Telefonare

… kallar vi journalister de grejer som kan göras per telefon.
Då jag jobbar för lokaltidningen är jag ju för det mesta på plats, bland annat för att få aktuella bilder. Men ibland räcker det med telefonare där också, och en bild från arkivet eller ingen bild alls.

I dag gör jag två telefonare för ett mediebolag. Ett samtal gick till Lappland och det andra går till Vasa. Bägge platserna ligger väldigt långt från Lovisa.

Den här bilden tog jag vecka sju, alltså för en månad sedan. Men ganska likadant ser det ut på våningshusets gård också i dag.

I dag har min längtan efter varmare dagar och sommar varit extra stark.

10 reaktioner på ”Telefonare

  1. Fortsätter vädret vi har i Kårböle idag, kommer min tomt att se ut som din bild, om bara ett par dagar. Nu blåser det 14 m/sek. i byarna, och 6 m/sek. i medelvind, Solen skiner, och det är 6,7 grader varmt. Fick bilder på Sångsvan i Kårsjön idag.
    Svante

  2. Ingen snö kvar, lite sol och mycket hårda vindar, så inget kul att vistas i trädgården idag.
    Tranorna väsnas tidig morgon och sent på kvällar, ingen dans ännu men tranorna lovar det snart.
    Må väl/ Eva

    1. Ja, om några veckor är det april – och det blir säkert bakslag med något snöfall ännu, men det är väl bra för grundvattennivån, och det smälter snabbt bort.
      Ha det gott – kram!

  3. Dina telefonare hade du velat göra från stockholm idag kan jag säga. 10 grader och all snö är borta på innergården. Hoppas för gott den här vintern.

    1. Ja, tänk att få sitta på en solvarm balkong där och ringa!
      Vi har snö kvar, inte mycket – men då solen inte skiner alla dagar och vi har minusgrader om nätterna går det långsamt.
      Men sommaren kommer!

    1. Jag jobbar mest hemifrån – det är förstås ensamt på ett sätt, men friheten är ändå värd mycket.
      Friheten att få välja vilka jobb man gör, det finns ingen som säger att man måste ta sig an något man inte gillar eller att man måste ha en viss vinkling.
      Kram till dig!

  4. Hajade till når jag såg din rubrik:”Läser Carita italienska?” Sen kom jag på att du säkert säger telefoonare, med o och betoning just på det. Telefonare (med å, långt a) är ju telefonera på italienska, torde användas i viss mån, åtminstone, i dag. ‘Jag ringer’ blir ‘telefono’, med långt andra e och de andra vokalerna korta. Tänk, så påverkad jag har blivit, men nu på sjätte året med MI-studier så bör ju något fastna. Även om det handlar om högst 50 lektioner (25 gånger) per år… Hmm-mm…

    1. Hahaa, där ser man hur intressant det är med språk – jag hade inte tänkt på telefånaaare 😀
      Skulle gärna studera språk, läste spanska tre år, men sedan då man måste plugga mycket grammatik börjar det ta emot – heh 🙂

Kommentera

