Vacker vägg, del 77

En sådan fin målning, som beskriver Lovisa med det rosa rådhuset, allmogebåtarna på viken, springbrunnen, busstationen, en röd saltboda osv.

Egentligen är det här en del av en målning på ett stort skåp. Men eftersom skåpet utgjorde nästan en hel vägg vill jag ha med den i serien Vacker vägg.

Skåpet med den vackra målningen finns i Lovisanejdens högstadium. I den byggnad som ska rivas den här sommaren. Det är så tragiskt, men förstås nödvändigt, att skolan ska jämnas med marken. Problem med inomhusluften gör så många sjuka i dag, och nu ska en ny skola byggas.

Men under mitt besök i skolan i dag tog jag några bilder av de vackra målningar som där finns på väggarna. En del presenteras i framtiden under kategorin Glad måndag. För minnet av skolan lever, förhoppningsvis som ett glatt sådant för många.

23 reaktioner på ”Vacker vägg, del 77

    1. Jo, så känns det nu – att det var bra att fotografierna blev tagna. Kanske andra också fotat där.
      Det som jag tyckte var vackrast, det var just skåp- och väggmålningarna.

  1. Kan de inte spara skåpet trots att skolan rivs. Så synd att slänga då det förmodligen kommer ha en fin historia om x-antal år … om staden förändras menar jag.

    1. Jag tycker precis lika. Vet inte om skåpet (målningen finns bara på en del av det) kan sparas.
      Kan ju höra om nån vet vilket dess öde blir.
      Håller med om att målningen är jättefin!

      1. Ops! Då kan det bli trångt! Men längs väggarna i vardagsrummet kanske 😀 😉

  2. Oj,men den fina målningen kan man väl bevara…
    Ja jag gillar verkligen drinken som jag namnat till Ouzo Vitamina,,väl värd att prova,kan ta en stund innan man funnit perfekt dosering,,testa gärna..Haé Kram.

    1. Jag vet faktiskt inte om skåpet med målningarna på luckorna kommer att bevaras. Jag antar att det är svårt att bryta loss just de luckor som är målade (merparten var grå).
      Plus att skåpet måste rengöras, men det borde ju inte vara svårt.
      Ha det gott – kram!

  3. Vilket fint skåp! Hoppas det inte blir kvar bland rivningsresterna! Så bra att du dokumenterat väggmålningarna i din gamla skola … det ser jag fram emot att få ta del av 🙂
    Ha en fin lördag!

    1. Jag misstänker att mycket måste förstöras, skåpet var stort.
      Ska det flyttas så måste det få en bra ny plats och det måste rengöras också antar jag. På grund av bl.a. mögelproblemen 😦

  4. Verkligen en vacker målning. Synd om den försvinner med rivningen. Jag har ju haft de tankarna i större skala nu när jag besökte Kiruna. Hela staden står under en förvandling, det mesta ska rivas, en del ska flyttas men inget förblir sig likt. Jag fotade som en galning för att bevara minnen.

    1. Ja, alltså Kiruna är verkligen ett kapitel för sig!
      Livet är förstås en förvandling i sig, men då vissa saker förändras och försvinner är det lite sorgligt.
      Bra att du tog många foton!

      1. Det var vackert utryckt att livet är en förvandling i sig. Det stämmer ju, men att en stad flyttas, rivs, förändras helt…

      2. Ja, det har de. Och nu är de i gång, flyttar vissa kulturhus, river andra och bygger upp nytt. Stadshuset som är så vackert ska rivas och ett nytt är nästan klart i det som blir nytt centrum en bra bit utanför stan. Men nog oroar det folk som inte vet vart de ska ta vägen och när.

      3. Ja. Men LKAB har pengar. Och eftersom man är beroende av gruvan så accepterar man läget. Men märkligt är det.

    1. Det hoppas jag också, men jag undrar… eftersom skåpet ännu stod kvar, skolan stängs för utomstående nu, asbestsanering inleds och sedan rivs rasket.
      Kram och glad valborg!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

