Det här med att ha ordning…

Alla företagspapper samlas i den gamla lådan. Annat viktigt i pärmar och andra dokumenthållare. Tillfälligt står de på golvet i sovrummet tills jag fått en viss hylla tömd.

… jag vet inte hur det kom sig att det blev så med mig.
En rejäl Slarvmaja var jag som barn 🙂
Men kanske det att jag flyttat minst tjugo gånger i mitt liv har fått mig att förstå att det är så lite vi behöver i vardagen.

Det är förstås skillnad på saker och saker. Gamla värdefulla ting ska inte kastas bort. Andra saker kan ha affektionsvärde. Men vissa prylar och gamla kläder klarar mig utan.

Förresten – vem var det som någon gång sa att vi får ett papperslöst samhälle? Att allt blir digitalt och lagras i moln. Den personen vill jag gärna träffa 🙂 För de där pappersdokumenten slipper vi nog aldrig helt.

Jag vill veta exakt var jag har varenda pryl, vartenda papper. Jag vill inte ödsla tid och nervtrådar på att leta efter sådant som jag behöver.

Så efter att jag hade skrivit tre artiklar i dag ägnade jag en stund åt mitt sorteringsprojekt. Nu har jag faktiskt tagit itu med skrubben också!
Med det här inlägget vill jag inte ge sken av att vara präktig.
Jag vill inte skapa dåligt samvete för någon.
Jag bara behöver det här själv.

36 reaktioner på ”Det här med att ha ordning…

  1. Har man företag kan man inte slarva. Även om jag har svårt för ordning så bland viktiga papper är alltid ordning. Både hemma och på jobbet. Räkningar betalar jag omedelbart och arkiveras efter datum. Allt skickas sen till min revisor en gång i månaden.
    Annat som jag är picki med är disken. Det får aldrig finnas odiskat ( har ingen diskmaskin och vill inte det heller) i min kök. Allt diskas med en gång.
    Men sen resten är svårare. 🙄😢😢

    1. Ja, jag skulle inte kunna sova bra om jag slarvade med nåt som har med företaget att göra.
      Med disken är jag ungefär som du. Diskar inte varje dag, men varannan ungefär, det blir så lite disk hos mig.

      1. Jag diskar med det samma. Typ använde en sked så diskar jag med en gång. Medan jag lagar mat så diskar jag det jag har använt och inte mer behövs under matlagningen. Så när jag är klar med allt så är det bara det jag äter på som blir klar. Inget hög som väntar. Diskhon är alltid tom. Alltid. 😊

      2. Det låter jättebra! Jag kanske också ska börja göra så.
        Någon må säga att det inte är miljövänligt, t.ex. om man diskar under rinnande vatten (vilket jag inte gör).
        Men nog finns det värre miljöbovar än du och jag 😀

      3. Jag badar inte i badkar, duschar varannan var tredje dag beroende vad jag har gjort. Kör stortvätt en gång i månaden och kör inte bil heller.
        Så lite måste jag kunna slösa. 😀

      4. Jag har badkar man har inte badat i det sedan jag flyttade hit för sju månader sedan.
        Gör precis som du! 😀 Duschar varannan, var tredje dag – beroende på vad jag gjort, och om jag bara är ensam hemma så är det ingen som känner svettlukt 😀
        Har ju inte heller bil.

      5. Man sväller upp, blir oattraktivt röd i ansiktet. Om det blir riktigt varmt runt 30 blir hjärnaktivitet också eftersatt. Ingen höjdare.

  2. nästan inga papper längre; räkningarna kommer digitalt till datorn, sparar i mappar i datorn, rintar inte ut något. Jag sagt ifrån reklam, ringer ibland att jag inte vill ha direktreklam heller. Har börjat läsa morgontidningen i iPad, veckotidningar i Readly… stor skillnad nu.

  3. Du och jag har utvecklats i motsatt riktning om man säger så. Förut var jag en riktig ordningsmänniska och sparade bland annat på räkningar. Nu är det precis tvärtom. Allt ryker direkt när det är betalt. Å pärmar har jag nästan inga kvar heller.

    1. Fakturor tar jag kopior av och ger till bokföringen. Annars sparar jag inte heller betalda sådana mer än någon månad. Men ack vad det finns papper att hålla reda på annars… t.ex garantier för saker man köpt som kan gå sönder, avtal man gjort för olika jobb, bankkoder, lösenord etc. i all oändlighet 😀

  4. Slarvsparv sa min mamma om mig, och jo, jag är rätt slarvig. Ibland just när det gäller att organisera och strukturera så saknar jag jungfrupedanten jag var gift med.

    1. Jag var också gift med en organiserad person – en kräfta 🙂 Men kanske det här med att vara singel ställer sina krav? Jag måste ta hand om allt själv, kan inte bara ge papper till honom och säga ”sköt du det här” 🙂

      1. Någon annanstans blir det alla gånger. Jag tror att man återgår till det man var innan man avlades. Då oroades man inte av något.
        Svante

  5. Duktig du är. Jag inbillar mig att jag är ordningsam och får mina ryck … efter ett par dagar ser det lika rörigt ut igen. 😆

    1. Nog har jag rörigt också 😀 Speciellt nu då jag städar, hur konstigt det än kan låta.
      Det finns saker överallt, sånt som ska slängas, sånt som ges bort, sådant som ska hitta nya platser i mitt hem… 😀

  6. Håller med dig. Det värsta jag vet är att leta efter något. Sedan finns det svenska och tyska myndigheter som kräver sitt från motsvarande land. Det skulle ta en evighet att leta efter alla papper som behövs.
    Ja du, har undrat många gånger hur det blev med det papperslösa samhället. Det var nog ett skämt när någon? påstod det. Ha en trevlig ny vecka, kram!

    1. Kanske vi har lite färre dokument till pappers i dag, då mycket kan skötas elektroniskt. Men det elektroniska är också sårbart, lika väl som papperen kan brinna upp.
      Önskar dig en fin start på veckan! Kram!

Kommentera

