Sommarens första

… glass i strut från kiosken vid torget.
Jag avnjöt den i Ankarparken. Det blåste lite men +14 grader är precis lagom varmt. Det var rofyllt att sitta där och äta glassen, se på folk och bilar som for förbi, höra fåglarnas kvitter.

Glass med smak av citron och lakrits.

Jobbade 2,5 timme på förmiddagen. Sedan tog jag min sedvanliga cykeltur. Åt glassen, fick mina nya glasögon. Jag är SÅ nöjd med dem och jag tycker att jag plötsligt fått så skarp syn 😀 Jag ser bra ut genom den, och hoppas jag ser bra ut i dem också!

Ville ha en glad och lite fräck färg på brillorna.

Sen eftermiddag har jag ännu ett jobb, en intervju till lokaltidningen. Men sedan bänkar jag mig vid TV:n, för hockey-VM börjar i dag. Finland är inte förhandsfavorit, men det är bra att kunna slå ur underläge. I grundseriens första match möter vi Vitryssland.

19 reaktioner på ”Sommarens första

  1. Fina glasögon och glass jag har hunnit med två mjukglassar var så gott.. Lycka till i hockey-VM.. själv är jag inte så värst intresserad men min käre sambo kommer nog att sitta som klistrad.. Ha en fin helg…

    1. Ja, det var en bra dag. Ganska långt kan man själv avgöra hur dagen blir, om man får vara frisk och att det inte händer något annat hemskt som man inte kan påverka.
      Lördagskram!

  2. Det blir nog glass på torget i Jakobstad i sommar. Finns inga glasskiosker här hos oss. Åtminstone inte som en typisk kiosk som finns hemma. Såldes Sun Ice glassen i södra Finland på 80-talet? Den tillverkades i Jakobstad av familjen/ägarna Sundell. Finns inte längre…

    1. Minns också Sun Ice, tror jag köpte den i Jakobstad någon gång i början av 90-talet? Men jag kanske minns fel.
      I Lovisa talar folk fortfarande om LOA:s glass, ett andelsmejeris, som inte heller längre finns.

  3. Jag vill se hur du klär i de tuffa glasögonen.Jo,det börjar bli dags för årets första mjukglass.Med mandelströssel.Fast svensken är så eländig och allergisk så man måste åka till Köpenhamn för att få mandel.Men man får kämpa lite för det goda i livet.

    1. Oj, får man inte mandel i Sverige?
      Jag köper sällan mjukglass i strut men nog hos t.ex. Mc Donalds eller Hesburger, med chokladsås, nam!
      Ja, få se om jag kan få till en bild av mig med glasögonen på 🙂

  4. Härligt med glass i solen! Jag brukar äta en mjukglass varje sommar och njuter verkligen av den. Snygga brillor också!

Kommentera

