Har bott här ett halvår

Han blev ganska nöjd då han äntligen fick en synlig plats.
Han blev ganska nöjd då han äntligen fick en synlig plats.

Jag har bott på min ”nya” adress snart ett halvår. Javisst – så rusar tiden!

När jag flyttade in här lovade jag mig själv att göra mig av mig ytterligare saker… sådant som jag inte längre använder. Grejer som bara staplats i skrubben. Nästa gång jag flyttar ska jag inte behöva 40 flyttlådor. Basta!

Mitt projekt ska vara klart, eller så gott som klart, till midsommaren.

Jag vet att jag klarar det. Såsom jag klarat mycket annat hittills.
Det gäller bara att inte vara för sträng mot sig själv. Då jag städar gör jag det för att jag vill göra det.
Jag blir glad då jag vet exakt var jag har mina grejer och jag har inte längre svårt för att avstå från saker. Det är väldigt lite jag behöver i min vardag.

Så mycket prylar som jag hade omkring mig i ”mitt förra liv”… allt kändes som en belastning redan då.
Skilsmässan gav mig perspektiv. Det fanns väldigt få materiella ting som var viktiga efter den.

Arvegods är en sak. Små ting som jag har fått av nära och kära är en annan sak. De har ett värde. Men allt annat… så mycket ”skräp” man samlar på sig…

Någon kanske tycker att mina Bond-prylar är skräp. Men det tycker inte jag. De är ganska få och går snabbt att packa ihop.

En sådan bra dag jag har haft! Jag säger åter BRAVO till mig själv 😀

29 reaktioner på ”Har bott här ett halvår

  1. Klokt. Kanske kommer behovet av att rensa med åldern? Jag känner likadant. Det är skönt med rymd att kunna andas.

    1. En del talar ju om ”dödsstädning” 🙂
      Inte har jag tänkt dö nu, men vem vet – jag kanske dör i morgon eller först om trettio år.
      Jag vill, såsom du skriver, ha rymd – och veta var jag har mina få grejer.
      Lättare att dammsuga och torka ytor då de alla inte är belamrade 🙂
      Men var och en gör på sitt sätt.
      Kram!

  2. Heja dig! Det där känner jag igen efter att i somras tömt ett hus på trehundra kvm och flyttat till dryga åttio. Men det var mycket jag gjorde mig av med, skänkte till second hand och välgörenhet. Och en del slängdes.

    Skönt att rensa i gömmorna och bli av med en del saker som inte behövs. Blir plats för annat 😊

    Ps Jag får väl erkänna att jag har ett förråd som också behöver en genomgång. Till sommaren kanske…

    1. Duktigt av dig! Det var strongt att gå ner från 300 till 80!
      Och allt har sin tid. För mig passar det inte att ta massor på en gång, jag har ingen bil.
      Så det blir att jag då och då för bort en liten kasse med saker till loppiset som tar emot donationer.

  3. Om du med städa menar att rensa så håller jag med dig. Det gillar jag och har otroligt lätt för. Allt som inte använts på två år ryker. Tyvärr håller min man inte med mig där. Så han får ha sina egna högar;-)

    1. Bond upplevs nog som skräp av andra också, antar jag 😀
      Inte ska du få ångest – ta det lugnt och om du vill göra dig av med saker tar du en i gången.
      Släpp sådant du inte alls behöver, det går lättare för varje gång som du gett bort, sålt eller slängt något.
      Kram!

  4. Mycket sunt tänkande!Det var en lisa för själen att komma till min tvåa. Herregud, vad jag städat bort vid olika flyttar. Inte klokt. Man behöver inte så mycket.
    Bra gjort och du kan nöjd krypa i säng och drömma sött 😀
    Kram!

    1. Försöker att inte låta som en besserwisser – men att agera så här gör att JAG mår bra, var och en annan får göra hur han/hon vill.
      Men rätt har du, man behöver inte så mycket.
      Varm kram till dig!

  5. Härligt att du också rensar bort gammalt. Har man inte använt sakerna på flera år så blir dom bara liggande i förråd och det finns ju ingen mening med det. Man blir ofri av för mycket prylar. Vi hade nog över 100 lådor när vi flyttade sist men nu är vi bara uppe i 40 lådor.

    Jag har själv gått igenom skilsmässa och fått omvärdera livet och börjat om så jag vet vad man du gått igenom. Du har varit superstark.

    Klart du skall ha kvar din Bondsamling, jag har kvar min tändarsamling. Bra inlägg som får en att tänka till

    Ha en skön torsdag
    kram från
    Malin

    1. Vi känner lika angående mycket. Och har tydligen mycket annat gemensamt också.
      Alla tänker säkert inte som vi, och så ska det vara – vår tanke är ju inte att vara besserwissers heller, vi säger bara vad VI mår bra av 🙂
      För knappa tre år sedan trodde jag inte att jag skulle klara att gå vidare, ens bli glad, utan honom.
      Men det har gått, jag har fått annat i stället.
      Ha en bra torsdag du med – kram!

  6. Toppen att du klarar av detta med att rensa. För mig är det just processen med att välja som är svår, min hjärna strejkar och börjar vela och jag ger upp.

Kommentera

