Att ta in kvistar…

… och välkomna våren, eller få en kickstart på den, hemma inomhus – det är något jag tänkt att jag gärna skulle vilja göra i år. En annan sida av mig säger att man inte ska bryta av kvistar i naturen.
Vad tycker du?

Väldigt dekorativt, fin idé – men var hittar jag alla de här och vågar jag gå och skära i någons rododendron? 😀

Jag vet åtminstone ett ställe där rododendron växer på en plats som inte är någons privattomt, men inte vågar jag gå dit och ta kvistar.

Det var trevligt med mycket respons kring dokumentären ”Stolthet”, både på Facebook och i bloggens kommentarsfält. Alla har varit positiva och uppmuntrande. Många skrev att de tycker jag är modig.
Tack till er alla ❤

Så mycket mod krävs inte i  mitt fall då det gäller att tala om känslor. Däremot skulle jag vilja bli modigare då det gäller att strunta i de få personer som trycker ner mig och som med något slags skrämselpropaganda försöker härska över mig.

För även om det hittills inte kommit negativa kommentarer kring det här, vet jag ju att det finns de som inte applåderar min insats och som tycker att jag är löjlig. Och det får de gärna tycka, så länge de skriver åsikten i sitt eget namn. Också pseudonymer och åsikter av människor som inte har egna bloggar att hänvisa till duger.

Men kombinationen avatar + e-postadress jag inte får svar från + ingen egen hemsida + ip-adress som inte går att spåra… det är en kombination som luktar fegt troll långa vägar.

31 reaktioner på ”Att ta in kvistar…

  1. Måste kolla in Yle arenan vid tillfälle…. Och ja, ta in lite av våren bvetja! Allemansrätten är ju en sådan lyx i Finland, finns inte hos oss i Minneapolis. Du planerar ju inte att ner en hel buske, utan endast några kvistar. Det klarar nog de flesta välmående buskar av skulle jag tro!

  2. Såg också dokumentären, mitt bland allt annat i sportväg som jag bara inte kan låta bli att titta på… Fint av er alla att ställa upp – men håller nog med Hbl-”presentatören” att det blev lite ytligt skrap här och där. Men – ämnet är svårt. Och abstrakt. – – Däremot, ta in kvistar: Jag håller mig till blåbärsris på egen tomt (vacker skir vårgrönska blir det), ibland björkkvistar av slyartade björkar i skogen. Odlingsväxter tycker jag skall få ha sin naturliga period, njuter av dem ute sen. Prova med blåbärsris, i skuggiga täta skogar blir det ändå inte bär, så..

    1. Javisst, ämnet är väldigt vittomspännande – kanske svårt till en del också.
      Ett program med en timme sändningstid hade kanske gett lite mer än ytskrap, men kanske någon sett det som tjatigt då.
      Vackert filmat ändå, tycker jag.
      Tack för tipsen om kvistarna och blåbärsriset!

  3. Jag har inga problem med att bryta kvistar, och ta in, jag är allergisk mot en del lövträd när löven spricker, så jag tar aldrig in några kvistar. Jag nöjer mig med att titta på naturen när jag är ute. Skulle jag vilja ha björkris till våren, så behöver man inte bryta kvistar, det finns högvis vid avverkningsplatserna.
    Svante

  4. Jag brukar varje år bryta av kvistar från syrenbuskar på allmän plats. Syrener luktar ju så gott.
    Tycker inte att det har med mod att göra att strunta i de få personer som trycker ner dig. Det är en attitydfråga helt enkelt. Då det bara handlar om en enda person som trackar dig kan det väl inte vara så svårt att ignorera honom/henne. Dessutom har du ju kommentargranskningen på. Så då ”stannar” h*ns kommentar ju hos dig och raderas.
    Du får sluta hänga upp dig på den idioten.

    1. Det är nog inte bara en som har emot mig, men troligtvis en enda person som skrivit under ett par olika namn. Har ändå inte lyckats bevisa att det är så.
      I den lilla staden finns mycket avundsjuka men i dag fick jag sådan fin pepp av en klok person, en kille, att det lever jag länge på och jag tror att jag mer och mer lär mig ignorera de missunnsamma.
      Ändå vill jag inte bli som en teflonpanna, det vill säga att jag låtsas att allt bara rinner av mig, klart jag blir ledsen – men jag förstår också vad du menar! 🙂

    1. Usch ja, den här förkylningen är hemsk.
      Jag hostar ännu men mår ändå mycket bättre. Räkna med att det tar tid att bli frisk, försök ta det lugnt då du kan – vila.
      Kramar!

