Vi har fått snö, i massor!

Jag visste att det snöade i går, och att det blåste rätt hårt. Men att vi hade fått runt tjugo centimeter snö hade jag ingen aning om 🙂 När jag gick ut på stan i dag runt tolvtiden hade snöröjarna förstås redan jobbat i många timmar. För dem gäller det att få vägarna farbara, enligt en klassificering där de viktigaste vägarna plogas först och mindre viktiga lite senare.
Då går det inte att undvika att det blir stora snöhögar här och där. Någonstans ska snön lastas av. Högarna forslas förstås bort men allt tar sin tid.

Snöhögar upptar flera P-platser, men det får man stå ut med några dagar. Sådana mängder snö som föll i går och i natt forslas inte bort på nolltid.
Snöhögar upptar flera P-platser, men det får man stå ut med några dagar. Sådana mängder snö som föll i går och i natt forslas inte bort på nolltid.

Fått en hel del praktiska ärenden skötta i dag då jag fick låna bil.
Och en härlig bondost kunde jag hämta från en bekant. Jag hade på Facebook kommenterat hos en annan bekant, som hade tillrett bondost, att oj-oj så gott, tänk om man fick en sådan!

De går inte att köpa i alla affärer och hemgjord är absolut bäst. Men att själv göra en sådan… nja, nä… jag har inte redskapen och det finns risk att vissa moment i tillredningen går snett…

bondost

Men då föreslår en vän på FB att hon kan koka en ost till mig. Tänk att det finns så snälla människor som ställer upp bara så där!
Klart att hon fick betalt för den, för osten var stor. Jag delade den i tre bitar och gav bort åt nära och kära, och ändå har jag en rejäl bit kvar själv 🙂

Och bondost – det har inget med James Bond att göra 😉

 

21 reaktioner på ”Vi har fått snö, i massor!

      1. Jag vill aldrig säga aldrig, men… tror detsamma gäller för mig. Det är för mycket stök kring det hela 🙂
        Lättare att köpa och understöda lokala bagare, hantverkare etc.

    1. Form och duk behövs väl, fastän man lär klara sig med durkslag. Det sistnämnda äger jag, men annars är det rätt tomt i mina skåp.
      Ett medvetet val. Därför köper jag gärna delikatesser av andra 🙂

  1. Känner dessvärre igen högarna. Vi lär ju också få vår beskärda del med stormen Doris inatt – hotas det med.
    Bondosten – jo, tack. Kul med omtänksamma och duktiga vänner som lagar en sådan ost åt dig. Skulle aldrig heller ge mig in i den ”konsten”. Du kunde troligen till och med fryst in den. Men det var såklart trevligt att ge bort till nära och kära också.

    1. Jag vet inte om konsistensen är densamma efter att osten frusits och tinats upp.
      Osten smakar inte så mycket nämligen, och personligen gillar jag konsistensen mest 🙂

      Vi har sol och -9 grader i dag, fredag. Snön smälter inte raskt nu, men ok väder eftersom skolorna har sportlovet på målrakan.

  2. Det ser ut som om våra städer har lika mycket snö nu. Tittade på receptet för Bondost men undrar om äggen ska vara råa, då det står två skiva ägg? Blir nyfiken och får lust att testa, bara jag kommer på en lösning för hur jag ska ordna med form.

  3. Vet inte ens om jag någonsin ätit bondost. Har hört talas om bondost. Är det riktig ost?
    Gissar att ni skickat snön vidare till Nordamerika, för under den kommande nattens timmar skall den slå till här också. Vi får ju se hur höga våra snöhögar blir efter plogandet. Fast hos oss forslas snön inte bort. Inte i förorterna i ala fall.

    1. Hos oss forslas den bort från gatorna där den utgör hinder för P-platser, men annars får den förstås ligga kvar 🙂
      Bondost kan kallas även annat, men jag länkade till ett recept och en bild för att visa vilken ost jag menade.
      Den innehåller ägg, mjölk, salt – ibland surmjölk, ibland youghurt – finns olika recept 🙂

  4. Hengjortost har jag ätit. Hemgjort keso ja, ……fast det är ju också ost. Eller?
    Fint med mycket snö. Blir ju skönt tyst. Fast det är kanske tyst i Lovisa annars också. 😜

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

