Veckans ord – FRUKT

Tänk att vi redan är inne på vecka 13, den sista i mars månad. Då är det ordet FRUKT som gäller i den här fotoutmaningen. Bakom länken hittar du till dem som är med i veckans utmaning, och till höger finns en lista på alla som varit med åtminstone någon gång under året.

Jag vet inte vad det är som gör att det ibland känns konstigt att ta fram kameran i en livsmedelsaffär.
Som om man väntade att köpmannen skulle komma rusande röd i ansiktet och gasta VAD HÅLLER DU PÅ MED? DET ÄR MINSANN INGEN FEL PÅ VÅR FRUKT!
Köpmannen i den här affären har jag aldrig hört gasta. Han är trevligheten, snällheten och humoristen personifierad.

Och vi bor ju inte i Ryssland, fastän jag ibland påminner om närheten till Sibirien – så jag ska försöka bli modigare på att fotografera. Utan den där ursäkten i bakfickan ”jag behöver visa hurudana äpplen ni har, en gammal släkting som inte kan handla själv undrade”…

 

36 reaktioner på ”Veckans ord – FRUKT

  1. Jättefint foto! Jag är ganska hämningslös med att fotografera i affärer och andra ställen. Ofta är det saker som jag inte riktigt har bestämt mig för att köpa eller inte

  2. Nu fotar jag ju hej vilt i livsmedelsaffärer (varken man får eller inte;-) ) Det roliga är faktiskt att jag sett många killar som fotar av olika produkter. Sedan skickar de bilden till ”frugan” och frågar om det är rätt vara som hon skrivit upp på lappen som killarna håller krampaktigt i handen. Skrattar gott varje gång jag ser proceduren. Det räcker liksom inte med bara äpplen, mjölk eller pålägg…

  3. Har aldrig ens tänkt tanken på att fota i en affär, har aldrig haft behov helt enkelt. Men i det här fallet hade jag sagt som det var – det är till en fotoutmaning 😉

  4. Har aldrig ens tänkt på att det kan finnas ett fotoförbud i affärer. Det får jag kolla när jag handla. Tror jag hade också sagt att fotot ska vara till en fotoutmaning. Ni har så fina frukter 😉 Ha..ha..
    Läcker bild! Kram!

  5. Jag måste se efter om det är fotoförbud i ”min” mataffär. Har inte tänkt på det tidigare.
    Nu fick jag längtan efter färsk ananas när jag såg din bild.

    1. Kul att jag lockade fram ananaslängtan! 🙂
      Jag tror inte det råder fotoförbud i min affär, men klart att man lite ska tänka hur man fotograferar.
      För journalister gäller att man får ta bilder på allmän plats, man behöver inte tänka på vem som kommer med om man fotograferar på ett torg t.ex.
      Men i affären bestämmer förstås köpmannen.

  6. Jo man måste ju utmana sig själv och du fick en fruktig finfin bild. Förhoppningsvis blir få andra utmanade av att vi plåtar i affären men jag känner igen den där känslan av att göra något förbjudet.

    1. Ja, det finns ju många orsaker till att ta bilder i en affär – om man ska handla till någon annan och inte vet om man har rätt produkt kan man skicka ett foto via mobilen 🙂

  7. Jag vågar aldrig ta upp min kamera i en affär eller ett varuhus utan att fråga någon om det är tillåtet att fotografera. Jag tror inte att det är det i vanliga fall. De gånger jag har frågat har det gått bra och alla har varit väldigt trevliga. I Frankrike har jag varit med om att det står skyltar med en överstruken kamera på och då vet man ju.
    Ingrid

    1. Ja, det handlar väl om att man inte får fånga andra kunder på bild?
      Men om jag vill ta en bild av en produkt och fråga en vän om det var just den hon bad mig köpa, så är det ju något helt annat 🙂
      Men klart bra att alltid ha respekt i åtanke då man fotograferar.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