      1. Gör ett nytt försök med nya kvistar – jag skulle så gärna se körsbärsträd! De finns i Stockholm – njuter av bilder därifrån på våren, men vi har inga hos oss 😦

  5. Här ser jag många som tar med sig kvistar hem. Inte grannens förstås 😉
    Trollen ska man egentligen helt ignorera. Börjar man svara får dem nytt bränsle. Förstår att det svårt men det är nog enda vägen att få tyst på dem.

    1. Kvistar ska testas här så småningom!
      Jo, vet att troll ska ignoreras.
      Tror ändå att en viss skillnad kan finnas däri att då du bor i stor stad, typ Helsingfors eller Stockholm, är det lättare att ignorera.
      Men då du bor i liten stad, där du har en viss möjlighet att ringa in trollen, men ändå inte kunna fälla dem med vattentäta bevis, är det lite svårare att ignorera fullt ut.

  6. Jag älskar att ta in kvistar och få vår inomhus några veckor innan det börjar spira ute. Forsythian jag tog upp på Stenstugu slog ut på mindre än en vecka och sedan blommande de nästa två veckor innan blommorna vissnade.
    Jag öskar dig en trevlig söndag!
    Kram, Ingrid

    1. Min syster har en forsythia på sin går, kanske jag kunde få ett par kvistar därifrån – busken är nämligen stor och lider knappast om man skär bort några små grenar.
      Trevlig söndag till dig också Ingrid. Kram!

  7. Jag känner aldrig behov att kvista naturen. För jag tänker, tänk om alla vill göra det och känner att de har rätt att göra det. Då blir det inte så snyggt i naturen. Å andra sidan är ju naturen stor och gör man med måtta så återhämtar den sig självt väldigt snabbt. Och blir rikare än innan. Ser jag det på min chiliplanta som jag toppade så att den inte ska växa enbart på höjden.
    Jag förstår mig inte på vuxna som inte kan växa upp och beter sig som snorungar som inte har lärt sig hur en människa ska vara än. Bäst att ignorera dem.

    1. Jo, plantor måste toppas, det har jag ibland svårt med, men det lönar sig absolut för det mesta, tror jag.
      Kvistar från buskar som växer vilda vid vägrenar kan man ta – men måtta med allt.
      Och angående trollen, för det mesta bäst att ignorera dem – men ibland är det ledsamt på en liten ort då man misstänker vem som står bakom elakheterna.

  8. Enligt allemansrätten får man inte bryta kvistar från levande träd och buskar här i Sverige … tror ni har samma i Finland. Blåbärsris har du fått tips om såg jag och det brukar funka bra 🙂 Blomsterhandeln brukar ha kvistar av blommande buskar och de brukar inte vara så dyra…
    Hm … nättroll dyker upp ibland … så tråkigt att du har såna fegisar hos dig…

    1. Fegisarna har lyst med sin frånvaro ett tag och jag har dessvärre inte kunnat publicera deras åsikter heller.
      Det går ju inte då de nämner folk och krogar m.m. vid namn i sura sammanhang…

      Angående allemansrätten så fick jag ett bra svar via Facebook. Planterade ädelväxter, buskar på privat tomter o.dyl. rör man inte, men man kan ta grenar från buskar som växer vid t.ex. vägrenen.

  9. Bra gjort Carita fast det var kort så fick du ändå sagt det du ville berätta .Bry dig inte om de som kritiserar alla måst få ha egna tankar och vi tänker olika så är det bara tummen upp.Och jag skulle gärna ha min egen bild här men vet inte hur jag skall göra

    1. Det gör inget fastän du inte har din bild här, jag vet ju vem du är och det är huvudsaken.
      Många andra är också bildlösa här, huvudsaken att man har en riktigt e-post, ett riktigt namn osv.
      Tack för din respons – jag är glad för att jag fick det viktigaste kring stoltheten sagt 🙂

Kommentera

