Solig ledig dag

Det fina vädret har fortsatt, ett par grader på plus och snön smälter i rask takt. Dripp-dropp!

Tog en promenad, bland annat via affären. På väg hemåt gick jag förbi bion och såg att La La Land går upp där. Den är ju väldigt prisbelönt, så det är kanske en film man borde se?

Den prisbelönta filmen La La Land går snart på bion i Lovisa.
Den prisbelönta filmen La La Land går på bion i Lovisa.

Har ägnat en del av lediga dagen till att städa. Faktiskt en favoritsysselsättning – kanske jag är lite knäpp 🙂 … men må så vara då.

Fick mitt tredje postcrossningkort, denna gång från Australien. De två andra har kommit från USA och Indien, så de har alla varit riktiga långvägakort.
Sex av mina kort har nått fram, fyra till Ryssland, ett till Tjeckien och ett till Storbritannien.

Kortet kom från Perth med en hälsning om att där var +34 grader den 3 februari.
Kortet kom från Perth med en hälsning om att där var +34 grader den 3 februari.

33 reaktioner på ”Solig ledig dag

  1. Jag kom, och tänka på det där med, att gå på bio. Jag kom fram till att det ät mer än 35 år sedan jag var på bio. Trodde nästan att biografer var något som inte fanns längre.
    Svante

      1. Efter att ha skrivit svaret till ditt inlägg, så kollade jag var närmaste biograf fanns, och det fanns en i Ljusdal, men de körde ingen matinéföreställning så det får vara.
        Svante

      2. Kanske du går på bio nästa år?
        Gäller att hitta en film du gillar. Eller att ta in på hotell i samma veva, men det kanske du tycker blir ett för dyrt biobesök 😀

      3. Jag är ingen kvällsmänniska, jag lägger mig tidigt, och är oftast uppe kring 04:00. Filmer de visar dagtid är inte filmer jag vill se, och när de visar filmer för mig, då sover jag. Jag slängde ut TV:n för 4 år sedan, för jag somnade alltid i soffan, och vaknade med ont i ryggen när programmen var slut.
        Svante

      4. Alla har vi bra liv på våra sätt – huvudsaken är att vi fattar besluten själva.
        Vill man inte ha tv ska man avstå. För mig är tv:n ett sällskap och där kommer allt möjligt bra, men mycket skräp också 😀 Skräpet hoppar man ju över.

      5. Nä skräp kör man till återvinningscentralen. Jag har snart rensat bort allt onödigt skräp, jag samlat på mig under min livstid. När det blir dags att lämna in, ska det inte vara några problem för den efterlevande släktingen. I alla fall inte så mycket jobb, som det var efter föräldrarna, som tippade samma år. Jag håller fortfarande på och eldar handlingar efter dem.
        Svante

      6. Ja, jag tror jag vet hur det känns för dig.
        Jag vill inte heller att det ska ta år för någon annan att städa efter mig.
        Samtidigt förstår jag många äldre i Finland i dag… de fick lära sig att spara allt eftersom det var knapert under efterkrigstiden.

      7. I Sverige är man skyldig att spara dokument efter en avliden i 10 år, och nu är det 11 år sedan föräldrarna avled. Kommunen hade för 2 år sedan en panna där man kunde slänga dokument, och se att de brann upp, så inte längre. Nu kör jag lite då, och lite då i min vedspis. Jag vill inte låta andra få chansen och läsa dessa dokument.
        Svante

      8. Oj då – kanske vi har sådana bestämmelser i Finland också? Undrar hur många som känner till dem i så fall…
        Bra att bränna upp, inte vill man att vem som helst ska komma över en massa personliga papper.

      9. Jag har bara en släkting, kvar, och det är min syster. Hon har inte heller några barn, och är 10 år yngre än jag. Jag vill inte hon ska få några problem när jag tippar, så jag försöker göra allt klart.
        Svante

  2. 34 grader varmt låter helt okej!! Jag är lika knäpp och gillar att städa till musik!! Det är så avstressande om man bara gör det lugnt och stilla. Däremot gillar jag inte putsa fönster.
    La la land har jag även hört talats om. Kanske man ska se den om den har prisats som film=) Ha det bra. Kram🤗

  3. Var idag o se La La Land. Det var en ”annorlunda” film. Intressant var den. Fin musik. Måste ännu smälta mina intryck.

