Aprilmarknad

Dagen började strax efter sju för mig med två papperstidningar vid frukostbordet. Läste dem noggrant först senare, för då jag själv ska skriva om något liknande (läs: kommunalvalet) vill jag inte låta mig ”blandas bort” av andras skriverier.

Fick texterna om valet i det stora hela klara på två förmiddagstimmar. På grund av valet har vi haft fler redaktionsmöten än vanligt, och innan jag gick till dagens tog jag en sväng via aprilmarknaden på torget.

Vilket jobb att ställa ut alla saker och sedan packa in dem i en ganska liten bil igen.
Gillar den här bilden för alla blommors skull, men också för att gubben verkar ha det skönt i solen.

Jag verkar ha lyckats fånga många människor på bild i dag, med Lovisamått sett. Och dessutom var jag modig och tog den här bilden av kön till bankomaten. Det händer inte ofta i Lovisa det här.
I och för sig hade vi ännu för en tid sedan tre bankomater i varsitt hörn av torget. Nu finns bara en kvar. En finns i ett litet köpcentrum och en utanför centrum vid en supermarket.

Ganska sällsynt syn i Lovisa.
… och så diverse påskgrejer vid ett av försäljningsstånden.

19 reaktioner på ”Aprilmarknad

  1. Marknader är något speciellt, på en del platser ökar besök antalet och på andra minskar det, jag undrar vad det kan bero på. Alla försäljare har ungefär lika saker till försäljning, ett bra väder med solsken gör en marknad roligare tycker jag.
    Jag drar mig alltid mot blom ståndet.
    Må väl/ Eva

    1. Blommor vill man ju ALLTID ha 🙂
      Marknader ja – vi har rätt många i våra trakter, i samband med olika evenemang.
      Torgdagar har vi också, men då är antalet försäljare lite mindre, och ofta samma lokala som säljer fisk, bröd, grönsaker, blommor m.m.
      Fina traditioner!

  2. Vi har ofta marknad här. Varje onsdag och lördag. Sånt man blir glad av 😀 Dina bilder var fina och det där med bankomater, ja de är nästan på väg att försvinna. Inte många som vill ha kontanter.

    Solig kram ❤

    1. Marknader på Lovisa torg invid rådhuset (stadshuset) arrangeras sex gånger per år, om jag minns rätt. Februari, april, midsommar, augusti på Lovisadagen, oktober och jul.
      Men sedan arrangeras en massa andra marknader, under evenemang, året om.

  3. Den här gången lyckades du till och med med att få fler människor på torget i Lovisa än utanför centralstationen i Helsingfors. Det finns hopp med andra ord – eller fler marknader åt Lovisaborna;-)
    Bankomater är snart ett minne blott här med. Nästan ingen betalar kontant längre. Mest äldre som fortfarande använder pengar. Så man kan ju fråga sig varför Riksbanken skapar nya mynt och nya sedlar…

    1. Bra fråga, det där med mynt och sedlar!
      Men nog tycker jag de behövs, allt kan inte vara elektroniskt och kräva kort.
      Hoppas kunna visa fler bilder med många människor från Lovisa under sommaren.
      Det vill säga redan innan Lovisa Historiska Hus som är i slutet av augusti, då har vi ju tiotusental på besök 🙂

  4. Aprilmarknad – ser trevligt ut – många fina saker och blommor och vilken tur det var att det inte regnade – ja, med tanke på de gamla möblerna… modigt av dig att fota så många människor – jag har lite svårt för det.
    Önskar dig en fin dag!

    1. Jag brukar ha svårt för att visa att jag fotograferar, för det väcker ju frågor. På allmän plats får man göra det, och i kön var det lätt då alla stod med ryggarna till 🙂
      Ha en bra dag Anki!

Kommentera

