Lovisabyggnader, svenska gymnasiet

Lovisa Gymnasium, sedd från öst, där idrottshallen ligger. Här ser man bra konstrasten mellan den gamla skolan och flygeln, ”nybyggnaden”.

Jag har visat bilder från den här byggnaden förr. För knappt tre månader sedan här. Men nu blir det lite andra vinklar. Och eftersom en del gamla Lovisabor, som inte bor kvar på orten, skrivit till mig och sagt att de gillar min blogg bland annat för att jag visar bilder från Lovisa – så fortsätter jag att göra det.

Från den här skolan blev jag själv student 1982. Jag hörde till den sista, eller en av de sista kullarna, som fick mössan i just den här byggnaden. Efter det firades examensfesterna i idrottshallen på tomten intill.

I morgon visar jag en bild av gamla elevhemmet 🙂

Samma byggnad sedd från gården som vetter mot busstationen och norr.

24 reaktioner på ”Lovisabyggnader, svenska gymnasiet

  1. Jag kan tänka mig att dina bilder är uppskattade av folk som har rötter i staden. Här i Karlstad har man gått igenom gamla foton som har bevarats. Ofta i glasplåtar där det blir skarpa svartvita bilder. Det materialet har man också använt när man gör bildspel med nytagna foton från samma vinkel så att åskådaren får en jämförelse mellan då och nu.

    1. Att jämföra gamla bilder med bilder som tagits på samma plats många år senare, är kul. Lokalradion hos oss gjorde en bra sådan grej för något år sedan.
      På Facebook brukar jag få många kommentarer kring bilderna med Lovisabyggnader. Många tycker det är krångligt att kommentera på bloggar.
      Jag är glad över all slags respons 🙂

  2. Vi tyckte det var förfärligt när den nya färgsättningen på byggnaden blev klar – året minns jag inte. Den ansvariga i Lovisa, som skröt med färgsättningen när den bara fanns på papper, medgav att det blev ”lite fel”. Men nu har du fått med ett litet, litet hörn av mitt forna arbetsrum! (andra bilden, längst uppe till höger…) Ja, mitt fornforna fanns i flygeln, men jag minns inte med säkerhet rätt fönster…

    1. Visst är vi många som har minnen från det här huset. Övervägande goda, säger jag. Det är väl så att de sämre minnena bleknar med tiden, om de inte varit riktigt förfärliga förstås.
      Vad var det som blev fel med färgsättningen? Tänk, det där ”bråket” minns jag inte alls.

      1. Nä, ”bråket” var helt internt. Färgsättaren ville att det skulle märkas att det handlar om två byggnadsskeden, 1909 och 1947 (tror jag att det var), men skillnaden blev större än vad som fanns i hans och de bestämmandes huvuden.

    1. Ja, den gillar jag också mycket. Det var säkert svårt att bygga något i samma stil då man byggde flygeln, antagligen fanns det inte pengar, eller inga ritningar / personer som skulle ha fått det att smälta bättre in med det gamla. Jag vet inte.

      1. ”Skarpen”, som var med då i slutet av 1940-talet, sa att det var bråttom, svårt att få tag i byggmaterial – och den tidens byggplanerare/arkitekter tänkte mera på ”att få in folk” än på att det skulle passa ihop med det gamla…

  3. Alltså den tillbyggnaden gillar jag inte. Den krockar ju totalt med den fina gamla delen. Man kunde åtminstone ha målat nybygget i samma färger som den gamla skolan.

      1. Kanske man lite börjar hitta tillbaka till den gamla stilen. I alla fall till något mer hållbart som inte genast blir fuktskadat.
        Det ska byggas skolor i trä i Lovisa nu.

      2. Hoppas kan vi. Men i Stockholm bygger man en ny miljonprojekt med bostäder. De är rätt så lika och i långa loppet är rätt så trista.

      3. Nybyggena jag sett i Täby, alltså bostadshus, är rätt färgglada men ändå som lådor på något vis – och med en omgivning av köpcentrum och andra lådliknande hus, så…
        Nå, Grindtorps parentes-liknande välvda, halvcirkelformade hus är ju ett undantag på sitt sätt – men ganska grå 😀

      4. Husen blir inte vackra eller intressanta bara för att man penslar lite färg på. Jag kan tycka att de ser förfärliga ut då är det väldigt gräla färger som ger mig bara obehag känsla.
        Om man nu tittar huset som var apotek. Den är en låda. Men med småmedel förvandlades den till en skön och tilltalande låda. Och om man hade byggt ett hus bredvid den så skulle den ha en annan form en annan färg en annan stil och det ändå hade varit vackert. Förr hade man känsla för bygge. Det har man inte idag. Färdiga moduler som sätts ihop och så lite färg på det. Säkert skulle jag också bo i en sånt hus om jag var tvungen men skulle aldrig trivas.

Kommentera

