Ett tydligt vårtecken!

Mina fina vän Saga-cykeln ❤ har tagits ut ur vinterförrådet hos min mor.

För ganska exakt tre år sedan köpte jag en ny cykel. I slutet av mars var jag ute på en av de första turerna med den. Då jag påminns om något som hände hösten 2013 eller våren 2014 går mina tankar ofta, men inte alltid, till skilsmässan. Jag blir inte ledsen mer, men tanken kommer oundvikligen – alltså i stil med ”då jag skrev det där var jag glad, lyckligt ovetande om vad som hände bakom min rygg”.

Nuförtiden stannar allt vid en ganska flyktig tanke. Det är ju ett minne som för evigt kommer att vara kopplat med ett visst datum, och en viss period i mitt liv. Det går inte att sudda ut och varför förtränga? Det är trots allt bara tankar.

På Facebook blir vi ju också påminda om minnen. Vad hände för ett år sedan, för två år sedan, för fem år sedan – beroende på hur länge vi varit med där. De minnena är oftast väldigt roliga att titta tillbaka på.

Ännu är det rätt smutsigt och grått i naturen. Men om några veckor ska det väl redan vara lite vackrare?

Här är två bilder tagna vid och från bron som går över ån till stadsdelen Garnison. En del av den bildar en ö som är omgiven av två åar. Ån delar på sig ett stycke norrut och flyter sedan ihop igen ett stycke söderut och vattnet rinner ut i Lovisaviken.

16 reaktioner på ”Ett tydligt vårtecken!

  1. Jag tittade till min cykel idag och konstaterade att hjulen behöver pumpas ,dom hade mer luft på över sida än den undra 😉
    Vår tecken kommer till dag för dag,så fint att få åter igen uppleva en ny årstid ❤ och få in nya minnen ,Kram

  2. Min cykel har jag inte använt mycket sedan jag skaffade hund hon ville inte springa brevid, förra sommaren testade jag den en runda. Fick den för 13 år sedan men den är som ny 🙂
    Ja FB tjatar mycke om minnen, nästan varje dag. ”denna dagen” ibland kan de vara en kul påminnelse men ibland går man bara vidare. FB är bra när man inte minns en händelse man vet man nämt där.

    Tranorna har kommit till åkern här ute, de kommer med våren så nu är de vår på allvar.
    Skillsmässor är aldrig kul ibland går de oschyst till också. Trist.
    Kramiz

    1. Man måste ju inte titta på FB-minnena om man inte vill 🙂
      Kanske du kan cykla ibland fastän inte hunden är med?
      Ja, vårtecknen blir allt fler – och solstrålar + lite ökad värme gör mig glad!
      Kramar till dig!

  3. Lyckliga ni som kan cykla! Jo, jag kan, jag har cykel, men…. Åtta kilometer till butiken längs en trafikerad kurvig väg med fem centimeter vägkant ytterom den vita linjen lockar inte. Har drygt fyra kilometer till cykelvägens början. Enda orsaken till att jag ville bo i mer stadsmässig miljö – men det räcker inte. Hålls på landet.

    1. Landet är också underbart på många sätt – du får skriva en lista med plus och minus.
      Antar att kolumnen med plus överväger ändå 🙂
      När det är sommar kan du kanske ta längre cykelturer.

  4. Man blir inte av med sina minnen. De kommer och går och är en del av våra liv som vi inte kan sudda ut. Viktigt är att man inte bryts ner längre av dem.
    Gillar att cykla och det är kul men kan inte längre med min nackskada. Dessutom är allt lika långt bort som för Märtha.
    Ha det gott. Kram!

    1. Tack för dina kloka ord, min vän ❤
      Minnen ska inte behöva suddas ut. Man lär sig leva med dem.
      De gör inte ont efter några år, och som du skriver – man bryts inte ner.
      Kramar!

  5. Oj, vad duktig du är. Jag har i och för sig också tagit ut cykeln i helgen, men det hade jag inte gjort om markerna sett ut som de gör på dina bilder. Jag cyklar inte när det är is och snö. Inte heller vid nederbörd, stark vind och kyla. 😉 Kräsen är jag i det här fallet 😀
    Här har vi inte en snöfläck kvar, och det har hållit sig på plus-grader ett tag. Därför testade jag cykeln i lördags.
    Idag är jag ledig, och jobbar i morgon igen. Då får jag se om vädret känns tillräckligt lockande för att cykla till arbetet.
    Kram på dig, i den begynnande våren 🙂

    1. Det var barbacke där jag cyklade, men jag väntar ändå ett tag på de längre turerna eftersom det är rätt kallt, kring +4 då solen inte är framme.
      Men visst är det kul att snart kunna cykla mer.
      En vårlig kram till dig!

  6. Jättefin cykel du har tänk på att det fortfarande kan vara lite halt..och dina foton påminner om mina när jag gick runt karlsbergs kanalen lite snö och fortfarande kyligt..

      1. Service är viktig, för om kullagren inte fungerar någon dag blir det tvärstopp – och bra är det ju att se om däck eller annat är slitet på cykeln och behöver bytas ut.
        Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

