Våren som kom av sig

… ja, eller det känns som att vi inte haft någon värme alls att tala om under april månad. Det har funnits tidiga vårar då man kunnat sitta på en balkong, i lä för vinden, och ha en bit över 20 grader varmt… men, ska man säga ”those were the days”?
Är den globala uppvärmningen ett skämt? Har vi en ny istid på lut?

Så här ser det ut hos mig i dag då jag tittar ut från min, tack och lov inglasade balkong. Det vita bordet som någon ställt ut i en förhoppning om att kanske snart kunna njuta där av vårens värme, ser ensamt och bortkommet ut 😦

Blåsigt och tydligen kring noll grader eftersom nederbörden är snö.

Kanske våren och sommaren inte alls kommer. Kanske de har inhiberats, blivit uppsagda, bortsanerade eller gått under jorden?

Tänk om allt bara vissnar bort snart, såsom den här rosen. I stället för att vakna till liv, bilda knoppar, grönska…
HJÄLP!

27 reaktioner på ”Våren som kom av sig

  1. Brrrr …. ja nog är vädret konstigt allt! Eller så är det inom ramen för den naturliga variationen i april – kallt är det i alla fall.
    Jag läste en gång en bok som handlade om just det att det inte slutade snöa! Nu måste jag nog leta bland mina gamla böcker om jag har den kvar…
    Ha en trevlig lördagskväll!

    1. Om vi inte redan är insnöade så där bildligt sett kan vi ju bli det 🙂
      Hoppas du hittar boken, så kan du läsa och få tiden att gå om vi snöar in helt 😀
      Ha en trevlig kväll du med!

  2. De sista åren är det bara global uppvärmning någon annanstans, inte där det skriks mest om att den är på gång. Kan det möjligen vara så att det är en del, som satsat pengar i sol, vind, och vattenkraft, som nu är oroliga.
    Svante

  3. Det är retsamt att rosor tar sig aldrig i en vas. I alla fall Sälen.
    Det är kallt här också. Råkade gå hemifrån lite oförberedd. Jag räknade inte med det kalla blåsten. Och den var kall. Utan mössa och handskar. Nåväl, överlevde och snart blir det sommar. Jag har ju mycket att göra ändå inomhus. 😬

    1. Så resonerar jag också. Jag måste inte gå ut, jag kan pyssla med allt jag har att göra inomhus.
      Det har snöat flera timmar… men marken verkar vara så pass varm och blöt att snön kanske ändå inte stannar allt för länge…

      1. Nej, det är nog inte konstigt. Någon valborg för länge länge sedan gick jag i klänning, tror det var 1980 🙂
        Men 1998 då jag bodde i Sverige var valborg svinkall.

  4. Idag har jag varit rätt så nöjd med vädret. Det skiftar. Det blir allt sommar. Någon gång. Men, vi är ivriga, vi är solfattiga. Kan förstå de som flyttar till varmare land.
    Lördagskram ❤

  5. Ibland kan man verkligen undra. Det verkar nästan så att vi ska straffas då vi haft en fantastisk sommar och höst ifjol…

    1. Någon skrev på Facebook att allting förskjutits framåt med en månad. Våren kommer senare i maj, sommaren först efter midsommar och så har vi en längre och varm höst.
      Kanske det ligger något i det påståendet?

  6. Förra året vid denna tiden tog jag mycket foto på allt som då blommade. Det är knappt något av det idag. Och jag skrapar rutan på bilen på morgonen. Men igår satt jag på på en soluppvärmd bänk och njöt en stund. Det finns hopp om våren tänker jag. 🙂
    Och det som är bra är att det finns blommor ute när skolorna slutar – det har ju varit år då det varit överblommat men så blir det nog inte i år.

    1. Ja, tänk så olika det kan vara från år till år!
      Jag solade också på balkongen, som hade eftermiddagssol, i fjol före valborg.
      Nu har vi snö på marken.
      Men inte ska vi ge upp, våren blir kanske mycket kort, men sommaren kommer snart.
      Kramar!

    1. Jag tror du har rätt!
      Den globala uppvärmningen betyder väl egentligen inte att alla får det ”hett om öronen” utan just det att väderleken blir mer eller mindre extrem?

Kommentera

