Våga uppleva något nytt

… har alltid varit mina ledord. Det finns alltid saker vi inte varit med om, platser vi inte sett osv.
I dag genomgick jag för första gången en akupunkturbehandling. Jag medger att jag var skraj innan. Ett litet stick gör bara lite ont, för en kort stund. Men skulle det göra ont hela halvtimmen som nålarna satt i mig?

Tre av fem nålar satt i mitt axelparti. Tatueringen togs för snart trettio år sedan 🙂

Då nålen gick in kändes det, men det gjorde inte ont. Den tid de satt fast i mig kändes knappt något heller och då de togs bort kändes inget. Nu hoppas jag att en eller ett par behandlingar till gör att min axel får tillbaka sin normala rörlighet.

Tidigare på dagen var jag på en utställning. Finska och svenska medborgarinstituten fyller 70 år, och jag skrev om det för Nya Östis. Här finns en kort webbversion, resten finns i papperstidningen.

Små keramiktavlor på rad.

29 reaktioner på ”Våga uppleva något nytt

  1. Hoppas att det hjälper dig! Jag genomgick en ganska lång aukupunkturbehandling för några år sedan, men den hade tyvärr ingen större effekt.

  2. (vår son är fysioterapeut/sjukgymnast och kan även akupunktur – han tyckte jag kunde testa. Egentligen har jag inte ont i kroppen, men vi testade rygg/nacke. Min reaktion på kvällen: min syresättning ökade och jag började känna mej väldigt pigg! 🙂 Sonen hjälpte även sin fru under förlossning)

    1. Jo, det finns ju tusentals punkter i kroppen – om jag förstått allt rätt, som kan påverkas/stimuleras med nålarna.
      Jag tror på effekten – men om man inte tror eller känner sig rädd ska man mig veterligen inte utsätta sig för behandlingen.

    1. Det också! Jag behöver göra olika övningar, stretcha osv. då jag har ett stillasittande jobb, ofta timmar vid datorn – det blir statiskt.
      Akupunktur och massage hjälper också.

  3. Jag har provat akupunktur vid flera gånger med gott resultat. Hon jag går hos använder en vanlig strumpsticka och trycker med först i det aktuella området. Där det gör mest ont sätter hon nålen. Det gör ont en halv sekund typ och sedan känns det inte längre. Effekten däremot den känns 😊 Bättre rörlighet och mindre värk eller ingen alls beroende på.

  4. Fick väldigt många behandlingar för några år sedan. Det hjälpte mig ganska bra i några dagar men sedan var effekten borta. Håller tummarna att det hjälper dig!

  5. Hoppas du får hjälp av det. Det beror på skickligheten hos akupunktören. Många utövare finns men tyvärr också många som inte kan så mycket. Har fått i omgångar mot migrän och vissa var så duktiga att jag blev besvärsfri i 9 månader. I Sverige har även vanliga sjukgymnaster brukat ge det men de har bara läst en kort kurs.

    1. Just det, finns nog säkert stora skillnader här. Personen jag går hos är väldigt empatisk och trevlig, jag tror hon kan sin sak också.
      Att få en pratstund och en kram är inte heller illa.

  6. Har provat akupunktur tre gångar för min onda rygg. Tyckte inte heller att det gjorde ont, åt andra sidan hjälpte akupunkturen inte heller.
    Keramiktavlorna är otroligt läckra – love them:-)

    PS. Vet inte vad som är fel på din axel, men en kortisonspruta gjorde susen på min axel för ett par år sedan. Har inte haft problem sedan dess. DS.

    1. Kortisonspruta lär vara följande steg, men då har man redan så ont att massage och akupunktur m.m. inte hjälper.
      Om jag förstått allt rätt alltså.
      Hjälper inte kortison blir det operation, hoppas det inte går så långt med mig…

  7. Hej, nu ska jag berätta, jag var första gången på akupunktur i Stockholm för sisådär trettio år sen. Hos en kines, i hans hem, i hans badrum….En gammal gubbe som inte just kunde svenska. Jag pekade var jag hade ont, han stack med nålar. Jag betalade, han bugade, jag kände mig som en nåldyna, men inte så mycket mer…men jag tror fortfarande att det hjälper, så häng i!”

  8. Hmmm, aldrig provat på akupunktur… Vet inte om jag skulle vara så väldigt förtjust i den tekniken. Det finns ju värkmedicin- säger läkarhustrun! 😉

    1. Hahaa – ja det finns det 🙂
      Jag försöker undvika värkmediciner och komma åt problemet andra vägar, men visst har jag tagit Burana, Panadol och sånt genom åren 🙂

  9. Har fått akupunktur i omgångar … med och utan el. Tyckte inte heller det gjorde ont … tyvärr gjorde det inte så mycket nytta heller. Hoppas det gör nytta för dig – alla är vi olika…
    Fina keramikplattor!.

  10. Jag gillar inte akupunktur alls. Har testat 4-5 gånger för olika saker utan resultat eller förbättring.
    På mig gör det dessutom otroligt ont också. Inte att man sätter nålen för det känner jag inte av överhuvudtaget. Däremot när de ska aktivera nålen och vrida runt känns som om tvinar upp mina nervtrådar. Det gör så ont att det dränerar mig på all energi.
    Jag går hellre till en naprapat.

Kommentera

