Nyhetspuls

Blev serverad kakao ur en fin kopp i dag – min idol Lilla My.

Jag har börjat känna av nyhetspulsen igen. Det var ett tag sedan.
Det fanns tider då jag inte orkade med den stress som nyheter innebar.
Då som jag var nyhetschef på Östra Nyland var det på sätt och vis ett dygnet-runt-jobb. Därför återgick jag till vanliga reporterjobbet.

Att jobba med nyheter på en regiontidning var inte heller min melodi. Jag vill helst referera, inte problematisera och ifrågasätta. Vissa nyheter kräver det greppet, men helst kör jag min egen stil och det får jag göra på Nya Östis. Att få ett förtroende känns stort – likaså det där med att människor litar på en och därför kommer med tips.

Eftersom NÖ utkommer bara en gång i veckan (torsdagar) är den inte en renodlad nyhetstidning. Men vi lyckas ibland vara först ute med vissa grejer ändå och sådana får fortfarande min puls att slå. Så än finns det lite liv i den ”gamla reportern” 🙂

Snyggt eller hur? Björkar (som har kapats för naturvård såvitt jag vet) pryder den här kafeterians fönster. Här pågår en utställning med naturfoton.

Ibland har jag ju skrivit om horoskop här. Hur roliga sådana är att läsa. Man tar dem oftast med en liten klackspark, men de här raderna från Året Runt för veckan 23–29 mars träffar tyvärr riktigt rätt för Tvillingen (mig).
Usch, så tråkig avunden är 😦

Du får en viktig roll i någon typ av grupp eller förening. Ofta agerar du bakom kulisserna, du drar i trådar och bestämmer mer än vad som först framgår. En person känner sig hotad av dig, troligen handlar det om avundsjuka.

26 reaktioner på ”Nyhetspuls

  1. Jag tror att lokala, regionala nyheter blir mer viktiga när globala nyheter når oss snabbare. Som idag när ett terrordåd i London blinkar till på mobilen. Sådana nyheter läser jag nästan aldrig i tidningsform. Däremot är jag nyfiken de stora ombyggnationer, vägar,broar och ny skola som sker 200 m från där jag bor. Där tror jag en lokal tidning är överlägsen

    1. Hoppas du har rätt – det som är lokalt är ju närmast oss, sådant som berör vår vardag.
      Klart att vi blir bestörta över terrordåd, känner medkänsla, oro osv.
      Men vi kan ändå inte påverka det som sker där borta, tyvärr.
      Man kan inte rädda världen. Men kan kan göra nåt för allt i sin närhet.

    2. Jag tror också att allt nära blir viktigare ju mer orolig vår omgivning blir. TV-nyheterna handlar ju allt mindre om vårt eget lands händelser utan koncentrerar sig på andra länder krig och elände som om vi inte var viktiga nog att sätta kameraögat mot.

      1. Ja, världen är global, men vi vill veta vad som händer i vår närhet också – både stort och smått, sådant som är gott och sådant som kan göras bättre. Kram!

      2. Precis så är det, tror vi människor mår bättre av nyheter från vårt eget land/byggd än att stoppas fulla med andras skit.

      3. Tycker lika.
        Samtidigt som man inte kan blunda för det onda och hemska, men de tutas ut överallt – goda nyheter är det svårare att hitta. Ändå finns de ju!

  2. Nu blev jag sugen på kakao….
    Ja, avund är hemsk och kan få människor att göra vad som helst för att hämnas.
    Jag är också en tvilling, kul! Kram!

    1. Drick en kakao – vet jag :-9
      Ja, jag har upplevt rätt mycket avundsjuka de senaste åren – ofattbart egentligen – försöker att inte bry mig, men klart det känns då jag inser att en del personer vill sätta käppar i hjulen för sånt som jag jobbar med, – man känner liksom av missunnsamheten 😦
      Kul att du också är Tvilling!

  3. Att vara först med nyheter skulle också höja min plus. Dessutom har ni ju då möjligheten att sälja nyheten/artikeln till större tidningar. Lite extra cash in så att säga.

    Horoskop läser jag aldrig, men jag är också tvilling;-)

    Å om du tror på horoskop, vilket du kanske gör, då vet du väl vilken person som menas…

    1. Jag kanske inte direkt TROR på horoskopen, men ibland känns det liksom att vissa rader bara råkar träffa rätt.
      Vi kan nog inte i Svenskfinland sälja redan publicerade nyheter, det är också frågan om en så jättelokal liten nyhet.
      Kul att höra att du också är Tvilling – jag tror det förklarar en del av likheterna – OCH olikheterna oss emellan 😀

  4. Känner igen mig lite i det där horoskopet också, men jag är lejon. Inte kul 😦 Däremot är det kul att du börjar få tillbaka din nyhetspuls! 😊

Kommentera

