Snart är det påsk!

… och därför köpte jag det första påskägget 🙂
Ett Mignon-ägg förstås, lenaste nougaten, kvalitetsjobb av Fazer.
Den eviga diskussionen handlar om huruvida äggen blivit mindre med åren.

Ett helt flak med Mignonägg. Men än är det över sju veckor till påsk :-)
Ett helt flak med Mignonägg. Men än är det över sju veckor till påsk 🙂 Så jag köpte bara ett.

Ett lätt snöfall har vi haft i dag. Förrädiskt halt på sina ställen. Den nya snön äter upp den gamla och så småningom även isen som ligger gömd under den.

Här ligger bland andra Gasthaus Lovisa och Kompanjonskapshuset Hörnan.
Här ligger bland andra Gasthaus Lovisa och Kompanjonskapshuset Hörnan.

Var en sväng via apoteket och K-affären. En lagom promenad på ett par kilometer. Bra att jag inte har bil. Promenerar mycket och bara den värsta kylan och halkan ger sig kommer cykeln Saga åter fram. Då ska hon få en korg till, så det finns en framme och en bak.

Apoteket ligger i en vacker byggnad tycker jag. Det gjorde den i och för sig innan också, i ett annat hörn av torget.
Apoteket ligger i en vacker byggnad tycker jag. Det gjorde den i och för sig innan också, i ett annat hörn av torget.

22 reaktioner på ”Snart är det påsk!

  1. Har aldrig hört talas om Mignonägg, jag fick lov att uppdatera mig på nätet. Ser ju vansinnigt smarriga ut, jag begriper inte hur de har undgått mina chokladglupska sinnen. Runt 50 kr stycket,alltså. Det får bli ett smakprov till helgen. 🙂

  2. Oj… Nu blev jag lite rädd, men sen var ju inte påsken så nära ändå. Trodde jag tappat bort en månad eller så 🙂

    Imorgon får nog vi också se snö, förhoppningsvis inte på vägarna ändå.

    Ha en fin kväll!

    1. Snö ska komma här också – men det är ju rätt normalt i Finland den här tiden på året.
      Lyckligtvis inte så kallt utlovat, så blasket ska nog smälta bort fort 🙂
      Ha en fin kväll du med!

  3. Har aldrig ätit de äggen… Dock saknar jag memman i påsktider! Finns det memma i södra Finland, eller är det bara ngt som vi njuter av i Österbotten?

    1. Ja, det finns memma hos oss här i södra Finland!
      Jag gillar den inte värst mycket men väldigt många gör det.
      Den lär nog finnas på butikshyllornas snart den också – rivan (memma-rivan = en låda med memma).

      1. En sommar när jag kom hem till Jakobstad på besök hade mamma frusit en riva med memma åt mig. Det var otroligt gott, men kändes väldigt knasigt att äta memma mitt i juli!!

  4. Smaskiga chokladägg som jag inte ens visste att de fanns – måste nog kolla efter dem. Ska se om de finns i korvaffären, Makkarakauppa i Norrköping. De brukar ha en del olika delikatesser – inte bara korv 🙂

Kommentera

