En trevlig 2-års fest

… firade vi i dag med Nya Östis, lokaltidningen som görs på ett unikt sätt.
Tidningen har ingen fast redaktion. Medarbetarna jobbar hemifrån och får arvode för utfört jobb, så kallade ackordlöner. Under ett par möten i veckan koordinerar vi det som behöver bevakas. Dessutom har vi kontakt via mejl, telefon och Messenger.
Jag tycker om det här sättet att jobba, det ger frihet åt mig.

Nya Östis bjöd på kaffe och bulle från torgbussen. Solen sken från en klarblå himmel.

Sedan besökte jag svenska högstadiet där jag själv var elev i mitten och mot slutet av 1970-talet. I dag är skolan stängd. Den har drabbats av problem med inomhusluften och ska rivas. Eleverna studerar i baracker på en sandplan intill.
Ett sista besök i skolan tillsammans med pensionerade lärare och annan personal skriver jag om i nästa nummer av Nya Östis.

Efter valborgshelgen inleds asbestsaneringen här. I sommar rivs byggnaden och en ny skola i trä byggs.

21 reaktioner på ”En trevlig 2-års fest

  1. Nog är det märkligt att man med all teknik vi har tillgång till inte kan bygga så att husen håller mer än 40-50 år. Här har man stora problem med en liknande skola, som nu byggts om för hur många miljoner som helst, men ändå inte ger en bra miljö för elever och lärare. Daglig vädring i ett par års tid krävs för att det ska gå att vistas där utan att bli sjuk.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    1. Ja, här har man också problem med NYA skolor…
      Den här är ju gammal, men…
      Förr blev vi inte sjuka på samma sätt, man vädrade via fönstren, nu ska det vara maskinell luftkonditionering.
      Vi har blivit för kliniska annars också, duschar för ofta… Hysteriskt.
      Ha en fin valborgshelg Ingrid!

      1. Vet inte hur det är … tror de har något, måste ta reda på det. Har en misstanke om någon brasa på stränderna … men kommer inte ihåg riktigt vad eller hur? Enda jag vet är att spanjorerna är lediga på måndag. 🙂

      2. Vi är lediga i Finland på måndag också. Som företagare håller jag ändå på att tappa bort det där med helgdagar.
        Jag jobbar då det behövs, och är ledig då jag kan och vill 🙂

  2. Klart att man inte kan bygga idag. Läste idag att det finns massor av nybygge som är undermåliga, vilket är skrämmande. Byggherrarna jagar bara pengar för vinst och bryr sig inte om resten.

  3. Det är precis som du skriver i en av kommentarerna. Förr öppnade vi fönstren. Tänk vad skolan kostade när den byggdes och så rivs den redan nu. Då blev det mycket dyrare i slutändan ändå. Det verkar vara den nya affärsidén 😉
    Trevligt sätt att jobba och trevligt att folk kan prata och möta er ute på torget. Grattis till 2-års dagen!
    Ha en trevlig helg och kram!

    1. Den här skolan som rivs nu byggdes på 1960-talet, men vi har nya skolor i trakten som bevisligen har problem med inomhusluften direkt! 😦
      Nya Östis och jag som reporter tackar för gratulationerna ❤ Kram!

  4. Grattis på 2- årsdagen! Gillar din lokaltidning . och jag gillar ditt jobb! Du är dessutom duktig på det du gör och det måste vara det perfekta sättet att vara journalist på 🙂
    Sorgligt med din gamla skola … som ju egentligen inte alls är så gammal för att vara en byggnad, men från 60- talet och framåt kan man visst inte bygga hus längre.

    1. Nya Östis och jag tackar! Jag tycker om att skriva, och speciellt då jag får göra det på ultra lokal nivå, bland gräsrötterna 🙂
      Jag undrar om inte den maskinella luftkonditioneringen är boven? Att det var bättre då man fick öppna fönstren på rasterna och vädra förr.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

