En smart telefon?

Finns det något som stressar mer än då teknik inte funkar?

Min ett år gamla Samsung Galaxy lever sitt eget liv. Den stänger plötsligt av sig fastän batteriet inte är slut. Sedan går den i gång av sig självt, för att några sekunder senare slockna igen.
Den ändrar ringsignal automatiskt, och slopar även andra inställningar jag gjort.

Jag kan inte ha det så här. Jag behöver en telefon som funkar normalt, inte minst med tanke på mitt jobb.

Nu har jag försökt exportera alla kontakter. De landade på Google Drive, där finns en backup, men jag ser den inte som en lista med namn och nummer såsom jag trodde det skulle vara.

Usch, jag är väldigt stressad av det här… Jag skulle inte vilja vara beroende av all teknik, men jobbet jag har bygger nästan till 100 procent på kontakter via en smarttelefon.

Och varför heter den så?
Just nu är den inte alls smart 😦

 

 

31 reaktioner på ”En smart telefon?

  1. Tekniken är bra när den funkar … annars är den mest ett irritationsmoment – i alla fall för mig som är totalt oteknisk!
    Klart du måste ha en telefon som funkar … dags för en nyinvestering!

      1. Vi gjorde en fabriksåterställning, eller vad det kallas – nollade telefonen och hoppas den mår bra nu.
        Men om problemen fortsätter vill jag ha en ny. Garanti kvar ett år och en månad.

  2. Du behöver spara alla kontakter som googlekontakter. Loggar man sen in via en dator brukar man få upp en lista. Om jag vore du skulle jag gå till en butik som kan kika på din telefon. Det där med batteriet är ett känt fel hos vissa Samsungmodeller ( tyckte det såg ut som en sån).

    1. Tusen tack för all hjälp hittills – vad bra med bloggvänner!
      Den här Samsungen har ett inbyggt batteri, inget som kan lyftas ut.
      Ska gå med den till lokala affären i morgon, varifrån jag köpte den.

    1. Men om jag kan spara en fil där på den där ytan, så måste jag ju kunna använda den också – annars är det ingen vits. Men är det så att jag liksom via den kan återanvända den i en ny telefon, via Gmail?

      1. Ja för om du har den synken (google synken) igång (du kan även synka bilder där) så behöver du just inte tänka på nåt alls för om du behöver byta telefon eller fabriksåterställa din nuvarande (i samband m service) så tankas allt ner snyggt o prydligt när du startar upp telefonen – då kmr du få ange ditt googlekonto o vips så har du tillgång till allt där. En fil på google drive däremot vet jag inte om du kan plocka över lika snyggt men om du går till butiken så kan de hjälpa dig med det också.

      2. Nu lärde jag mig att jag ska synka allt med Google, jag trodde det var gjort, men det var det nog inte…
        Bilderna fick jag tillbaka, en del av kontakterna, men inte alla – de finns på Drive, men går inte att importera därifrån, så jag undrar vilken nyttan med den backupen var.

      3. Tack för din hjälp!
        Nu tar jag en dag i sänder med telefonen – om den börjar bråka blir den utbytt, det tyckte dom också på affären / tekniska supporten.

  3. Medge tjejen – din mobil är smartare än du;-) Du har hittat din överman som man brukar säga här.
    Ett hett tips är något så enkelt som att stänga av telefonen, vänta i några minuter och sedan sätta på den igen. Det brukar funka med min iPhone när den får mens…

    1. Hahaa – ja, men då det inte går att stänga av den, för den lever sitt eget liv. Försöker jag stänga av så startar den bara upp sig själv igen.
      Surr-surr burr-burr säger den.

      1. Ja, och du kan köpa trådlöst tangentbord till om du vill, ett sådant har jag och det underlättar ytterligare. Då måste man inte skriva på glasytan 🙂
        Jag spelar WF på surfplattan!

  4. Hoppas du får ordning på din Samsung igen. Själv har jag endast haft iPhone och jag måste skryta och säga att den sällan har problem. Fast då min förra iPhone fick problem, så fick den rejäla problem- den dog!

    1. Ja-a, telefoner KAN dö… Jag tror att jag lärde mig att stänga av telefonen till natten, i stället för att ha den på dygnet runt med bara ”Stör ej” till natten.
      Den är ju en dator, som behöver vila.

Kommentera

