Jag ger mig och accepterar läget

Tidsfördriv och första hjälpen.
Tidsfördriv och första hjälpen.

Lade mig klockan nio i går kväll. Fick inte sömn, hostade till klockan ett. Tuppade väl sedan av för en stund, upp igen runt tre och runt fem, kräktes nästan slem . Besparar er övriga äckliga detaljer.

Eftersom vårdcentralen i Lovisa är stängd lördagar-söndagar ringde jag privata kliniken. Också stängd!

Då återstod det bara att acceptera läget. När jag väl hade gjort det infann sig lugnet. Det går i stort sett ingen nöd på mig. Jag tänkte på några vänner som har och som haft det mycket värre med långa perioder på sjukhus.

Jag orkar ändå stiga upp ur sängen då och då. Jag kan läsa tidningar och böcker, spela spel på paddan, lyssna på radio, kanske sova en stund.

Jag har hostmedicin, värkmedicin, näsdukar och vatten. Om jag inte mår bättre på måndag efter två dagar i vågrätt läge så blir det förstås besök hos doktorn.

Min snälla syster agerade hemhjälp och såg till att jag fick allt jag hade på inköpslistan. Nu bäddar jag ner mig igen och tar nya tag i morgon.

30 reaktioner på ”Jag ger mig och accepterar läget

  1. Åh, fy! Inget vidare, du får krya på dig snabbt 😀
    Ta ett och annat ord i WF. Nu är jag allena och det är alltid tråkigt, när någon åker ifrån mig.
    Varm kram!

  2. Tycker verkligen synd om dig. Det är ju en klen tröst att det är många som just nu är i samma situation, men som du säger det är bara att acceptera läget. För ”gilla läget” gör du ju knappast;-)

    1. Det är som det är – inte gillar jag läget, men acceptera måste jag 🙂
      Ser det som en möjlighet att med gott samvete läsa mycket, bara ligga och ta de lugnt, lite tv, lite spel på paddan.

  3. Jag har samma flunssa och det hjälper endast med att dricka mycket och vila så du kan räkna med 2 veckors symptom ,.Det lönar att du stannar hemma och sköter dig ,här i byn har jag förstått att nån blivit så svaga att de fått fara in på sjkhus med lunginflammation, Men sköt om dig det far nog över,men tar tid

    1. Tack för informationen! Inte kul när så många är sjuka. Jag tog vaccinen i höstas, så vem vet hur sjuk jag hade blivit utan dem?
      Jag vilar och dricker, har varit sjuk en vecka nu – så jag hoppas förstås att det ska gå över om ytterligare en vecka.

      1. 1vecka var jag inomhus,men nu 2 veckan har jag nog rört på mig och varit ute, men det finns så mycket slem i rören så det är inte klokt

      2. Usch ja, man tycker att det aldrig tar slut, man snyter sig och snyter och spottar ibland… huj! Värst på natten, ska försöka sova i sittande ställning…

  4. Du får krya på dig och låta kroppen tillfriskna. Kanske tur att du tog vaccin i höstas, det verkar som om årets influensa är av en långvarig och envis sort. Men i och för sig är ju flunssan oftast det, det tar tid att bli frisk från den. Sköt om dig!

    1. Tack! Ja, jag vet ju inte hur sjuk jag hade varit nu utan vaccin.
      Den här flunsan tär verkligen på krafterna, då man inte kan sova – allt man gör känns konstigt, drömmarna är märkliga.
      Måste få medicin för att besegra den här sjukdomen 😦 Doktorn i morgon.

Kommentera

