Postcrossning förenar världen

Någon kanske tycker att rubriken är något överdriven.
Själv tycker jag lika som avsändaren till ett av korten jag fick skrev på sin postcrossing-sajt. Man får nya vänner och lär sig känna nya kulturer via vykortsutbytet.

Fick två vykort i går. Ett från Litauen, ett från Tyskland.
Fick två vykort i går. Ett från Litauen, ett från Tyskland.

Utöver det ger ju postcrossingen Posten jobb, och jag gör mitt bästa för att sprida budskapet om Lovisa och Finland som potentiella platser att besöka.

Kul att den geografiska spridningen på korten jag fått hittills varit stor.
Ett från Litauen, ett från USA, två från Tyskland, ett från Indien och ett från Australien 🙂

19 reaktioner på ”Postcrossning förenar världen

      1. Sedan Post Nord tog över i Sverige, fungerar nästan ingenting. Vet inte hur ni har det i Finland. Post Nord har gått med gigantisk förlust i år, och portohöjning, och personalminskning är att vänta. Brukar sluta med att posten inte kommer fram.
        Svante

      2. Har personliga erfarenheter av att ett paket från S:holm aldrig nådde mig i Lovisa 😦
        Vår Posti-Posten har också tampats med problem men i huvudsak har den funkat, för min del.
        Tidningsutdelningen är det si och så med, i alla fall till glesbygden – alla får inte längre dagstidningarna på morgonen, om de får den alls.

      3. De i Kårböle, som vill ha papperstidningen får den kring 05:00 på morgonen. Dagens Nyheter söndag, får de på måndagen. Gissar att det bara är en tidfråga innan posten slutar bära ut post till landsbygden, och vi får hämta vid någon butik i box, eller fack.
        Svante

  1. Låter ju jätteroligt.. Har gjort något liknande med 2 blogg vänner en visserligen bara i Borås men den andra i USA.. Gick hur bra som helst sen blev hon tydligen sur och bara lade av..
    Hon försvann även mer eller mindre helt från nätet..
    Hon har mig kvar på facebook men har gjort sin wp privat men hon släpper inte in mig känns lite snopet..
    Gjorde ett nytt försök i julas med ett julkort men det blev ingen respons..
    Men jag har i alla fall en knippe jul och vykort och jag fick biljetter till graceland och en bok om elvis..
    Så är glad för det i alla fall..

    1. Postcrossing är ju ett system där mottagaren slumpas. Men man kanske blir närmare vän med någon av avsändaren.
      Vänskap är på inget sätt ett krav där, man skickar bara ett kort och så är det klart med det.
      En del är intresserade av Swaps där (vet inte riktigt vad det är), tror det handlar om att byta kort, ge bort oskrivna sådana…
      På postcrossing-sajten lär man sig mer.
      Man är ju inte tvungen att skriva kort hela tiden heller, man gör det då andan faller på och då man har råd.

  2. Jätteroligt att flera upptäcker postcrossing! Allt behöver inte gå så snabbt fast det idag finns hur många möjligheter som helst att kontakta folk runt om i världen. Att posta ett kort i lugn och ro och vänta på att det ska komma fram inte behöver allt gå så fort.
    Min skolengelska är tyvärr mer än hackig. Övar mej så jag inte glömmer helt då jag skriver kort. Är ändå glad över det jag en gång lärde mej haft mycket roligt när jag träffat främmande folk och pratat trots hackig engelska.

    1. Jättebra att du pratar och skriver fastän du själv tycker det är hackigt, man ska våga! 🙂
      Inte är min engelska heller perfekt, men man gör så gott man kan för att hålla sina språk vid liv.

  3. Hej Carita! Jag hittade in här till dig via Ingrid (Stenstugu). Ren och snygg webbplats du har! Blev intresserad av det här med postcrossing så jag avser registrera mig idag redan. Är nyfiken på allt!
    Hälsningar
    Yvonne

    1. Vad roligt att du hittade hit! Så går det ju ofta till, man läser någon bloggväns inlägg och bland kommentarerna hittar man andra intressanta bloggare 🙂
      Postcrossing är kul! Och man skickar kort då man har tid och råd 🙂

      1. Ja, alltså det kostar inte något att gå med.
        Det enda som kostar är att köpa vykort och betala porto, då man tycker att man hinner och har råd.
        Och så måste man ha internetförbindelse för att kunna registrera korten.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

