Nutidskonst

Hade ett årsmöte i Helsingfors i dag. Innan mötet gick vi på museet för nutidskonst, Kiasma. Eftersom Finland 100 år utställningen på Nationalmuseet börjar först i slutet av året föreslog jag att vi skulle se Hello World. Och nog blev det en annorlunda upplevelse alltid.
Men jag tycker man kan vara lite modern ibland, inte bara kolla in mästerverk av målare från 1700-talet 🙂

Museet för nutidskonst, Kiasma, öppnade 1998. Så det var liksom på tiden att jag gjorde ett besök där 🙂
Här vill konstnären bland annat berätta hur hon upplever att kvinnor helst alltid ska vara trendiga och globala.
Gamla skärmar, ny konst! Väckte tankar om att någon hade blivit arg på mackapärerna hemma 🙂
Den digitala världen leder till att det finns massor av kablar och ledningar att återanvända.
Att gå in i en virtuell värld var spännande – tror att jag senare kan visa bilder av mig själv med mackapären på ansiktet.
Tja, man blir ju lite ordlös. Vad ska man säga om detta konstverk? Tänkte sätta det på glad måndag, men det hade kanske ändå inte varit så uppskattat 😀

Sparar en del bilder från Helsingfors att användas i andra sammanhang. Hittade förstås några skyltar men också lite annat intressant.

18 reaktioner på ”Nutidskonst

  1. Konst är spännande! Häftiga konstverk – kablarna såg ut som godis innan jag tittade lite närmare 🙂 Grisen och kaninen … haha … kärleken har visst inga gränser…
    Ha en trevlig lördagskväll!
    Kram

    1. Mycket roligt och annorlunda fanns här!
      Grisen och kaninen vet jag inte vad jag ska säga om, frågan som uppstår är ”tycker nån av dem att det är kul / skönt?” … hmmm 🙂

  2. Kiasma är ett otroligt läckert byggnadsverk. Vad gäller självaste konsten så kan jag säga att det enda konstverket jag verkligen gillade var kablarna – läckert och färgstarkt samt perfekt återvinning.

    1. Jag tog ju bilder bara av en bråkdel – och vi hann inte se alla fem våningar, eller vet inte om konsten finns i fem våningar, men vi hann ändå inte se allt.
      Så jag tror du hade gillat en del annat också där 🙂

  3. Det var något helt annat men kul! Hade gärna vetat mera om hur/vad konstnären tänkte. Det gäller främst sista bilden men jag gillar Ankis tolkning (första kommentar). ”Kärleken har visst inga gränser….” 😀

    1. Vi hade en guide på museet och det var bra såtillvida att man fick veta lite mer om tankarna bakom verken.
      Sedan är det ju alltid upp till var och en själv att se, uppleva, känna, tycka vad man vill 🙂

  4. Back in town again.
    Jo jag tyckte att grisen och kaninen var en rolig grej, uttrycket knulla som en kanin har man ju hört någon gång men tills idag var jag lite osäker på betydelsen i uttrycket:-)
    Ha en fin söndag!

Kommentera

