En solig och krispigt kall morgon

… med väckning före halv åtta. Klockan nio skulle jag infinna mig hos optikern. Ett par av mina bättre läsglasögon har gått sönder och jag behöver nya. Har tack och lov ett annat par, plus ett antal billiga varianter som jag klarar mig med då text behöver förstoras upp.

Efter optikerbesöket köpte jag några praliner från affären intill. Ledde sedan cykeln till torget och köpte en kruka med pärlhyacinter.

Den här gången valde jag vita pärlhyacinter. Två år årad har jag haft blå.

Himlen var klarblå, luften kall och krispig. Då det inte blåste var det helt enkelt härligt fastän vi har ett par grader på minussidan.
Livet kändes bra just där och då. Jag kände att jag var i nuet.

Cyklade hem. Åt en av pralinerna.
Placerade krukan på balkongen. Satt där en stund och kände solen värma. Jag har morgonsol där, så ju tidigare jag är uppe, desto större chans att få njuta. Tror att jag någon gång ska äta frukost där 🙂
Har en to-do-lista framför mig med både jobb och privata saker. Nu börjar jag bocka av dem. Senare på eftermiddagen har vi redaktionsmöte.

Soliga vårhälsningar till er alla som tittar in  här ❤

21 reaktioner på ”En solig och krispigt kall morgon

  1. Hos oss snöade det hela dagen igår. Men flingorna försvann lika fort som de kom ner, som väl var. Pärlhyacinter – blå – är de enda blommor som växer vid vårt hus. De kommer snällt igen varje år och blommar rikligt. Om jag vill ha några övriga blommor blir det köpeblommor i krukor. Hoppas att du hinner med allt du skrivit upp som du ska göra. För min del blir det högst två saker om dagen…
    Ingrid

    1. Hos en gammal faster kom de blå upp på gården varje vår, jag minns doften – så härlig!
      Kan nog komma snö ännu hos oss också, men som sagt, den brukar smälta fort.
      Jag har skrivit upp fem saker men hinner jag inte med alla så gör det inget, det är ju en dag i morgon också, som jag hoppas jag får vara med om 🙂

  2. Hyacinter!!! Luktar sååå gott! Visst är det skönt att sitta ute och fika på balkongen. 🙂

    1. Jag får kanske vänta ännu någon dag, eller också tar jag jackan på och njuter i solen ändå. Ja, hyacinterna doftar ljuvligt, lite olika de som man har till jul och de här små på våren.

  3. Du har varit snäll mot dig själv med andra ord. Bra där!
    Drack också frukost på balkongen med frös rejält, så jag gick snabbt in igen;-) 6 grader och växlande molnighet här.

  4. Låter som om du hade en trevlig morgon..
    I går lämnade jag in min cykel på service jag har aldrig servat den förut men bestämde mig sen jag läst hur du gör tack för det 🙂 Då vet jag att jag har en bra cykel sen.. Ska ta en bild på den sen och ha med i ett inlägg… Ha en fin torsdag kram!!

    1. Fint om jag kunde inspirera dig till det! Vet inte om service varje år är nödvändig men jag brukar föra min.
      Då vet jag att däck, kullager, ekrar m.m. är i skick.
      Äger nästan inga verktyg själv och vet inte hur allt sådant där ska kollas heller 🙂
      Torsdagskram till dig!

  5. Pärlhyacinter är så fint. Jag har blåa i rabatten på baksidan. Det är härligt när man kan få sitta ute och njuta av värmen från solen.
    Kram, Ingrid

    1. Ja, det hoppas vi kunna göra snart – sitta ute och njuta av solen.
      Få se om det blir en del bakslag med snö här hos oss igen – meteorologerna har varnat, men bäst är det väl att kolla genom fönstret varje dag 🙂
      Kram!

  6. Du verkar ha hyfsat väder, hos mig har det börjat snöa. Minusgrader har det varit hela dagen -13 alldeles innan solen kom upp i morse, När sedan solen kom upp, mulnade det, snöandet började 16:00, och ska hålla på till 23:00. Skottningsvarning för imorgon alltså.
    Svante

    1. Aj aj – Kung Bore kämpar emot! Minus tretton är mycket, men det är väl den årstiden ännu med en del kalla nätter.
      Vi har lite snövarning här också de närmaste dagarna.

      1. Lyssnade nyss på väderleksrapporten på tv. Hos oss kalla nätter med minusgrader och snövarningar, upp till 5 cm – men till söndag +13 plus?! 😀 Då smälter snön bort.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

