Nu har jag köpt verktyg…

… och det är ju alltid en bra början. Men jag skulle också behöva köpa ett paket nervtrådar, och ett paket logik…
För jag blev fullständigt slutkörd (alltså dränerad på energi) då jag försökte montera ihop en möbel som ska stå i hallen.

Vi var två personer som kämpade med att få den första skruven på plats, med en motståndsskruv som skulle in i ett annat hål. Skruven och ”pluppen” skulle mötas, och fästa i varann. Vi tänkte att bara vi får EN sådan på plats så går resten lättare. Men vi fick dem aldrig att fästa 😦

Hur svårt får det bli?

Nu har jag hammare och mejslar av olika slag.

Jag köpte också ett nytt balkongsbord, och jag öppnade paketet men blev helt matt av att se alla skruvar där också… Så få se när jag får det gjort, för två händer räcker absolut inte till för det här – det var nära att fyra händer klarade det, men ska det behövas tre personer för att hålla alla delar på plats?

Gardinen ska jag väl ändå få upp utan hjälp.

Köpte också spetsgardiner. De släpper in ljus i bostaden men skyddar också mot flygfän, typ större sådana som fåglar 😀 … som jag inte vill ha in i bostaden, men ändå vill jag kunna ha balkongdörren på vid gavel.

Det har varit en varm och solig dag också i dag, och jag skulle inte ha besökt grannstaden Borgå om jag hade kunnat köpa möbler i Lovisa. Men här finns dessvärre ingen möbelaffär.

Men se ni, SPIK hittade jag inte i Borgå. Jag irrade runt i det stora varuhuset Mikrokulma och hittade allt från skruvar till allehanda slags nitar och bultar och gud-vet-vad de heter. Men inte en spik! Inte en påse med 10 stycken i heller. Jag behövde bara en spik och ville inte köpa en låda med ETT KILO spik för jag har inte tänkt bygga ett hus… 😦

23 reaktioner på ”Nu har jag köpt verktyg…

  1. Jag är ganska så duktig att sätta ihop och montera möbler. Hade jag bott nära kunde jag ju ha hjälpt.
    Men ni fixar det till slut. 🙂

      1. Så var jag också förr. Men insåg att jag inte kan kalla på hjälp varje gång jag köper nåt. Och så gjorde jag det. Fixar.

      2. Jepp! Därför köpte jag verktygen 🙂
        Men de här möblerna är helt omöjliga (anser jag) att fixa med två händer, vi klarade det inte ens med fyra 😦

  2. Har aldrig reagerat på att Mikrokulma inte har spikar…. Å andra sidan har vi spikpåsar och -lådor både här och där, så sällan behövs inköp. Vet vad jag skulle ja gjort? Jo, gått till en disk och begärt EN spik. De skulle garanterat ha hittat. En gång behövde jag två skruvar. Fick dem gratis… K-rauta skulle säkert också ha bjudit på en spik, den butiken har miljoner. . Men den finns ju inte i Östermalm mera (fanns ju i princip där vi träffades idag – förr i världen)

    1. Jag bad om hjälp i kassan men där hade de bara tid att peka mot hyllan, inte att ta mig i handen och leda mig rätt.
      Till slut tappar man lusten att leta och kämpa och vänta på hjälp – då det bara gällde EN spik 🙂

    2. Jaa, kassan är inte rätt plats, de flickorna får inte lämna sin plats. Men det finns en disk på verktygssidan, syns från kassan till vänster. Där finns ofta en av delägarna, han som startade det hela, och han har lösning på det mesta. Rätt så rolug är han också, fastän jag tjatar om en skild ingång för kvinnor….

      1. Hahaa! Separat ingång för kvinnor 🙂
        Jag vet, vi var där också vid den disken, men där var lång kö…
        Jag gav upp till sist. Fick fyra spikar gratis av systerns sambo när vi kom hem 😀

  3. Heja heja! Verktyg är bra att ha🖒Måste erkänna att jag är nyfiken på vad sätt ni fick problem med att få pluppen o skruven att fästa i varandra. Det brukar kunna vara lite pilligt men inte omöjligt.

    1. Vi fick inte första skruven att fästa, inte fastän vi testade i flera hål. Om mot-pluppen inte låg på millimetern rätt fick den inte fäste med skruven.
      Också svårt att hålla emot/in pluppen då den ligger under bänken… svårt att förklara 😀

      1. Vi testade så att den låg på golvet, ja – vi hade den i olika vinklar, men fattar inte varför skruven inte fick grepp om pluppen – vi höll ändå på en timme och testade olika hål i möbeln 🙂

  4. Oj, det var ovanligt att man inte kan skruva ihop sånt själv. Jag gillar att skruva men har aldrig behövt fler händer än mina två. Tråkigt!
    Här blev det också sommar över natt och då är det bra att ha gardiner som håller flygfän borta. Hoppas du fick upp dem utan problem.

    1. Jag fick upp gardinen men lätt var det inte 😀
      Det är omöjligt att skruva ihop möblerna helt ensam, behövs minst fyra händer – men på nåt sätt ska jag fixa det, två vänner har redan anmält sig frivilliga.
      Blir varm om hjärtat av det ❤

      1. Har skruvat ihop badrumsmöbler och ett skåp bestående av fyra lådor alldeles själv och utan problem. Båda två från Jysk. Härligt att vänner finns när man behöver dem. 😀

  5. Känner igen frustrationen – både vad gäller att hitta rätt på stora varuhuset och att montera möbler. 🙂
    Perfekt med en spetsgardin vid balkongen!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

