Viruskriget har börjat

Hoppas må bättre efter att ha inmundigat det här i sex dagar.
Hoppas må bättre efter att ha inmundigat det här i sex dagar.

Drabbas man av mycoplasma (finns olika former av den) hjälper det inte att stävja den med lite honung i varmt vatten. Receptfria hostmediciner hjälper inte heller alltid.

Så jag ordinerades antibiotikakur och en stark hostmedicin. Läkaren var trevlig, rentav rolig och underhållande.Han kanske var psykolog också för då han kollade mina data på skärmen hummade han ”jahaa, här sitter en vacker 54-åring”.
Vacker var ju det sista jag kände mig just då utan makeup efter tre sömnlösa nätter 😀

Jag hade toppenvärden, vilket var både överraskande och kul. Jag menar, jag hade verkligen inte känt mig som en toppidrottare de senaste dygnen.

Endast en liten förhöjning på värdet av de vita blodkropparna visade att något inte står rätt till. Hemoglobinet var 138, syreupptagningsförmågan och sänkan perfekt.

Så det var med tämligen lätta steg jag promenerade till apoteket.
Plånboken blev också lättare, 150 euro kostade läkarbesöket, laboratorieproven och medicinerna. Som företagare tycker jag ändå att min hälsa är värd ett privat läkarbesök. Jag vill ha uttömmande information och helst inga gissningar eller en uppmaning om att gå hem, dricka varmt och äta värkmediciner.

Nu ser jag fram emot några lugna dagar med distansjobb vid datorn, en bra bok och mycket vila kombinerat med några piller och lite hostmedicin. Senast på lördag hoppas jag vara tillbaka på banan igen.

42 reaktioner på ”Viruskriget har börjat

  1. Först blev jag faktiskt lite förskräckt ifall en läkare skrivit ut antibiotika mot virus men sedan läste jag att det var mycoplasma och andades ut 🙂 Blir alltid lika oroad när personer i min omgivning försöker tjata sig till antibiotika vid förkylningar. Nu hoppas jag att du snart blir friskare igen! Vilken underbar kommentar från den läkaren! Fatta då hur vacker du är när du är frisk.
    kram!

    1. Ja, det är nog jag som blandat till det, inte läkaren… mycoplasma är inget virus, och jag är lyckligtvis ingen läkare 😀
      Han visste nog var han placerade sin komplimang, klart jag behövde den!
      Kram!

  2. Usch, då. Hörde på radion att influensan tagit ny fart här omkring. Ja, den vill jag inte ha tillbaka.
    Nu får du acceptera läget och bara vara så gott det går.
    Klart du är vacker 😀 det var det du behövde höra också 😉
    Kryapådigkram ❤

    1. Ja, det var vad jag behövde få höra just där då jag kände mig eländig mest 🙂
      Nej, förkylningar vill ingen ha, de tar verkligen musten ur en.
      Kram på distans, utan baciller 😀

  3. Usch, den där mycoplasman vill man inte ha, minns den som en mycket envis inträngling. Vill minnas att det krävdes två antibiotikakurer innan jag var av med den. Hoppas nu att du snart är kry och på banan igen! Den läkaren visste vad som behövs när man känner sig ynklig.

      1. Det var nog min astma som fick det att fastna och säkert också att jag inte fattade att gå till läkaren i första taget. Du var klokare och då blir di säkert snart frisk.

  4. Nu vet jag vad Mycoplasma är, vilket jag inte visste innan. Bra med en duktig läkare och ett proffsigt utlåtande, inklusive ”en vacker 54-åring”:-))) Redan det borde ju ha piggat upp dig rejält;-)
    Men gud så dyrt det är att gå till läkaren i Finland. Självklart kommer hälsan alltid först, men här är det betydligt billigare även hos privatläkare som är anslutna till Försäkringskassan. Finland verkar inte ha samma system som Sverige.

  5. Ibland känns det redan bättre när man vet orsaken till sina problem. Det var ju positivt att läkaren inte googlade 😉
    Du kommer att vinna kriget! Styrkekram!

    1. Tack för din uppmuntran! Och jag lovar försöka minnas att vara tacksam varje dag jag vaknar med ork och är frisk, sedan om och när den dagen kommer.
      Läkaren var en kul snubbe 😀

  6. Så eländigt. Inte kul att du måste inta antibiotika. Men ibland måste ju.
    Jag läste att mässling är på gång också med hosta, halsont och feber. Och vaccinet som gavs gör 1962 ger inte längre skydd.
    Ta det lugnt och krya!
    Kram!

    1. Ja, jag tror inte jag hade blivit frisk utan antibiotika, jag har haft samma åkomma förr – senast för drygt tre år sedan och därförinnan en gång per år.
      Så jag kunde skriva ut medicinerna åt mig själv, vet vad jag behöver 🙂
      Kram!

      1. Tack! Jag avstod från ett jobb som hade inneburit att jag måste promenera 1,5 km. Kände mig yr och tror det var ett bra beslut att stanna hemma.
        Kram!

    1. Tack! Ja, det känns ju bra att det synbarligen inte var hjärtsvikt eller något ännu värre, typ cancer, som jag googlade fram. Men man vet heller aldrig när den dagen kommer då man får en allvarliga sjukdom…
      Nu siktar jag på att bli frisk med hjälp av mediciner och sedan är jag åter tacksam för varje dag jag har ork och inspiration.
      Kramar!

Kommentera

