sköta förutom hemmet som alltid ska ses efter. Även resor som ska planeras framöver. Jag är den som även vill komma i tid till möten. Om jag kommer en kvart försent till en bjudning är förlåtet. Vilka fina ljus du har köpt=) Gillar mycket!! Ta hand om dig och tänk nu inte mer på att du glömde skicka Alla ❤ kort. Kram

    1. Nä, jag har förlåtit mig själv att jag glömde… jag har haft så mycket omkring mig.
      Om jag ser att jag försenar mig mer än fem minuter till ett möte hör jag vanligtvis alltid av mig, eller ber om ursäkt.
      Det är ju att missbruka andras tid om man hela tiden kommer för sent.
      Kram på alla hjärtans dag till dig Biggeros!

  6. Planering och listor är jättebra. Men mina planer nuförtiden omkullkastas hela tiden, så det går inte att planera, dagsformen får avgöra och då kommer ju annat nödvändigt som går före. Mina listor nuförtiden är av typen: Vattna blommorna. Ta ner julstjärnorna. Häromdagen tog jag ner en av julstjärnorna och tallriset kom också ut. Om tiden tycker jag som du. Folk som låter en vänta tycker att deras tid är viktigare. Och skrivna listor tror jag fortfarande på. De man skrivit för hand finns ju i muskelminnet också, om man skulle glömma lappen. Jättefina ljus!

    1. Det är bra då man vet vad man själv orkar – det finns inga måsten – julstjärnan kan hänga kvar tills man orkar ta ner den 🙂
      Och med listor är det som du säger – då man skrivit ner saker finns de kvar i minnet i huvet också på nåt sätt.

Kommentera

