Jag har gjort framsteg

Kanske inte bästa illustrationen till mina tankar i dag 🙂
Men ok, framsteg är kanske också att jag försöker äta något smått och nyttigt varje dag. Och själv tycker jag att kyckling är det.

Kycklingfiléer och mangodip är mums!
Kycklingfiléer och mangodip är mums!

Angående rubriken ännu … skrev först ”Tror jag gjort framsteg” … men tänkte sedan, vad då TROR… jag HAR ju gjort stora framsteg, och jag utvecklas hela tiden. Livslångt lärande.

Dagens funderingar går så här:
Om jag känner mig låg, ledsen, trött (dels på grund av förkylning, men inte bara det).
Då tillåter jag mig känna så.
Jag kan inte förvänta mig att alla i min omgivning ska kunna läsa av hur jag mår. De kan göra/säga saker som bidrar till att jag inte börjar må bättre, men de gör det sällan medvetet. Alla i min omgivning kan inte veta hur jag mår om jag inte säger det rakt ut, och åt alla göra jag det inte – helt enkelt för att det är irrelevant. Det skulle säkert också kännas konstigt för många att få ”mitt välmående eller illamående” slängt upp i ansiktet bara så där.

Lågvattenmärkena i livet måste bara väntas ut. Det kommer bättre dagar. Och ibland finns också de där personerna där som lyfter mig, utan att de själva vet om det 🙂

Personligen vill jag också alltid vara en sådan som peppar andra, lyfter och förstår.
Här kommer ändå ett ”men” och ett ”aber”.
Jag gör det gärna, men inte längre mer på bekostnad av mig själv.

39 reaktioner på ”Jag har gjort framsteg

  1. Förr i tiden åt jag gärna Kyckling, och Höns. Men efter alla larm om antibiotika har jag dragit ner kraftigt på den maträtten. Det är lite grand, som när jag slutade äta Surströmming, 2008 besökte jag Gålö camping i Haninge Kommun, och tog en promenad runt ön. När jag fick se vattnet där, som liknade spadet i Surströmmingsburkarna tappade jag lusten att äta den fisk, som simmade i det vattnet.
    Svante

      1. Fick en visdomstand borttagen idag hos Tandläkaren, och har nyss kommit hem. Ännu har inte bedövningen släppt, så jag får inte äta någonting, inte ens Knäckebröd.
        Svante

  2. Roligt att läsa ditt inlägg. Visst är det skönt när man känner att det går framåt, att man lär sig och detta att även vara snäll mot sig själv, fixa bra mat mm. Samma lika är det här och för min del har det varit bra med att skriva upp allt jag äter varje dag. Nyss bytte jag till ”Matdagboken”.
    Stor och varm kram till dig!

  3. Jag håller då inget inom mig. Mår jag inte bra säger jag det alltid. Händer ofta. Men det gör också att jag mår bättre sen. Jag skulle klappa ihop om jag varit tvungen att behålla allt.

  4. Härligt att du gör framsteg och vilken bra ide att äta något nyttigt varje dag, det ska jag ta efter..
    Förstår precis om du känner dig låg av förkylning igår var det precis två veckor sedan jag blev sjuk och jag känner mig less irriterad och på dåligt humör 😦 .. undrar verkligen när jag ska få känna mig normal igen.. Jag är inte bra på att peppa idag men hoppas du snart mår bra..

    1. Man kan inte orka peppa andra alla dagar, och det måste man inte heller de dagar man själv är trött och/eller sjuk.
      Jag undrar om det här typiskt för den åkomma / förkylning vi nu har att man också blir lite ledsen?
      Nu hoppas vi få gå mot ljusare tider, på alla sätt!
      Kram!

      1. Jag tror man blir deppig först sen när det drar ut på tiden blir man mer och mer irriterad som jag känner mig just nu 😦 men ska det fortsätta så får jag väl gå till en doktor antar jag.. men det börjar bli hemskt tradigt att vara hemma hela tiden och framför allt att inte må bra kroppsligt.. Kram…

      2. Man drar ju sig för att gå till läkare – jag gjorde det inte förr men nu då jag är företagare och det på annat sätt är dyrt, så …
        Nä, nu tankar vi något positivt och siktar på att komma i form bägge två! ❤

  5. Tänker precis likadant som du gör. Ibland mår jag bättre för att jag kunde hjälpa någon annan också.
    Har lärt mig att säga nej om jag absolut inte känner för … vad det nu är.
    Nu väntar jag på bättre väder. Det kan också lyfta. Fast det har börjat snöa… ha..ha..ha.. Det kan alltså bara bli bättre 😀

    1. Ja, och förkylningen gör att jag känner mig kraftlös och låg.
      Nu vet jag åter hur mycket jag ska uppskatta och tacka Gubben Gud den dag jag åter är frisk (om jag nu blir det).

Kommentera

