Se bortom smärtan och dimmorna

Nånting sådant tyckte jag kommentatorn sa när han talade om dem som kämpade om segern i årets Vasalopp. Dom var många med i slutspurten.
Jättespännande var det!

Spännande slutspurt i årets Vasalopp.
Spännande slutspurt i årets Vasalopp.

Det var härligt att se så många på gott humör ute i de svenska skogarna. Folk med en massa ork!
Tror att många är utomhus här hos oss i dag också, för det är strålande vinterväder.

Allt jag själv orkar med just nu är att se på tv och klämma i mig några chokladbitar 🙂 Sover nästan inte alls, men för att få ens lite sömn har jag undantagsvis baxat kortsidan av sängen mot väggen så att jag kan ”sova” i sittande läge. Då hostar jag inte riktigt lika mycket som i liggande läge.

Jag borde kanske inte ha googlat mina symptom, men då det började komma små blodstrimmor i slemmet jag kräktes upp gjorde jag det… googlade. Och nu har jag alla möjliga åkommor, bra att jag inte är död.

Galen är jag som företagare också – gjorde ett jobb som jag kände att jag var tvungen att göra i dag – men nu ska jag vila igen.

23 reaktioner på ”Se bortom smärtan och dimmorna

  1. Såg inte Vasaloppet , men kul med så många i klunga. Det är sällan man ser efter 90 kilometers skidåkning.

    Sjukdomar ska man aldrig googla för då avlider man innan man har fått en diagnos… Iväg till läkaren med dig imorgon!!!

  2. Jag visste att Vasaloppet gick idag, men jag har aldrig brytt mig om idrott i TV. Förresten kan jag inte se idrott i TV, det kräver ju att man har TV apparat.
    Svante

      1. Kanske man skulle kunna använda Datorn. Fast jag kan vara utan sport där också. Skulle vara bra mycket roligare, om vädret slog om, till mer vårlikt sådant. Värme är bra för gammal mans leder.
        Svante

      2. Ja, klart du kan titta via datorn på det som intresserar!
        Men inte går man miste om mycket fastän man inte har tv.
        Just nu kollar jag Bingolotto, det är kul 🙂

      3. Jag har varit utan TV i 5 år nu, och saknar den inte ett dugg. Det är bättre att somna i sängen, än i soffan framför TV:n, ryggen värker inte så mycket om man somnar på rätt ställe.
        Svante

      4. Hahaa – jag hade ont i ryggen i natt trots att jag var i sängen (kan inte somna i min tv-soffa, den är en hård läder-sådan)…
        Men nu berodde det onda i ryggen på att jag tvingats SITTA och sova. Med slemmet i luftvägarna finns det inte en chans att få en blund i ögonen i liggande läge 😦
        Läkare i dag.

      5. Jag föreställer mig att ni har rätt bra sjukvård i Sverige – men kanske det också där beror på om man går till privat läkare eller till en vårdcentral. Med det inte sagt att alla vårdcentraler är dåliga, men ofta får man höra där att man ska vila och dricka varmt… vilket inte skulle ha hjälpt i mitt fall.

      6. Sverige har haft fin sjukvård, men nu är det bedrövligt. Om du t.ex. behöver träffa Läkare 2 gånger, så får du sällan träffa samma läkare, om det inte rör sig om samma dag. Personligen är jag räddare för sjukvården, än för eventuella sjukdomar.
        Svante

      7. Hahaa 🙂 Fastän det inte är nåt att skratta åt, egentligen…
        Det där med att gå privat eller inte göra det blir kanske ibland en klassfråga, då alla inte har råd – nog sved det i min plånbok också men kände att jag just nu ville satsa på det här.

      8. Här har vi både privata, och landstingsdrivna Vårdcentraler. Skillnaden mellan dem är att de privata tillåts ta ut vinst av ”välfärden”, men det kostar ”den tålmodige” lika mycket. Båda alternativen erbjuder nästan bara stafettläkare, och de blir aldrig långvariga på samma VC.
        Svante

      9. Kontinuiteten blir lidande, när man får lov att träffa olika läkare vid varje besök på vårdcentralerna. Man blir skickad till provtagning av en läkare, och får svaren av en annan. Jag träffade en överläkare på lungkliniken på Gävle sjukhus, och han fick mig att bestämma mig för att inte besöka Gävle sjukhus en gång till i livet. Resan dit är på 22 mil, (lika långt hem). Vill jag träffa korkskallar behöver jag inte köra så långt.
        Svante

  3. Såg inte heller Vasaloppet men hoppas att du får hjälp hos läkaren imorgon. Google dödförklarar oss direkt när vi frågar.
    Å andra sidan har jag sett en läkare googla innan hon ställde diagnosen……….

  4. Krya på dig och googla aldrig åkommor. Som du märkte har du alla möjliga fel! Uppsök läkare och få ett kunnigt omdöme och förhoppningsvis medicin som botar.

  5. Inte alls ovanligt att läkare googlar medan man sitter där för en konsultation. En av ”mina” vände till och med skärmen mot mig så att jag själv kunde läsa. Det gällde borrelia den gången. Men hemma vid datorn är man ju i princip konstant i ett döende tillstånd om man letar symtom.

    1. Visst får man en hel del råd och vägledning via Google, men man måste ha en viss källkritik 🙂
      Det hoppas man läkarna har. Och jag höll mig också till sidor jag tyckte verkade seriösa, som vårdguiden.se med flera.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

