Jobb och fritid

… varvas med varandra, gränser suddas ut. Det är egentligen ganska skönt att ha det så. Pratar jag om vardagslunk handlar det mest om en dygnsrytm som jag försöker hålla fast i. I säng mellan 22 och 24. På våren och sommaren upp mellan 7 och 9.

I morse jobbade jag supereffektivt från 9 till 10.30. Ett par översättningsjobb med deadline ungefär genast 😀 damp in via e-posten. Det var inga långa texter och jag gillar snabba ryck.

Resten av dagen tillägnas ett möte och en intervju, och den vill jag skriva ut i dag, för i morgon väntar massage och ytterligare en intervju.

Jag har nästan inga säkra inkomster, men jag har klarat mig månad efter månad ändå, på något sätt har jag hankat mig fram och kunnat betala alla fakturor.

På fritiden gillar jag bland annat att spela Wordfeud, har spel på gång med massor av vänner både i Finland och i Sverige. I går fick jag så här höga poäng på första ordet jag lade ut!

1444 poäng på ett ord!

Det där så kallade random-systemet känns inte alltid rättvist. Här råkade det ligga en massa TO (trippelpoäng för ord) och DO (dubbla poäng för ord) samt trippel- och dubbelbokstavspoäng på rad. Dessutom hade jag turen att få ut alla bokstäver vilket gav ytterligare poäng.

12 reaktioner på ”Jobb och fritid

  1. Underbart att mer eller mindre styra sin egna tid. Wordfeud är nog min sambo väldigt besatt av. 😀 😀 😀

  2. Det var inte dåliga poäng. 🙂
    Jag skulle vilja släppa taget om det säkra i livet och kasta mig ut. Men det är just den där inkomsten som gör att jag sitter kvar där jag sitter.
    Skönt att du klarar dig även utan den.

    1. Jag funderade länge, och var skräckslagen en halvtimme efter att jag sagt upp mig.
      Jag har inte legat vaken om nätterna av oro efter det, men någon gång förstås undrat om jag ska klara mig.
      Bra har det gått i nio månader, och går nåt nån gång åt pipan kan jag vända mig till socialen… där har jag aldrig i mitt liv hittills satt min fot, inte för att be om ekonomisk hjälp i alla fall – men skulle inte skämmas om det blev så.
      Till dig säger jag – våga, och vinn! Kram!

  3. Att jobba freelance har bara fördelar då man har en otroligt stor frihet. Tycker det låter riktigt bra. Å du har ju ett stadigt ”jobbflöde” som borde generera tillräckligt med inkomst så att du klarar ekonomi bra.

    1. Jag har ett jobb som känns som basen för allt, de andra är lite ”osäkrare” men har hittills inneburit ”många bäckar små”.
      Så jag är nöjd 🙂 Pengar är inte viktigt, bara jag får fakturorna betalda, – hyra, el, dator, telefon och sånt.

  4. Du är modig du! Måste nog ha ”säkra papper” vad gäller inkomst för att kunna sova om nätterna. Som pensionär har jag tjänat lite extra på att konstruera korsord, men under mina 40 arbetsår hade jag ofta en dröm om ett mera frilansande arbete. Som du vet är det ju inte alltid det blir som man tänkt sig. Mina barnbarn spelade Wordfeud tidigare, men nu tror jag att spelet handlar om synonymer. Ha det gott.

    1. Alla slags spel med ordkonstruktioner är bra, tror jag 🙂
      Om man inte håller sig till traditionella korsord.
      Det krävs säkert mod för att kasta sig ut i frilanslivet, men då jag vägde det mot ett enda annat alternativ jag hade, då var valet inte svårt.

  5. Lyxigt att du kan bestämma över din egen tid. Själv behöver jag nog ett mera inrutat mönster, annars skulle jag knappast få ngt gjort. Dataspel har jag inte lyckats bli intresserad av och barnen tycker att jag har världens tråkigast mobil eftersom ja inte har ngt intressant på den! 😉

    1. Hahaa 🙂 Nå, alla behöver inte spela och ha en massa rackerier på telefonerna 🙂
      Jo, det behövs en viss förmåga till självdisciplin då man är frilans, jag jobbar absolut bäst mellan 8 och 13.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

