Jag kan andas!

Bilderna jag sätter ut i dag känns som symboler.
Jag blev av med en massa saker i dag, två kompisar hämtade lådvis av grejer som kommer att säljas eller ges gratis bort på en loppis. Lovade i gengäld skriva något om loppisen inför de dagar som folk kan gå dit och ta saker gratis. Återanvändning när den är som bäst. Hade varit så synd att bara slänga kläder, väskor, böcker och olika prylar.

Solen bröt fram precis då sakerna hade burits ut.

Många tycker säkert att det är kalt och opersonligt då jag inte har gardiner. Men för mig känns det som en frihet. Jag kan andas.

Än är jag inte av med alla saker, men jag har kommit en bra bit på väg. Lovade mig själv att ha det mesta gjort till sommaren och tänker att jag fortfarande har ett par månader på mig att göra mig av med ALLT det jag inte behöver.

Utsikt över balkongen mot gården.

Jag öppnade dörren till den inglasade balkongen och kände hur skönt det var med den friska luft som kom in fastän fönstren inte är öppna.

Kan inte med ord beskriva hur skönt det är att bli av med prylar. Har all respekt för människor som tänker annorlunda, som vill omge sig med saker, som vill ha det hemtrevligt och ombonat med kuddar, gardiner och vad det än må vara.

Men nu börjar jag känna mig fri. Och ännu bättre tror jag det känns om ytterligare några månader ❤

32 reaktioner på ”Jag kan andas!

  1. Så skönt för dig, att kunna andas är viktigt. Som tur är vi alla olika men jag håller med att det behövs att bli av med många saker som bara ligger och ‘skräpar’.
    Jag tänker att det jag inte behöver just nu behöver jag kanske ena annan dag, hi hi . . .
    Kläder man inte använder kan man lämna till loppis och Sekund Hand och låta andra ta del av.
    Jag har åldern inne för att ut ordentligt, men jag väntar alltid på rätt tillfälle . . . .
    Må väl/ Eva

    1. Ja, men så här är det ju 😀
      Vi är alla olika och så ska det vara.
      Jag har ibland rensat så att jag här en dag insåg att jag varken hade burköppnare eller kapsylöppnare 😀 … men de är inte dyra att köpa, och nu i rätt färg också.
      Kram!

  2. Hej min vän..
    Ja visst är det bra att bli av med prylar.. Vi håller just nu på att sälja 2 gamla cyklar som bara står och skräpar.. Det ringer i ett kör.. Min egen och jannes cyklar som vi använder är nu hämtade från service känns bra.. Sen bar vi iväg med tre kartonger med prylar till second hand. så skönt..
    Med eller utan gardiner en smaksak man ska trivas hemma och ha det som man vill oavsett vad andra tycker.. ha en fin torsdag kram Nicki

    1. Ja, huvudsaken är ju att man SJÄLV trivs hemma.
      Jag tror att de flesta tycker att det är skönt att rensa.
      Att få det gjort är sedan en annan sak.
      Det var skilsmässan som fick mig att inse att prylar inte har något värde, både ex-maken och jag rensade SÅ gärna innan vi flyttade isär. Så det var en av de där goda sakerna med separationen, tror jag vi båda tycker i dag.
      Kramar!

  3. Glömde jag har sparat länken till ditt tv program på mina favoriter ska titta färdigt så fort jag hinner..
    Du får snart skriva autografer åt oss fniss..

    1. Vi är alla olika och bra så!
      Jag känner många som inte vill eller kan avstå från saker, och jag vill INTE ge någon dåligt samvete.
      Jag skriver bara om hur JAG känner då jag rensat.
      Kram!

      1. Jag vet att jag kan, men kan bli lätt som nån fågel skulle lära duvan att bygga en hel bo, och hon sa hela tiden det kan jag, det kan jag. Då sa den andra fågeln PM du nu kan det så gör det själv. Och det är därför har duvan en halv bo. ( kan vara andra fåglar inblandade, men minnet är heller inget att hänga på granen längre 😂)

  4. Imorgon drar mitt loppisgäng igång vårloppisen. Jag älskar återbruk och att vi gör en insats för miljön och att allt överskott går till dem som inget har. Så får en ju rensat hemma också!

    1. Loppis är ju bara så härligt! Jag köper saker där själv ibland.
      Sedan händer det att just samma saker går vidare från mig och får nytt liv hos andra.
      Heja miljötänket!

  5. Det är skönt när man får göra sig av med gamla saker som stjäl en massa energi och ger en dåligt samvete. Kommer de sedan till nytta för andra är det ju alldeles utmärkt.
    Kram, Ingrid

    1. Du har SÅ rätt Ingrid! Jag får lättare att andas för varje gång saker från skrubben, som jag knappt visste att jag hade och som jag inte använder mer… får ett liv någon annanstans.
      Kram!

  6. Perfekt när saker och ting återanvänds istället för att kastas! Önskar jag kunde vara lite mer som du och göra mig av med saker som jag inte behöver … ska öva mer på det! 🙂
    Kram

    1. Marie Kondo har bra tankar kring det här med att alla saker ska ha sin plats, att vi ska känna att vi behöver dem och tycker om dem.
      Nu har jag många hyllor och lådor tomma – men än är allt inte riktigt klart 🙂
      Fredagskram!

  7. Vad gäller gardiner så håller jag helt med sig. Som du vet har vi heller inga sådana dammsammlare. Älskar att slänga jag med, men min ekorre som man håller inte med;-)

    1. Hahaa – mitt ex var också lite av en ekorre 🙂
      Jag sparar ju nog en del papper, men bara de jag absolut måste t.ex. för företaget.
      Sedan har jag textarkivet och mina dagböcker.
      Men nästan allt annat kan jag avstå från.

  8. Inga gardiner här heller, lätt och luftigt utan dammsamlare i fönstren. 😉 Men här borde också rensas bort en hel del.. mest bara skräp som någon knappast vill ha.
    Kram

  9. Jag mår också bättre ju färre saker jag har! Har du månne redan tittat på The minimalistisk på netflix? Finns som bok också.

  10. Ut med det gamla in med det nya!!!! Ett gott tecken! ( och vad gäller gardiner! det var inte länge sedan jag satte upp gardiner i mitt vardagsrum- och i de andra rummen inga gardiner- älskar ljuset och friheten! )

    1. Visst kan man på något sätt andas lättare – utan gardiner, utan saker 🙂
      Snart ska en hylla från gamla förhållandet bort, den passar inte in fastän den är bra på alla sätt annars.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

