Sorgflaggning

Jag hajar alltid till då en flagga är på halvstång. Speciellt om den är så enbart på en enda gård. Först såg jag flaggan på gården till huset där jag själv bor, men rätt fort såg jag att också en granngård sorgflaggade.
Kristi Himmelfartsdag. Inte sorgflaggar vi väl för det, tänkte jag.

I nästa sekund gick det upp för mig att vi har en statlig begravning i dag. Det är jordfästning för president Mauno Koivisto i dag. Frid över hans minne.

Allmän sorgflaggning i Finland i dag.

12 reaktioner på ”Sorgflaggning

  1. Ja man hajar väl till när det flaggas på halv stång om man inte vet varför…
    Vet inte så mycket om era presidenter men det blir säkert en fin begravning..
    ha en fin fortsättning på idag 😀

    1. Vi har haft tre presidenter efter honom – Martti Ahtisaari, Tarja Halonen och nu Sauli Niinistö.
      De har alla varit bra, Mauno Koivisto gillade att spela volleyboll, det gör också jag 🙂

  2. Det är en vacker sed med sorgflaggning. Även vi här på Odvalds har en flaggstång och vill man flagga för något speciellt; sorg eller födelsedag, är det bara att ringa ”Flaggmannen” så fixar han det.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    1. Ja, det är en vacker sed.
      Och bra att ni har en ”Flaggman” som fixar allt – det är ju viktigt att veta när flaggan ska gå i topp efter en begravning, och när den ska tas ned, så den inte fladdrar på dygnen runt 🙂

    1. Ja, han var väldigt uppskattad, en lugn person – klart att där blåste lite också och människor hade olika åsikter kring hans åsikter – men så är det ju alltid 🙂

Kommentera

