Röja, byta, ge bort

Textsnutt från en artikel i S-kedjans tidning Samarbete.
Textsnutt från en artikel i S-kedjans tidning Samarbete.

Råkade på några texter i en tidning i dag som hade kunnat handla om mig. I och för sig var det inte jag som gav upp äktenskapet och inte var ägarbostaden över hundra kvadrat heller. Jag överväger inte att flytta till en kompislägenhet, men varför fästa sig vid små detaljer 😀

En annan text i samma tidning handlade om en kvinna som inte ville äga något överlopps. Hon hade inte bil och hon frågade sig varför hon ägde en symaskin som hon använde två gånger per år. Hon hoppades hitta någon att låna maskinen till, och förespråkade mera sådant – låna saker eller ge bort, gå med i en bytesring, också då det gäller tjänster. Det sistnämnda funkar kanske bäst i en storstad.

I dag har jag haft ledig dag. Jobbar sedan åter på torsdag, fredag, lördag och söndag. Tycker att jag har hittat en ganska bra rytm i livet.

Och ledig dag för mig är ofta städa/röja-dag. Blåpigan invigdes och det doftar gott i badrummet, returpapper har förts ut och röjandet fortsätter snart i arbetsrummet.

20 reaktioner på ”Röja, byta, ge bort

  1. Skrattar gott åt exemplet med symaskinen. Hade en sådan en gång i tiden – aldrig använt. Den gick snabbt vidare till en kompis som älskade att sy. Bästa återvvinningen man kan tänka sig!

    1. Ja, jag förstår dig.
      För mig funkar livet bättre ju färre prylar jag har. Vissa saker behöver man dagligen, kläder också, en del möbler.
      Men man klarar sig med otroligt lite ändå 🙂

      1. Jag gör så med nu. Funderar över om jag ska bara köpa eller vänta lite till. Ibland är det stundens ingivelse att ”bra att ha” – men sedan blir det inte köpt ens om jag bara tänker till. 🙂

      2. Jag köper också nytt, men brukar tänka att nåt annat ska ut innan nytt kommer in. Speciellt då det gäller kläder, men också nu då jag köpte ny arbetslampa gav jag bort den gamla.

    1. Jag vet inte om jag vill säga att vi är duktiga som röjer – för mig är det mer än känsla.
      Jag vill ha ordning, och jag vill inte att andra ska behöva röja efter mig.
      Vem vet när jag går bort… Fast jag hoppas på att få vara med länge till 🙂

      1. Det är ju inte så viktigt att ha allt i tipp-topp skick hemma, rent och prydligt osv.
        Men en viss ordning vill jag ha, blir galen om jag måste leta efter saker 😀
        Kram!

      2. Om.. Jag blir också galen. Ändå händer det. Problemet är att jag har en hel del hobbies. Men jag försöker hitta nån typ av lösning. 🤔

  2. Jag håller helt med. Jag åker till Loppis med urvuxna barnkläder en gång i månaden. Mina döttrar har en 8 års åldersskillnad, ingen ide’ att behålla kläder för Lillasyster i hela 8 år från Storasyster. Vi skulle drunkna i barnkläder!
    Amerikaner älskar sina grejer! Det finns lagerutrymmen till uthyrning för en summa per månad. Helt knäppt! Aldrig förstått detta! Om man inte skall använda det man har, varför ha det i förvar i ett lagerutrymme?

    1. Det finns ju TV-program där lager med saker är till salu, både i USA och i Finland (tror jag).
      Jag nog undrar man, vad ska man med saker som ligger i lager?
      Om man skulle behöva nån gång…? Så funderade man ju nog under efterkrigstiden i Finland, då sparade man allt, återanvände allt.
      Men i dag är det en annan melodi. Bra ändå att vi inte gillar slit och släng, utan att vi skänker bort! 🙂

  3. Nu drabbades jag plötsligt av dåligt samvete… undrar när jag ska börja röja 🙂
    Symaskin – har jag en som jag aldrig använt…

    1. Heh – slog jag två flugor i en smäll här? 🙂
      Nå, meningen är inte att ge någon dåligt samvete. Jag berättar om mitt röjande eftersom det är en del av en större process.
      Den pågår troligen hela livet, och handlar om det där med att klara sig med färre saker, och att andra inte ska behöva röja efter mig, och att jag ska veta exakt var jag har de saker jag äger 🙂

  4. Carita det är skönt att städa bort saker..
    Jag gillar att ge till second hand då får saker som står undangömda i mina skåp en ny chans hos någon annan för den som köper sakerna gillar dom ju..
    men slänga ja det gör jag bara om det är trasigt eller obrukbart..

Kommentera

