Minnen, tankar, förväntningar

Jag är inte ännu i bästa form. Avstod från ett jobb som hade krävt en promenad på 1,5 kilometer och att jag hade suttit på en föreläsning en dryg timme. Medicinerna gör mig yr. Jag prioriterade min hälsa och en snäll kollega lovade sköta jobbet istället.

Däremot klarar jag bra av att sitta hemma och skriva notiser, översätta texter och läsa korrektur på Nya Östis tidningssidor som färdigställs under dagen.

Souvenir från Thailand.

Får nöja mig med att ta bilder till bloggen här hemma nu. Har länge tänkt visa den här souveniren från Thailand. Var där i december 2008 och ännu drygt åtta år senare doftar tvålen därinne helt makalöst gott.

Ett hantverk i tvål.

Jag öppnar locket då och då, drar in doften av tvålen och får styrka. Blomman är utskuren ur en tvål och den har hållit sig vacker genom alla år. Jag älskar också asken i trä och de små bjällrorna. Att de här souvenirerna kan säljas så billigt är ofattbart – egentligen är priset skamligt lågt…
Minns jag inte fel kostade de mellan 150 och 300 baht som är 4-8 euro.

Att skära ut det här konstverket kräver en viss skicklighet.

Fastän den senaste veckan varit tung med tanke på hostan och infektionen i lungorna så har det också hänt en del positiva saker. Jag ser det som ett tecken på att det lönar sig att ha tålamod och känna tillit – allt ordnar sig på något sätt.

Ett kul besked fick jag igår, men det vågar jag berätta om först om en dryg vecka. Det är så tråkigt att det ska vara så här, men jag vill inte att något på vägen dit ska sabbas.

Ett telefonsamtal väckte också hopp i går. Hoppas verkligen kunna berätta mer om det snart.

Väntar också på besked från ett tredje håll. Får jag såsom jag önskar där innebär det en ganska stor förändring i mitt liv. Men är det inte sådant livet ska vara? Fullt av förväntan.

29 reaktioner på ”Minnen, tankar, förväntningar

  1. Det är ju det som är så spännande! Jag vill gärna ha en utmaning, eller två. Och förväntningar.
    Önskar dig verkligen lycka till med det du önskar och att det blir som du vill ha det.

    En fantastisk tvål. Men, så kan de, där borta i öster, de är så skickliga, älskar naturen och skönheten.

    Krya på dig, du kloka väninna, så blir du strax frisk.
    Kram! 💙

    1. Tack snälla du! Jag hoppas kunna berätta några goda nyheter snart – du är ju en bland dem som fått veta saker ändå, via andra kanaler – men den här gången väntar jag tills jag är på säkra sidan med allt 🙂
      Kramar!

  2. Spännande! Hoppas allt går som du tänkt och önskar … håller tummarna för det!
    Vilken fantastisk tvål – vilket arbete att snida den!
    Krya på dig nu!
    Kram

  3. Vad bra gjort att du ställde in hälsan går först.. Jag tar det fortfarande relativt lugn för jag känner mig fortfarande lite matt och klen..
    Vad fin din souvenir från Thailand är förstår att du är rädd om den..
    Nu håller jag tummarna att alla besked du väntar på är positiva och glada..
    Ha en fin eftermiddag så hörs vi.. Kram Nicki

    1. Tack Nicki, du är alltid så uppmuntrande, får styrka av dig!
      Tror nog vi känner oss matta ännu ett tag, så pass elaka baciller har vi haft ihop med oss.
      Men – vi ska klara det!
      Kram!

  4. Då du bara har en hälsa så gjorde du helt rätt prioritering att stanna hemma och jobba hemifrån.
    Tvålen är otroligt vacker och påminner mycket utskurna meloner bland annat om dessa thailändska konstnärer gör. Vilket jobb!

    Kul och spännande med så många positiva nyheter på G.

  5. Spännande saker på gång. Tur att man är tålmodig 😉 Hoppas allt bir som dina förväntningar.
    Gillar din lilla ask med den fina tvålen. Verkligen ett litet konstverk. De är nog så billiga för att arbetskraften är så billig.
    Då håller jag tummarna och kram!

    1. Alltså faktum är att jag fått ha ett väldigt långt tålamod med en av de här grejerna. Och jag som har så svårt att hålla tyst om sådant som känns kul, har varit det nu ett och ett halvt år i det här fallet.
      Tålamod har inte varit min bästa egenskap förr, men jag har lärt mig mycket kring den dygden längs åren 🙂
      Kram!

  6. Nu blev vi alla bloggläsare rätt nyfikna…! Lycka till! Och ja, vilken tvål! Önskar du kunde lägga lite doft med tvålbilden på bloggen också…!

    1. En doftblogg! Så underbart det skulle vara 🙂
      Jag skulle gärna berätta allt rakt ur redan nu, men tyvärr har tidigare erfarenheter från sådan öppenhet visat sig att jag blivit besviken och motarbetad.
      Många kommer nästa vecka att förstå varför jag inte berättade något innan allt var klappat och klart.

      1. Jo jag håller nog med dig. Man skall nog vara återhållsam i ‘offentliga dagböcker’! Hoppas det ordnar sig som du vill!

      2. Det är egentligen tråkigt att jag måste vara det – för jag skulle vilja berätta om glädjeämnen.
        Däremot är det klart att man inte kan berätta riktigt vad annat som helst, där andra personer är inblandade.

  7. Att det är en tvål du visar kunde jag inte gissa. Fantastisk.
    Håller tummarna och hoppas få läsa vad som är på gång. Speciellt på det sista.
    Hoppas att din hälsa återkommer snart.
    Kram!

    1. Det roliga som händer om en dryg vecka berättar jag så fort som det inte längre är möjligt för utomstående att sabba det 🙂
      Jag skulle inte alls vilja vara såhär hemlighetsfull, men tyvärr har erfarenheter visat att jag inte alltid glatt ska berätta allt.
      Kram och tack för att du bryr dig!

      1. Du som följt mig länge har ju läst en hel del.
        Alla gratulerar mig inte till eventuella framgångar, och ändå har det inte varit frågan om något stort som Oscarpriset t.ex. 😀
        Kram min vän!

      2. All framgång är en Oscars.
        Otroligt vad det finns missunnsamma människor. Jag säger inte att jag inte kan bli avundsjuk, men bredvid min avundsjuka kan jag glädjas åt den andras framgång också. Det är nog inte avundsjuka jag känner utan mer en avund och beundran.
        Kram!

      3. Klart man kan känna avund, det gör jag också ibland – men jag försöker att inte visa det utan istället såsom du skriver, glädjas åt andras framgångar och säga det till dem.
        Kram!

      4. Jag kan säga det. 😜 Inget problem. Man ska kunna avundas samtidigt som man gläds åt framgången. Den ena behöver inte utesluta det andra. Däremot kan jag bli riktig arg 😖 när jag jobbar häcken av mig och någon annan skördar och får beröm. Men då är då inte avundsjuka utan ren och skär ilska.
        Kram! 😀

      5. Klokt sagt just det där med att det ena inte utesluter det andra.
        Och jag håller med dig också om att det känns surt då någon annan får beröm för det du/jag gjort, och inte ens tänker på/vill ge cred till den som är berättigad det.
        Kram min vän ❤

    1. Det gäller att se alla de små ljuspunkter som finns – ja, jag hoppas jag har normal ork snart igen.
      Men det här är ett läge som inte går att forcera fram, medicinen måste göra sitt.

Kommentera