  4. La La Land går i Klintehamn också, men jag har inte bestämt mig för om jag ska gå och se den. De ger den först den 26 februari, så jag kan ännu fundera på saken.
    Kram, Ingrid

  5. På bio har jag inte varit sedan jag fick min nervskada. Kan inte sitta så länge utan att kunna röra mig då och då.
    Jag tycker inte illa om att städa men ser det ändå som ett måste. Brukar lyssna på ljudböcker medan jag gör det och då går det mycket bättre. Alla på sitt sätt. Bara det funkar 😀

    1. Oj – tråkigt med en sådan skada 😦
      Men du lever säkert ett bra liv ändå, då du lärt dig vad du klarar av och vad som inte går lika bra.
      Ljudböcker har jag faktiskt inte testat – kunde vara en bra idé!

      1. Nervskadan sitter i halsryggen. Jag är aldrig smärtfri.
        Mycket som jag har gillat i mitt liv har fallit bort. Jag sydde lapptäcken och hade utställningar med dem. Jag virkade, stickade, broderade, sydde dockkläder, sydde dockor, virkade dockor och höll på med pixelgrafik och animationer. Läste fysiska böcker och kunde jobba.
        Kan inte lyfta tunga saker, kan inte titta ner en längre stund, inte titta rätt upp heller. Pocketböcker kan jag läsa om jag ligger och pallar upp huvudet i rätt ställning och inte läser längre än 30 minuter. De får inte ha mer än 400 sidor annars är dem för tunga. Det finns många fler begränsningar men då får jag skriva en roman 😉
        Hade jag varit helt utan böcker också vet jag inte hur jag hade överlevt. Min kamera har en vikbar och vridbar skärm. Annars kan jag inte ta bilder som har udda vinklar.
        Kameran och ljudböcker blev min räddning. Ja, jag vet exakt vad jag får göra och inte. Nuförtiden lever jag i symbios med smärtan och har lärt mig att lyda.
        Ett bra liv? Jag lever ett så bra liv som möjligt.

      2. Så tråkigt med nervskadan… men du tycks ha en positiv syn på livet ändå ❤
        Och människan är anpassningsbar, man klarar mer än man tror, i synnerhet i ett fall som ditt, då man inte har så många alternativ… 😦
        Tack för att du delade med dig av din livshistoria, ditt öde. Det får mig att glädjas över att jag i det stora hela är frisk.
        Kram!

  6. Alltså att städa när solen skiner – nja. Bättre att städa – eller låta bli – när det är mörkt och grått. Då ser man inte smutsen;-)
    Som du förstår så hatar jag att städa.
    Här var de 6 plusgrader och den tredje daten i rad med soligt väder.

    1. Att dejta med solen är ju bara rätt 🙂
      Veckostädning är inte SÅ kul men ett litet måste – jag kombinerar det ofta med ”rensa ut”. Gillar inte fönstertvätt… de är nog rätt ”grå” men än ser jag ut 😀

  7. Oj så roligt det skulle vara att ha möjligheten att gå varenda månad på bio(mitt årliga mål är minst 4ggr och det har hållit),La la Land torde vara i min smak 🙂
    Intressant detdär med postkorten,när sänder man annars nuförtiden såna,bara till jul typ..synd tycker jag och äkta gammaldags brev.

    1. De äkta gammaldags breven saknar jag också. Via postcrossingen sänder jag och får kort, annars blir det mest runt påsk och jul.
      Sommaren 2014 skickade jag många kort, försökte återuppliva traditionen – påminna om hur kort och brev gläder.
      Men sedan blev det åter färre och färre kort skickade… 🙂
      Bra om du går på bio 4 ggr per år. Hurraa!

  8. Jag är en av dem som inte kan gå på bio. När som helst kan jag blir förfärligt åksjuk av alla kameraåkningar. Städa inbillar jag mig tar bort en massa frustration när man gnuggar och donar, men även det är svårt för mig. Jag får välja en väldigt bra dag för att städa ett rum och sen vet jag att det kommer surt efter i minst en vecka. Man talar om acceptans men det har jag väldigt svårt för att acceptera.

    Roligt med vykorten!

    1. Jag gnuggar inte så mycket, fastän jag tycker jag borde göra det ibland… 🙂
      Mest handlar min städning om att röja. Och att få ordning på papper…
      Jag tar allt pö om pö… jag klarar inte stress.
      Jepp – mera vykort till folket! 😀

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

